• 1
  • 2
2015-02-26, 17:00
Medlem
Kan någon ge mig en kort förklaring på när vilken av dessa är lämpad för vilket tillfälle och vad är skillnaden mot att ha fonder under sitt vp-konto.

Är helt off på sånt här så...
Citera
2015-02-26, 17:10
Medlem
ISK och Kapitalförsäkring är i stort sett det samma.

Det som skiljer dem är att du har rösträtt med ISK men inte på Kapitalförsäkring.
Och med Kapitalförsäkring betalar du skatt via depån. Men med ISK betalar du skatten via skatteverket om du förstår vad jag menar. Du betalar dock samma skatt summa grundskatt.

ISK är att föredra även om skillnaderna är små.

Det bästa med dessa två alternativ är att du kan köpa sälja fonder utan att betala vinstskatt och dessutom behöve rdu inte deklarera något, allt sker automatiskt. Det negativa är att du inte kan kvitta förluster men vem sparar för att få förluster?
Citera
2015-02-26, 17:14
Medlem
Tack för svar, nu klarnade det.
Om man har fonder kan man flytta in dom till ett ISK?
Citera
2015-02-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jperss10
Tack för svar, nu klarnade det.
Om man har fonder kan man flytta in dom till ett ISK?
Ja, det ska gå att göra. Dock har jag för mig att det då räknas som försäljning och blir således beskattad. - Det blir därför inte "bara en flytt".
Citera
2015-02-26, 18:26
Medlem
Ok sista frågan då.

Är det bättre att sälja av och återköpa dom då eller tycker ni att dom bör ligga kvar under vp-kontot?
Citera
2015-02-26, 21:01
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ok sista frågan då.

Är det bättre att sälja av och återköpa dom då eller tycker ni att dom bör ligga kvar under vp-kontot?

Beror lite på hur länge du tänkt ha kvar fonderna. Sparar du på lång sikt kommer förmodligen dina fonder fortsätta gå upp en hel del, och då kan det vara en bra strategi att flytta (sälja av och återköpa i ISK). Själv har jag nysparande i ISK men har inte flyttat mina existerande andelar. Kommer nog flytta över gradvis efterhand som jag byter fonder.
Citera
2015-02-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ok sista frågan då.

Beror på.

Sparar du långsiktigt och kommer inte byta fonder så bör pengarna ligga kvar.
Men är du en aktiv sparare långsiktigt som kortsiktig som gärna byter fonder så ska du definitivt byta över till ISK.
Citera
2015-02-28, 10:08
Medlem
svampgaffels avatar
Ytterligare skillnader mellan ISK och KF:
I KF finns en förmånstagare som får 101% av beloppet om du dör. Kan vara vem som helst.
KF ansöker om återbetalning av utländsk källskatt, vilket du annars får ansöka själv om, så det är eventuellt bättre att ha utländska värdepapper i en KF.
Citera
2015-03-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Ytterligare skillnader mellan ISK och KF:
I KF finns en förmånstagare som får 101% av beloppet om du dör. Kan vara vem som helst.
KF ansöker om återbetalning av utländsk källskatt, vilket du annars får ansöka själv om, så det är eventuellt bättre att ha utländska värdepapper i en KF.

Precis. Ett ypperligt sätt om man vill ge bort pengar om man dör till någon som man normalt inte skulle kunna testamentera till.
Citera
2015-06-10, 14:12
Medlem
Efter ett kort samtal med Avanza fick jag nu även reda på att ISK oftast inte fungerar att använda som konto vid tecknande av nyemissioner/börsnoteringar. Men att just kapitalförsäkring fungerar för det.
Citera
2015-06-11, 06:39
Medlem
En skillnad angående skatten, som tidigare nämnts: Med ISK betalas skatten på din deklaration, men med KF betalar du genom att antingen sälja av andelar motsvarande skatten eller genom att föra över pengar motsvarande skatten.
Väljer du att föra över pengar motsvarande skatten, så får du betala skatt på skatten eftersom insättningar till KF (och ISK) numer beskattas. Det slipper du med ISK. Nu är det inga stora pengar, men ändå värt att veta.
Citera
2015-07-02, 15:52
Medlem
vrips avatar
ISK - Långsiktigt o Kortsiktigt sparande. Om du själv är duktig/tycker det är intressant att placera fonder/aktier.
Du kan få fin avkastning. Större risk att du förlorar massa dock om du inte är aktiv.

Kapitalförsäkring - Långsiktigt. Sikta på minst 5 år o spara. Med aktiv förvaltare väldigt skönt o enkelt för den som inte är aktiv o vill ha en bra avkastning. Mindre risk när en duktig förvaltare sköter det.

Tips på bra förvaltare: Söderberg & Partners, Max Matthiessen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in