2015-02-24, 20:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Lyyyysande plan av gusse att bara ge den gåvan till ett fåtal, samt dömer ut miljarder av hinduer, buddister etc. Hur tänkte gusse där egentligen? Eller snarare, hur hög var hästarna trumpeterna och pauluns besteg?
Det kan tolkas hur som helst .

Lagen kan sammanfattas så här: Du skall älska Gud över allt annat och din nästa som dig själv.

Om man då skrämmer en person med hot om helvete och så vidare så är man bevisligen själv rädd för detta.
Tror man då på Gud av hela sitt hjärta?
Så kan jag tänka om den lagen och frågan.
Budskapet är tydligt.
Om en människa inte älskar sig själv, hur skall den då kunna älska någon näste?
Det är inte bara att läsa Bibeln anser jag och ta allt ordagrant man måste sätta in det i livet och få orden levande. Jämföra och försöka i varje situation förstå.
Jag är övertygad om att det inte bara är att tror inte.
Då skulle inte Jesus prata om den breda enkla vägen och den trånga smala vägen.
Inte sjutton är då jag frälst om jag säger: Jag tror! Så då blir jag inte dömd under lagen.
Vilken lag? Kärlekens eller hatets?
Citera
2015-02-24, 20:08
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
men det är även ett val människorna gör, tro på gusse eller inte.

Nej, inte alltid. Hur gör man det valet om det valet aldrig var ett alternativ? Tror du en indier som växer upp i ett hinduiskt hem har valet att bli kristen? Tror du indianerna i Sydamerika innan spanjorerna åkte dit hade valet att följa jesus eller gud? Tror du vikingarna hade det valet?

Eller för den delen, hur gör man det valet då det inte finns något bevis för gusse, men gott om bevis för hur gusses följare har hållit tillbaka mänsklighetens utveckling, har haft totalt fel syn på världen och verkligheten i lever och fortfarande beter sig tvivelaktigt i många fall, samt, gusses heliga bok är helt sinnessjukt grym, full av orättvisor, självmotsägande och beskriver gusse i många fall som ett riktigt ologiskt svin?

Jag växte upp med barnens bibel, kyrkobesök och prällar men lämnade det eländet då det kritiska tänkandet var nog utvecklat. Lite löjligt är det ändå att en något, men inte extremt begåvad 13 åring är intellektuellt överlägsen guds heliga bok samtidigt som vissa vuxna fortfarande följer skiten blint.
Citera
2015-02-24, 20:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ok, jag förstår inte alls bättre vad du menar, hur din syn skulle vara "enklare", men får väl försöka framföra en poäng i alla fall.

Fakta om världen runt omkring oss är jätteviktigt, inte minst för att i avsaknad av bevisbara fakta så kan det uppstå irrationella trossystem och idéer, som t.ex. att en bit bröd och vin omvandlas till jesus kött och blod, stjärnor som ska falla på domens dag etc. Alla dessa idéer är irrationella och nonsens, i bästa fall så håller de enbart tillbaka den mänskliga utvecklingen. Tyvärr finns det även idéer som kommer ur religioner som är direkt farliga, de kan få människor att handla våldsamt. Därför är det viktigt att kolla sina teorier och spekulerande med vetenskapliga fakta, är teorin ens möjligt (?) innan man börjar predika sina idéer och teorier.

Här bollar vi ju förstås mest idéer, jag vill inte få det till att du predikar nonsens för massorna, det är inte det jag menar.
En bit bröd(oblaten) representerar Jesus kropp/människan/köttet.
Vinet Jesus blod. Det är bildligt talat representation av Jesus kropp.
Ja det håller jag fullkomligt med dig om att ideer ur religiösa grupperingar kan bli enormt farliga OM inte en individ alltid kritiskt granskar det som sägs.
Man måste vara på sin vakt och inte tro blint på allt eller andra individer. Man har alltid sitt eget ansvar innan man handlar i något om man nu inte är sjuk och kan avgöra vad som är rätt eller inte rätt.
Eller hjärntvättad att tänka som massan och ej använda sin egen hjärna.
Citera
2015-02-24, 20:19
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det kan tolkas hur som helst .

Lagen kan sammanfattas så här: Du skall älska Gud över allt annat och din nästa som dig själv.

Köper du lagen? I sådana fall: Hur kan man älska någon över allt annat som man aldrig träffat?

Citat:
Om man då skrämmer en person med hot om helvete och så vidare så är man bevisligen själv rädd för detta.
Tror man då på Gud av hela sitt hjärta?
Så kan jag tänka om den lagen och frågan.

Eller så försöker man bara skrämma en annan människa med helvetet för att få makt/pengar från denne. Ungefär som kyrkan då den sålde intyg som gjorde att man skulle slippa skärselden, barn skulle slippa limbo o.dyl.

Citat:
Budskapet är tydligt.
Om en människa inte älskar sig själv, hur skall den då kunna älska någon näste?

Mm, varför skulle de vara ömsesidigt uteslutande? Man bör väl kunna älska någon annan utan att för den delen älska sig själv.

Citat:
Det är inte bara att läsa Bibeln anser jag och ta allt ordagrant man måste sätta in det i livet och få orden levande. Jämföra och försöka i varje situation förstå.

Rent spontant låter det som en efterrationallisering. Bibeln är bevisligen skriven av människor, ofta långt efter händelserna som påstods ägde rum, ägde rum. Många händelser i bibeln strider mot andra saker som står i bibeln. Många andra händelser som t.ex. adam och eva strider mot fakta, noa strider mot fakta och sunt förnuft etc. Givet att vi vet allt detta, varför ska vi ta bibeln på allvar ens lite grann?

Om bibeln är så viktig för gusse så får han väl skicka ner en ny uppdaterad version med vad som verkligen hände och be om ursäkt för allt elände den gamla versionen har orsakat. Om vi bara slutar följa bibeln och gusse fortfarande vill att vi ska följa "hens bok", så är hen ju så illa tvungen att skicka en ny version.
Citat:
Jag är övertygad om att det inte bara är att tror inte.
Då skulle inte Jesus prata om den breda enkla vägen och den trånga smala vägen.
Inte sjutton är då jag frälst om jag säger: Jag tror! Så då blir jag inte dömd under lagen.
Vilken lag? Kärlekens eller hatets?

Ja det håller jag med om, finns det en gud så kan jag inte tänka mig att hen skulle ge kristna någon fast-track in till paradiset bara för de tror på jesus och skicka alla hinduer direkt till helvetet bara för de hade oturen att växa upp i ett land där de tror på flera gudar.
Citera
2015-02-24, 20:26
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det kallas brist på tro. Profeterna kan skriva ner Guds ord därför att de tänker Guds tankar. Paulus förklarar hur det blir:

Alla som har syndat utan lag skall också gå under utan lag. Och alla som har syndat under lagen skall dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan. Rom 2:12-16

Jag tror på profeternas ord. Den som tror kommer inte under dom, den som INTE tror är redan dömd. Det för att tron är en av Guds första gåvor.

Jaja det är så många Småpåvar här på forumet som yrar runt saker de inte förstår sig på. För att dömas av lagen måste du valt att leva efter den och Judarnas lag har jag eller någon normal människa inget med att göra att välja att leva efter den är att leva under en förbannelse. Om inte jag missminner mig helt så sa väl Martin Luther nåt om att Judarnas lag va för Judarna ingen annan och menade på att buden va att man skulle leva efter. Och lagen och profeterna uppfyller man om man älskar gud med hela sin själ kraft och med sitt FÖRSTÅND och det andra att älska sin nästa såsom sig självt. Lever man så kan man omöjligt bli dömd efter Judarnas lag.

Och när det kommer till kritan så är Judendom Kristendom och Islam Abrahamitiska läror endast för Semiter Jesus kom ju endast till de förlorade fåren av Israels hus. Judaism och Islam hör endast till dem också. Så dom lärorna skiter jag fullständigt i och de ger inget automatiskt respass till något Gudsrike.
Senast redigerad av jedidja1 2015-02-24 kl. 20:32.
Citera
2015-02-24, 20:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Köper du lagen? I sådana fall: Hur kan man älska någon över allt annat som man aldrig träffat?

Eller så försöker man bara skrämma en annan människa med helvetet för att få makt/pengar från denne. Ungefär som kyrkan då den sålde intyg som gjorde att man skulle slippa skärselden, barn skulle slippa limbo o.dyl.

Mm, varför skulle de vara ömsesidigt uteslutande? Man bör väl kunna älska någon annan utan att för den delen älska sig själv.

Rent spontant låter det som en efterrationallisering. Bibeln är bevisligen skriven av människor, ofta långt efter händelserna som påstods ägde rum, ägde rum. Många händelser i bibeln strider mot andra saker som står i bibeln. Många andra händelser som t.ex. adam och eva strider mot fakta, noa strider mot fakta och sunt förnuft etc. Givet att vi vet allt detta, varför ska vi ta bibeln på allvar ens lite grann?

Om bibeln är så viktig för gusse så får han väl skicka ner en ny uppdaterad version med vad som verkligen hände och be om ursäkt för allt elände den gamla versionen har orsakat. Om vi bara slutar följa bibeln och gusse fortfarande vill att vi ska följa "hens bok", så är hen ju så illa tvungen att skicka en ny version.

Ja det håller jag med om, finns det en gud så kan jag inte tänka mig att hen skulle ge kristna någon fast-track in till paradiset bara för de tror på jesus och skicka alla hinduer direkt till helvetet bara för de hade oturen att växa upp i ett land där de tror på flera gudar.

Jag använder lagen på mig själv kan jag väl säga. Jobbar med mig själv för att kunna älska någon eller kanske känna förståelse för andra med mera.
Det är f... i mig inte det enklaste att se sig själv i spegeln då man varit en elak skit.
Ja självklart kan du älska någon/något utan att själv känna kärlek mot dig själv men det är bra mycket svårare.

Håller med dig fullkomligt i detta om Hinduer och Buddister med mera. Kristna har inte ensamrätt på Gud och andras så att säga Gudar
Jag har också sagt så. Vem sjutton kan döma en annan människa till helvetet bara för att den inte tillhör...... eller......eller....och så vidare.
Det är människor som beter sig så. INTE Gud.
Citera
2015-02-24, 20:33
Medlem
Citat:
Jag använder lagen på mig själv kan jag väl säga. Jobbar med mig själv för att kunna älska någon eller kanske känna förståelse för andra med mera.
Det är f... i mig inte det enklaste att se sig själv i spegeln då man varit en elak skit.
Ja självklart kan du älska någon/något utan att själv känna kärlek mot dig själv men det är bra mycket svårare.

Håller med dig fullkomligt i detta om Hinduer och Buddister med mera. Kristna har inte ensamrätt på Gud och andras så att säga Gudar
Jag har också sagt så. Vem sjutton kan döma en annan människa till helvetet bara för att den inte tillhör...... eller......eller....och så vidare.
Det är människor som beter sig så. INTE Gud.

så alla människor kommer till Gud enligt dig ?
Citera
2015-02-24, 20:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Jag tror som jag sagt precis hela tiden under min Flashback tid.
Jag är helt övertygad på att Gud väntar på mig, inte tvärtom.
Och att det är detta Jesus menade med den smala vägen.
Så förmodligen kan det bli så, ja. Till och med Satan själv kanske. Ingen vet! Ingen har en aning om vad Gud menar med allt.
Ingen vet. Inte du och inte jag. Vi kan endast spekulera om saken, läsa och prata om den. Känna oss för eller inte.
Hur lång tid vi har på oss har jag ingen aning om men jag kan tro att vi alla har olika tider att ta oss igenom innan vi ens kan närma oss GUD.
Citera
2015-02-24, 20:53
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Det är exakt vad jag tror, ingen döms till oändligt helvete och de Abrahamitiska lärorna är endast för de Semitiska folken och där finns inget av den oändlige Gudens läror utom en del och det va vad Jesus kom med till dem. Så deras Satansläror är inget att bry sig om över huvud taget. Hur man döms blir efter sitt leverne sen kan du ju inbilla dig att en tro på Jesus skulle ge dig strafflindring vad förvånad du kommer bli när du får dubbelt upp i stället.

Kristendoms läran är feltolkningar rakt igenom och Jesus lära va för endast de förlorade fåren av Israels hus. likadant med alla Abrahamitiska läror men lev vidare i din livslögn. Dagens Kristendomslära är att vara irrlära från början till slut endast för att styra folken med va anledningen att från början börja sprida den i världen. Och Mosaiska lagen behöver ingen utom De som anammar dem att leva efter. Vi i övriga världen har våra egna lagar.
Citera
2015-02-24, 20:58
Medlem
Citat:
Jag tror som jag sagt precis hela tiden under min Flashback tid.
Jag är helt övertygad på att Gud väntar på mig, inte tvärtom.
Och att det är detta Jesus menade med den smala vägen.
Så förmodligen kan det bli så, ja. Till och med Satan själv kanske. Ingen vet! Ingen har en aning om vad Gud menar med allt.
Ingen vet. Inte du och inte jag. Vi kan endast spekulera om saken, läsa och prata om den. Känna oss för eller inte.
Hur lång tid vi har på oss har jag ingen aning om men jag kan tro att vi alla har olika tider att ta oss igenom innan vi ens kan närma oss GUD.

OK, jag frågade om ALLA människor kommer till Gud, svaret kom: " Jag är övertygad om att Gud väntar på mig ".
Citera
2015-02-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Det är exakt vad jag tror, ingen döms till oändligt helvete och de Abrahamitiska lärorna är endast för de Semitiska folken och där finns inget av den oändlige Gudens läror utom en del och det va vad Jesus kom med till dem. Så deras Satansläror är inget att bry sig om över huvud taget. Hur man döms blir efter sitt leverne sen kan du ju inbilla dig att en tro på Jesus skulle ge dig strafflindring vad förvånad du kommer bli när du får dubbelt upp i stället.

Kristendoms läran är feltolkningar rakt igenom och Jesus lära va för endast de förlorade fåren av Israels hus. likadant med alla Abrahamitiska läror men lev vidare i din livslögn. Dagens Kristendomslära är att vara irrlära från början till slut endast för att styra folken med va anledningen att från början börja sprida den i världen. Och Mosaiska lagen behöver ingen utom De som anammar dem att leva efter. Vi i övriga världen har våra egna lagar.

detta gäller då även koranen ? ( som jag inte tror på )
Citera
2015-02-24, 21:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
OK, jag frågade om ALLA människor kommer till Gud, svaret kom: " Jag är övertygad om att Gud väntar på mig ".
Ja jag menar det också. Du kommer inte till Gud utan han väntar på att du skall bli ett praktexemplar innan du får ta dig innanför Guds domäner.
Ingen hatisk eller elak skit slinker in genom den smala porten. Med andra ord GUD väntar på att tex jag skall bli färdig. Förstår du vad jag menar då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in