• 1
  • 2
2015-02-25, 17:46
Medlem
Hej gick förbi in i min matbutik idag och såg att dem hade kycklinglever. Var sjukt billigt så köpte ett packet. Dock har jag aldrig tillagat lever förut så hur ska jag gå tillväga för att det ska bli ätbart?

Kan ju säga direkt att min favorit inte är kycklinglever utan mer för näringen och att det är så billigt..

Tack på förhand!
Citera
2015-02-25, 17:50
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Hej gick förbi in i min matbutik idag och såg att dem hade kycklinglever. Var sjukt billigt så köpte ett packet. Dock har jag aldrig tillagat lever förut så hur ska jag gå tillväga för att det ska bli ätbart?

Kan ju säga direkt att min favorit inte är kycklinglever utan mer för näringen och att det är så billigt..

Tack på förhand!

http://www.khiewchanta.com/archives/...k-tub-gai.html

Tack på förhand!

Edit: http://www.yummly.com/recipes/bbq-chicken-livers
Senast redigerad av EastClintfood 2015-02-25 kl. 17:56.
Citera
2015-02-25, 18:53
Medlem
Googla?! Du kan utan vidare laga till kycklinglevern efter vilket recept som helst som dyker upp på sökordet ...
Finfin råvara, för övrigt ...
Citera
2015-02-25, 19:00
Medlem
Ultraviolences avatar
Bara till att steka i stekpanna på mellanvärme, tills den är genomstekt. Det finns extrema mängder vitamin A i lever, men även rikligt med Vitamin C, dessutom är kolesterolet skyhögt. 100 gram kycklinglever innehåller ca 1000 % av dagsbehov av vitamin A.
Citera
2015-02-25, 20:07
Medlem
Skiva en chalottenlök och stek i smör tillsammans med kycklinglevern på relativ låg värme. Servera med ris och rårivna morötter.
Citera
2015-02-25, 20:13
Medlem
Kör i mixer tillsammans med lite rapsolja, vitlök och mynta tills den är helt slät. Puréa genom en finmaskig sil och drick vid sidan av maten.
Citera
2015-02-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
Kör i mixer tillsammans med lite rapsolja, vitlök och mynta tills den är helt slät. Puréa genom en finmaskig sil och drick vid sidan av maten.
Rå kyckling (kött & inälvor) är bara till för självmordsbenägna.

På tal om det. Se till att levern är genomstekt! Men stek inte för länge, för då blir levern hård och tråkig i smaken. Skär en bit mitt itu om du känner dig osäker.
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Skiva en chalottenlök och stek i smör tillsammans med kycklinglevern på relativ låg värme. Servera med ris och rårivna morötter.
Senast redigerad av Wumtata 2015-02-25 kl. 22:47.
Citera
2015-02-26, 09:38
Medlem
Amazingthings avatar
Se och lär av den bäste, Edward Blom! https://www.youtube.com/watch?v=EGWKDkI0K-U
Citera
2015-02-26, 16:05
Medlem
MeanMEs avatar
Kycklinglever.
Några schalottenlökar.
Kapris.
Balsamvinäger.
Rosmarin.
Smör.
Grädde.
S&P

Serveras med lämplig pasta.
Citera
2015-02-27, 18:50
Medlem
Äpple och kycklinglever passar bra ihop.
Citera
2015-02-27, 20:35
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Kycklinglever ska absolut inte vara genomstekt! Ska serveras rosa i mitten. I mitt tycke gärna med bacon, lök och och en skvätt vittvin i pannan!
Går även bra att bara steka med salt och peppar sedan låta svalna för att ha som snacks fram för tvn! Det har jag gjort många gånger ^^.
Citera
2015-02-27, 20:58
Medlem
megacoolmans avatar
Jag brukar steka kycklinglever i smör med svamp och lök. I slutet drar jag i lite grädde. Ätes med fördel tillsammans med ris eller kokt potatis. Lite lingon till är gott.
Krydda levern med peppar, men salta bara när den är klar.
Brukar tillaga detta när min sambo är bortrest, för hon hatar lever av någon konstig anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in