2003-06-30, 03:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Hur länge väntar ni innan ni kör bil om ni har konsumerat en större mängd alkohol dagen innan??

Finns det nån bra kalkylator på internet som kan beräkna hur länge det tar för spriten att försvinna ur kroppen?
Citera
2003-06-30, 09:27
äldre konto (old)
Ej medlem
Kroppen förbränner 2 cl starksprit i timmen.
Citera
2003-06-30, 10:50
äldre konto (old)
Ej medlem
risken att bli stoppad är minimal, jag var i halmstad över midsommar i år, och drack 10 stora stark öl och åtskilliga Jäger och red bull på mårtenssons, och stack iväg tidigt på morgonen från campingen, vid 9 tiden, och trots att dom hade 22 poliskontroller i hallands län så åkte inte jag in i en enda!
Citera
2003-06-30, 23:06
äldre konto (old)
Ej medlem
En rättning bara. En enhet, asså 4 cl starksprit (40%) i timmen eller ca 2 cl ren alkohol "förbränner" kroppen.
Citera
2003-06-30, 23:13
äldre konto (old)
Ej medlem
Okej, det stämmer kanske. Jag minns inte till 100%
Citera
2003-07-01, 04:32
äldre konto (old)
Ej medlem
tyvär händer det väll ganska ofta att man "chansar" dagen efter.. jävligt dumt. gillar inte rattfyllon o det vore jävligt pinsamt att åka dit!
Citera
2003-07-01, 23:43
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag brukar köra framåt eftermiddagen, om jag tvunget måste köra.

Citat:
Ursprungligen postat av hellshit
risken att bli stoppad är minimal, jag var i halmstad över midsommar i år, och drack 10 stora stark öl och åtskilliga Jäger och red bull på mårtenssons, och stack iväg tidigt på morgonen från campingen, vid 9 tiden, och trots att dom hade 22 poliskontroller i hallands län så åkte inte jag in i en enda!

Var det du som rövade bort smålänningen?
Citera
2003-07-02, 09:52
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manorth
Jag brukar köra framåt eftermiddagen, om jag tvunget måste köra.

Citat:

Var det du som rövade bort smålänningen?

Ja, vi lade ner honom i bagageluckan, och jag kom just på att vi glömt bort honom där!
Citera
2003-07-02, 19:50
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Själv undviker jag bilen dagen efter, men jag tror inte man kör sämre när kvällen kommer (dagen efter)
Citera
2003-07-02, 20:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej gott folk!

Det beror på mängden, det stämmer med 4cl 40% sprit i h, så det beror på mängden.

Men dagenefter jag är mer orolig för tröttheten. Om man har festat hela natten och sen bara sover några timmar så är man egentligen för trött för att köra längre sträckor.

Börjar man dricka redan under eftermiddagen, vilket kan hända nu under sommaren då man sitter mycket ute och grillar så förbränner kroppen en hel del redan under kvällen.

Det är olika hur mycket folk orkar dricka, själv kan jag nyttja ganska stora mängder vilket innebär att jag har mycket att förbränna.

En bra regel är att man inte skall köra tidigare än 12 h efter den sista groggen/ölen om man har groggat loss totalt. Men det är svårt ibland, allra helst vid middsommar då man bara vill hem efter festligheterna så är det lätt att man kör något förtidigt.

Men man skall absolut undvika att sätta sig i en bil och köra om man har groggat till 4-5 på morgonen och sen bara sovit några timmar då är man varken nykter eller utvilad och utgör en fara både för sig själv och andra. Tröttheten är ett helvete, det är mycket lätt att somna vid ratten...

/M
Citera
2003-07-02, 21:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Promilleräknare

Promilleräknare, som räknar ut när du är nykter igen:

http://etanol.subnet.dk/alkoholmeter.htm
Citera
2003-07-03, 00:18
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:

grattis, bara för att det inte är stor chans att åka dit ska man fanimej inte göra det. jag tycker det är idiotiskt, jag skulle skita i vad du gjorde ifall det inte e så att varje gång du åker bil full så är du inte bara en risk för dig själv utan alla andra som är ute o åker bil oxo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in