2015-02-25, 00:18
Medlem
Förutom handsprit och tvål, vad finns mer att skydda sig mot magsjukan?
Citera
2015-02-25, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EBBSEN
Inte gå nära personer som redan är sjuka. Va extra försiktig om du delar mug eller något med någon annan. Förutom det finns det väl inte så mycket att göra åt saken
Citera
2015-02-25, 00:42
Medlem
Neighbourhoodspacemans avatar
Vitpepparkorn är ju en klassisk huskur som sägs skydda mot magsjuka
Citera
2015-02-25, 00:43
Medlem
Inflammationshämmande och antibakteriell mat och örter.
Citera
2015-02-25, 00:52
Bannlyst
Specificera mer. Magsjuka kan orsakas både av virus och bakterier. Men eftersom vi befinner oss i månaden då flest insjuknar i virussjukdomar, och calici fortfarande härjar antar jag att det är virus du syftar på.

Rotavirus kan man numera vaccinera sina barn med, med Rotarix eller Rotateq. Å andra sidan bygger man successivt upp en immunitet och det drabbar vanligtvis inte vuxna.

Calicivirus (sapo- och norovirus) är det värre med. Sapovirus är inte lika vanligt, och drabbar oftast bara barn men norovirus kan man drabbas av i alla åldrar. Sapo- och norovirus orsakar alltså "vinterkräksjukan". Där hjälper INTE handsprit, eftersom de saknar ett alkohollösligt membran. Tvätta istället händerna med tvål och vatten. Vid rengöring av kontaminerade ytor ska klorin användas. Textilier måste tvättas i 90 grader. Något mer kan du inte göra, men det är säkert ingen dålig idé med probiotika. Se till att ha vätskeersättning hemma.
Senast redigerad av Roxic 2015-02-25 kl. 00:59.
Citera
2015-02-25, 07:48
Medlem
MicNak67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neighbourhoodspaceman
Vitpepparkorn är ju en klassisk huskur som sägs skydda mot magsjuka

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/...juka-rent-nys/
Citera
2015-02-25, 09:00
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBBSEN

Gå till apoteket och be om förebyggande piller mot magsjuka alt. fixa något vaccin.
Citera
2015-02-25, 10:38
Medlem
absinthiums avatar
Mot caliciviruset vinterkräksjukan är det inget som hjälper om man frågar mig.
Handsprit tar inte bort bakterierna man måste tvätta med tvål helst två gånger.
Det beror ju också på om man varit hos någon som är sjuk och sen åker därifrån så funkar det såklart.

Men det jag menar är om man som jag har två småbarn som får vinterkräksjukan så är du körd. Dem kräks ju överallt och bakterierna hamnar överallt. Jag tvättade och tvättade mina händer tills de blev helt utslitna men visst fan blir jag smittad till slut ändå, varenda gång. blä
Citera
2015-02-28, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absinthium
Mot caliciviruset vinterkräksjukan är det inget som hjälper om man frågar mig.
Handsprit tar inte bort bakterierna man måste tvätta med tvål helst två gånger.
Det beror ju också på om man varit hos någon som är sjuk och sen åker därifrån så funkar det såklart.

Men det jag menar är om man som jag har två småbarn som får vinterkräksjukan så är du körd. Dem kräks ju överallt och bakterierna hamnar överallt. Jag tvättade och tvättade mina händer tills de blev helt utslitna men visst fan blir jag smittad till slut ändå, varenda gång. blä
Bakterier? Hur ska du ha det? Calici är ju virus, vilket du själv antydde i början.

Det räcker med ett fåtal viruspartiklar för en person att insjukna, och därför är det viktigt att tvätta ungarnas kläder, sängkläder mm i 90 grader vid episoderna så att viruset inte sprids vidare till andra ute i samhället. Och sedan är det naturligtvis viktigt att ungar ska vara helt friska i två dygn innan de går tillbaka till dagis, annars riskerar flera barn från avdelningen att drabbas. Hade folk förstått det hade det kanske inte varit lika utbrett som der är under högsäsongen.
Citera
2015-02-28, 03:43
Medlem
absinthiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Bakterier? Hur ska du ha det? Calici är ju virus, vilket du själv antydde i början.

Det räcker med ett fåtal viruspartiklar för en person att insjukna, och därför är det viktigt att tvätta ungarnas kläder, sängkläder mm i 90 grader vid episoderna så att viruset inte sprids vidare till andra ute i samhället. Och sedan är det naturligtvis viktigt att ungar ska vara helt friska i två dygn innan de går tillbaka till dagis, annars riskerar flera barn från avdelningen att drabbas. Hade folk förstått det hade det kanske inte varit lika utbrett som der är under högsäsongen.

jajajaja..... virus ok?
Sen tycker jag många är kassa på att hålla sina barn hemma två dagar innan dem lämnar på dagis. Så jävla irriterande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in