2015-02-25, 01:33
Medlem
Mr.Shadows avatar
Hej

För en tid sedan så skapade jag ett root lösenord på datorn.

Nu när jag vill formatera min dator så börjar jag med att starta om maskinen och hålla in CMD+R vid uppstart. Då kommer det fram en ruta som önskar att jag skriver in ett lösenord (ej den vanliga inloggningen). Men när jag skriver mitt root lösen så händer absolut ingenting. Varför?

Jag petade in några siffror och "@" i lösenordet, kan det ha något med det att göra? Ungefär såhär: G7eT@41!

Jag har också av oklar anledning två användare på datorn, dels min vanliga användare "Mr.Shadow" och dels "Macintosh HD", dessa två kan jag välja mellan när jag startar datorn och skall logga in i OS. När jag trycker på "Macintosh HD" så kommer jag tillbaka till inloggningen och kan då enbart välja "Mr.Shadow" användaren. Kan det ha något med det att göra?

Om möjligt, kan jag radera hela datorn utan att ange root lösenord? Jag skriver med säkerhet in rätt root när jag datorn frågar efter kod.
Citera
2015-02-25, 08:18
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Aktiverade du root kontot också? Eller satte du bara lösenord?

http://support.apple.com/sv-se/ht1528
Citera
2015-02-25, 08:51
Medlem
Är du säker på att det var root du aktiverade och inte ett firmwarelösenord?
Citera
2015-02-25, 10:01
Medlem
Jag krypterade en disk en gång i tiden och använde @ och £ i lösenordet bara för att inse att tecknen inte stöddes innan OS var laddat. Vågar sätta ett par spänn på att det är ditt problem.

Jag löste det genom att avkryptera disken som en extern disk till ett annat OS om du förstår hur jag menar.
Citera
2015-02-25, 10:16
Medlem
Mr.Shadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Aktiverade du root kontot också? Eller satte du bara lösenord?

http://support.apple.com/sv-se/ht1528

När jag läser det så känner jag inte igen processen. Går det att bara sitta lösenord?

Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Är du säker på att det var root du aktiverade och inte ett firmwarelösenord?

Det här kan du ha en poäng med, att det verkligen inte var ett root lösenord jag satte utan firmware.

Som banansvenne säger har jag misstänkt att vissa siffror, utropstecken och annat inte stödjs innan OS är laddat. Är detta en möjlig orsak till att jag inte kommer in? Om inte, vad fan är det för lösenord systemet önskar?
Citera
2015-02-28, 01:13
Medlem
Är det möjligen så att det svenska tangentbordet inte har laddats in? Prova att trycka på Skift-2 när du vill skriva @-tecknet.
Citera
2015-03-02, 22:20
Medlem
Mr.Shadows avatar
Det kan vara så att det svenska OS inte laddat och det är därför den inte sväljer lösenordet.

Men jag vänder på frågan. Jag har glömt bort hur jag satte firmware lösen från början, hur tar jag bort lösenordet?

Jag har alltså alla lösenord. Ingenting är bortglömt, jag behöver bara ta bort det så att jag kan formatera min dator.
Citera
2015-03-24, 21:29
Medlem
Om du inte kommer på firmwarelösenordet finns det ett par alternativ:
Om datorn är äldre än 2011 kan du om det är en imac eller mbp eller macbook plocka ut ett ram-minne och göra en PRAM/NVRAM-reset.

Är den nyare än 2011 så måste du gå till en Apple Store eller servicepartner och eventuellt hosta upp en slant för besväret.

Är det en 2009 eller äldre Air så är du körd, moderkortet måste bytas
Senast redigerad av Pulzer 2015-03-24 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in