2015-02-27, 03:56
Medlem
Under flera år har jag lidit av psykiska besvär, vid 18 årsålder började jag spela och tog smslån och satte MIF djupt i skiten. Jag har betalat av väldigt mycket och just nu så studerar jag så ekonomin är inte den bästa.

Varje månad får jag ångest för att man får så lite pengar, även fast jag kan klara mig på det.
Men igår så vet jag inte vad som hände, jag fick sån panikångest att jag betalade ALLA pengar jag hade till kfm.
Jag vet fan inte vad som hände, det blev en impuls och jag ville bara få bort alla skulder.

Har tillomed varit på psykakuten idag för jag mådde så dåligt.

Det jag behöver hjälp med är att sätta upp måbadsbufget och sånt så jag kan lära mig att ta hand om pengar.Behöver också tips o råd Hur jag ska klara mig i en hel månad utan pengar.
Citera
2015-02-27, 05:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Kan ju inte hjälpa om vi inte några siffror, men antingen blir du boknörd och sträckläser gratisböcker från bibblan eller så skaffar du extrajobb så att du inte har tid att göra slut på pengar.
Svårt att leva utan pengar annars när alla andra spenderar till höger och vänster.
Citera
2015-02-27, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweatlok
Under flera år har jag lidit av psykiska besvär, vid 18 årsålder började jag spela och tog smslån och satte MIF djupt i skiten. Jag har betalat av väldigt mycket och just nu så studerar jag så ekonomin är inte den bästa.

Varje månad får jag ångest för att man får så lite pengar, även fast jag kan klara mig på det.
Men igår så vet jag inte vad som hände, jag fick sån panikångest att jag betalade ALLA pengar jag hade till kfm.
Jag vet fan inte vad som hände, det blev en impuls och jag ville bara få bort alla skulder.

Har tillomed varit på psykakuten idag för jag mådde så dåligt.

Det jag behöver hjälp med är att sätta upp måbadsbufget och sånt så jag kan lära mig att ta hand om pengar.Behöver också tips o råd Hur jag ska klara mig i en hel månad utan pengar.

Jag kan peka lite åt dig, men måste se siffror
Citera
2015-02-27, 11:34
Medlem
1. Skaffa ett extra jobb. Academic Work, Student Consulting, My Future och finns säkert fler som anställer studenter.

2. Gör en budget.

3. Tänk positivt. Du pluggar nu och kommer i framtiden ha ett arbete med en bra lön. Det kommer lösa sig.

4. Sluta spela. Ingen blir rik på spel.
Citera
2015-02-27, 14:17
Medlem
Det blir en tuff månad, men hey, bra gjort av dig!!
Pluggar du på universitet eller högskola? Då brukar kåren ha nödlån. Kyrkan kan också hjälpa dig. Annars finns flera olika facebookgrupper som delar ut matkassar.
Angående budget, posta dina siffror här, eller så vänder du dig till kommunens konsumentrådgivning, de hjälper kommuninvånarna att göra sånt.

Lycka till med allt!
Citera
2015-02-27, 14:21
Medlem
Se bara till att inte ta något sms-lån eller kredit för att köpa mat, så ska du se att det löser sig.
Citera
2015-02-27, 16:36
Medlem
Spaceman81s avatar
Räkna på dagsbudget istället, slå ut de pengar du har kvar på resten an månaden. har man t.ex. 3000 kr. kvar efter räkningarna så har du en dagskassa på 100 spänn, undvik att gå över den. såvida man inte hittar billigt storpack mat som räcker en vecka förstås...
Citera
2015-02-27, 17:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Vet att många kommuner erbjuder hjälp angående detta. Nu förvisso kanske man inte kan ta tag i varje ärende direkt. Men att höra av sig skadar ju inte. Det som jag tror funkar är en sträng budget sedan om man nu har skulder hos tex inkasso att även där fråga om man gemensamt kan lösa det på bästa sättet genom avbetalning. Sedan såklart det bästa rådet av alla att hålla sig all världens väg ifrån saker som SMS-lån! Hoppas det löser sig, ekonomi är en sak som oftast ger mer ångest än vad den egentligen borde göra i ett land som Sverige.
Citera
2015-02-28, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaceman81
Räkna på dagsbudget istället, slå ut de pengar du har kvar på resten an månaden. har man t.ex. 3000 kr. kvar efter räkningarna så har du en dagskassa på 100 spänn, undvik att gå över den. såvida man inte hittar billigt storpack mat som räcker en vecka förstås...
Det här är ett oslagbart sätt om man lever på begränsad budget.

Se till att alla räkningar betals i samband med lön/csn/bidrag.
Räkna ut hur mycket du har kvar och splitta på antal dagar i månaden. På så sätt råkar man helt enkelt aldrig ut för "mycket månad kvar i slutet av lönen"-situationen. Använd olika konton på internetbanken och för över din "dagspeng" varje dag.

Överkurs:
Räkna ut månadskostnaden för dina räkningar på årsbasis. För över den summan i samband med lön/bidrag/csn till ett räkningskonto varifrån alla räkningar dras. På så sätt slipper man obehagliga överraskningar i stil med kvartals/årsräkningar som man inte räknat med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in