2015-02-25, 08:41
Medlem
Prexters avatar
Hej!

Jag har jobbat på ett företag inom kollektivtrafiken i snart 1 års tid. Jag har varit timanställd, men har under min tid här haft flertalet vikariat, nu är det så att under januari månad så verkar något ha gått riktigt snett med hur dom räknat hur många timmar jag arbetat.

Jag skriver själv ner hur mycket jag jobbar per månad, samt vilka tider det var för att lätt kunna se hur många OB-timmar + "vanliga" timmar jag jobbat. I januari så arbetade jag 140 "vanliga" timmar och 6 helvetes timmar på nyårsdagen..

På min lönespec har jag endast fått utbetalt 114 + 6 timmar. Så det är en vecka utav mitt vikariat som inte blivit utbetald.

Ringde glatt till min chef imorse, och fick då svaret: Ehhhhmmm aaaaa duu det kanske har blivit lite fel här äääää, jag ska äää, vi löser det så du får lönen som saknas nästa månad.

Jag vill ha mina pengar nu, hur tycker ni jag ska göra?
Citera
2015-02-25, 08:49
Medlem
pickledonions avatar
En gång fick jag ingen lön alls för en hel månads arbete. Jag påtalade detta för den som är ansvarig för utbetalning, de undrade om det var ok att jag fick den i slutet av nästa månad, jag sa att det var okej.

Saken är ju den att det är en god regel att ha lite pengar undansparat så att man klarar sig ifall oturen skulle vara framme. Säg att lönen uteblir, du bor i villa och frysen, kylen och tvättmaskinen går sönder samtidigt, du slår ut tänderna och har varken försäkring eller är rumänsk tiggare etc.

Hade jag varit i din sits så hade jag helt enkelt tagit av min kriskassa, precis som jag gjorde då, och väntat på nästa lön.

Klarar du dig inte utan en veckas lön? Så jäkla mycket pengar kan det väl inte röra sig om?

Om det är omöjligt så bör du så klart höra av dig till din chef och säga att det hade varit väldigt bra om du kunde få pengarna så snart som möjligt då du inte riktigt kan vänta tills nästa månad.

Ytterligare ett alternativ är väl att vända sig till socialen, tror de har program för individer som bara behöver hjälp under en kort tid.
Citera
2015-02-25, 08:55
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prexter
Hej!

Jag har jobbat på ett företag inom kollektivtrafiken i snart 1 års tid. Jag har varit timanställd, men har under min tid här haft flertalet vikariat, nu är det så att under januari månad så verkar något ha gått riktigt snett med hur dom räknat hur många timmar jag arbetat.

Jag skriver själv ner hur mycket jag jobbar per månad, samt vilka tider det var för att lätt kunna se hur många OB-timmar + "vanliga" timmar jag jobbat. I januari så arbetade jag 140 "vanliga" timmar och 6 helvetes timmar på nyårsdagen..

På min lönespec har jag endast fått utbetalt 114 + 6 timmar. Så det är en vecka utav mitt vikariat som inte blivit utbetald.

Ringde glatt till min chef imorse, och fick då svaret: Ehhhhmmm aaaaa duu det kanske har blivit lite fel här äääää, jag ska äää, vi löser det så du får lönen som saknas nästa månad.

Jag vill ha mina pengar nu, hur tycker ni jag ska göra?

De har betalt ut fel. Säg att du behöver pengarna nu, det borde de kunna fixa. Du har ju räkningar att betala, eller hur?
Citera
2015-02-25, 08:56
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
En gång fick jag ingen lön alls för en hel månads arbete. Jag påtalade detta för den som är ansvarig för utbetalning, de undrade om det var ok att jag fick den i slutet av nästa månad, jag sa att det var okej.

Det är det för fan inte. Eller snarare, jag hade aldrig tyckt det.
Citera
2015-02-25, 08:58
Medlem
Prexters avatar
Citat:

Saken är ju den att det är en god regel att ha lite pengar undansparat så att man klarar sig ifall oturen skulle vara framme. Säg att lönen uteblir, du bor i villa och frysen, kylen och tvättmaskinen går sönder samtidigt, du slår ut tänderna och har varken försäkring eller är rumänsk tiggare etc.

Hade jag varit i din sits så hade jag helt enkelt tagit av min kriskassa, precis som jag gjorde då, och väntat på nästa lön.

Klarar du dig inte utan en veckas lön? Så jäkla mycket pengar kan det väl inte röra sig om?

Om det är omöjligt så bör du så klart höra av dig till din chef och säga att det hade varit väldigt bra om du kunde få pengarna så snart som möjligt då du inte riktigt kan vänta tills nästa månad.

Ytterligare ett alternativ är väl att vända sig till socialen, tror de har program för individer som bara behöver hjälp under en kort tid.

Jo självklart kan jag ta pengar från mitt sparkonto för att betala hyra etc, men tycker det känns fel på något sätt. Jag får ju dessutom ingen ränta på pengarna när mitt jobb sitter inne på dom. Det är ju bara 5500 vi pratar om, men som en principsak så känns det fel.
Citera
2015-02-25, 09:01
Medlem
Prexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
De har betalt ut fel. Säg att du behöver pengarna nu, det borde de kunna fixa. Du har ju räkningar att betala, eller hur?

Tycker också dom borde kunna fixa det nu. Jag menar, inte för att mitt liv går under för jag inte skulle få pengarna denna månaden, men felet ligger ju 100% på deras bord, då kan jag tycka att dom skulle åtgärda det så fort som möjligt.
Citera
2015-02-25, 09:04
Medlem
Acedogs avatar
Klart att du ska ha dina pengar på en gång. Det måste de kunna lösa. Du har ju antagligen räkningar att betala, och hur din privatekonomi ser ut med eventuellt undansparat kapital har ju inte chefen med att göra. "Vi löser det till nästa månad" får mig att tänka att du har en chef som du inte står speciellt högt i kurs hos och som vet att han kan låta bli att ge dig fler timmar om du besvärar honom med något så vansinnigt som att kräva lön för utfört arbete.

För din egen värdighets skull bör du givetvis inte gå med på att få lönen nästa månad oavsett vad, eftersom din chef verkar tycka att det är ok att köra över dig. Sådana fasoner ska den jäveln inte hålla på med. Han ska be dig om ursäkt och ge dig den lön du har rätt till. Jävla skitstil att inte betala ut din lön. Dessutom kommer du ju att få betala mer i skatt nästa månad eftersom du väl kommer att hamna i en annan skattetabell då lönen helt plötsligt ser ut att vara mycket större än den vanligtvis är.
Citera
2015-02-25, 09:07
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Jo självklart kan jag ta pengar från mitt sparkonto för att betala hyra etc, men tycker det känns fel på något sätt. Jag får ju dessutom ingen ränta på pengarna när mitt jobb sitter inne på dom. Det är ju bara 5500 vi pratar om, men som en principsak så känns det fel.

Citat:
Tycker också dom borde kunna fixa det nu. Jag menar, inte för att mitt liv går under för jag inte skulle få pengarna denna månaden, men felet ligger ju 100% på deras bord, då kan jag tycka att dom skulle åtgärda det så fort som möjligt.

Klart det kan kännas fel och absolut ligger det till 100% på deras bord. Däremot är det säkerligen bara ett misstag från deras sida och något som inte händer om och om igen. Klart du skall klaga och gå hårt om dem om de lurar dig på din lön flera månader. Men eftersom det bara hänt en gång hade jag varit lite schysst och inte klagat över det. Folk som klagar hela tiden är inte jättekul att ha som anställda.

Min poäng är att du har mer att förlora än vad du har att vinna om du ändå har pengar så att du klarar dig.
Citera
2015-02-25, 09:10
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acedog
Klart att du ska ha dina pengar på en gång. Det måste de kunna lösa. Du har ju antagligen räkningar att betala, och hur din privatekonomi ser ut med eventuellt undansparat kapital har ju inte chefen med att göra. "Vi löser det till nästa månad" får mig att tänka att du har en chef som du inte står speciellt högt i kurs hos och som vet att han kan låta bli att ge dig fler timmar om du besvärar honom med något så vansinnigt som att kräva lön för utfört arbete.

För din egen värdighets skull bör du givetvis inte gå med på att få lönen nästa månad oavsett vad, eftersom din chef verkar tycka att det är ok att köra över dig. Sådana fasoner ska den jäveln inte hålla på med. Han ska be dig om ursäkt och ge dig den lön du har rätt till. Jävla skitstil att inte betala ut din lön. Dessutom kommer du ju att få betala mer i skatt nästa månad eftersom du väl kommer att hamna i en annan skattetabell då lönen helt plötsligt ser ut att vara mycket större än den vanligtvis är.

Du verkar utgå från att det var avsiktligt och att chefer per automatik är onda; tror du verkligen det? Skatt räknas väl dessutom från årets samlade inkomster och förluster dessutom.
Citera
2015-02-25, 10:02
Medlem
Citat:
Du verkar utgå från att det var avsiktligt och att chefer per automatik är onda; tror du verkligen det? Skatt räknas väl dessutom från årets samlade inkomster och förluster dessutom.

Fast den preliminära skatten dras per månad.

Det som brukar hända om man flyttar summan x kr från en månad till nästa för de allra flesta löntagare är att minskningen av den dragna skatten månad 1 kommer att vara större än skatteökningen blir månad 2 när man väl får ut sina pengar.

Detta leder i sin tur att man betalar in för lite skatt på årsbasis.

Alla som har väldigt ojämna löner ( t ex tim-vikarier ) som vill undvika restskatt kommande år bör gå in på www.skatteverket.se senast på "höstkanten" och använda deras formulär för att räkna ut rätt slutlig skatt. På så sätt slipper man få en tråkig överraskning på vårkanten när deklarationspappren kommer.

Om man upptäcker att man har betalat in för lite skatt på ÅRSBASIS så går det bra att be arbetsgivaren att dra mer skatt de sista månaderna. Däremot går det inte att be dem dra mindre skatt om man har betalat in för mycket. Då krävs ett jämkningsbesked som man får av skatteverket. Det tar max 1 vecka att få det hemskickat om man använder e-tjänsten. Med ett procentbesked från skatteverket kan löne-avdelningen dra mindre skatt resten av året.

On Topic: Vad som normalt betalas ut så snabbt som möjligt och vad som får vänta till efterföljande ordinarie utbetalning beror helt på summan. Om det handlar om enstaka timmar så är det nog standard att man får vänta. Och omvänt, om det handlar 1000-tals kr, så kan alla vettiga arbetsgivare lösa det genom någon slags förskottsutbetalning på den kommande lönen ( då får man ut pengarna direkt men de hamnar på kommande månads lönebesked ).

Ta hjälp av facket om de krånglar!
Senast redigerad av Strappa71 2015-02-25 kl. 10:06.
Citera
2015-02-25, 10:21
Medlem
Acedogs avatar
Citat:

Nej, jag tycker bara att chefens sätt att vifta bort det hela är nonchalant och personligen blir jag mindre tillmötesgående mot andra om de behandlar mig på det sättet. Hade chefen sagt "oj, det här var verkligen inte bra. Skulle det vara ok med dig att vi lägger på lönen till nästa utbetalning, eller behöver du ha dem redan nu?" så hade jag kunnat vänta med mina pengar om det inte var någon kris. Men om chefen mer eller mindre tar för givet att jag kan tänka mig att vänta med lönen så skulle jag se till att få pengarna med detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in