Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Det kan tolkas hur som helst .
Lagen kan sammanfattas så här: Du skall älska Gud över allt annat och din nästa som dig själv.
Köper du lagen? I sådana fall: Hur kan man älska någon över allt annat som man aldrig träffat?
Citat:
Om man då skrämmer en person med hot om helvete och så vidare så är man bevisligen själv rädd för detta.
Tror man då på Gud av hela sitt hjärta?
Så kan jag tänka om den lagen och frågan.
Eller så försöker man bara skrämma en annan människa med helvetet för att få makt/pengar från denne. Ungefär som kyrkan då den sålde intyg som gjorde att man skulle slippa skärselden, barn skulle slippa limbo o.dyl.
Citat:
Budskapet är tydligt.
Om en människa inte älskar sig själv, hur skall den då kunna älska någon näste?
Mm, varför skulle de vara ömsesidigt uteslutande? Man bör väl kunna älska någon annan utan att för den delen älska sig själv.
Citat:
Det är inte bara att läsa Bibeln anser jag och ta allt ordagrant man måste sätta in det i livet och få orden levande. Jämföra och försöka i varje situation förstå.
Rent spontant låter det som en efterrationallisering. Bibeln är bevisligen skriven av människor, ofta långt efter händelserna som påstods ägde rum, ägde rum. Många händelser i bibeln strider mot andra saker som står i bibeln. Många andra händelser som t.ex. adam och eva strider mot fakta, noa strider mot fakta och sunt förnuft etc. Givet att vi vet allt detta, varför ska vi ta bibeln på allvar ens lite grann?
Om bibeln är så viktig för gusse så får han väl skicka ner en ny uppdaterad version med vad som verkligen hände och be om ursäkt för allt elände den gamla versionen har orsakat. Om vi bara slutar följa bibeln och gusse fortfarande vill att vi ska följa "hens bok", så är hen ju så illa tvungen att skicka en ny version.
Citat:
Jag är övertygad om att det inte bara är att tror inte.
Då skulle inte Jesus prata om den breda enkla vägen och den trånga smala vägen.
Inte sjutton är då jag frälst om jag säger: Jag tror! Så då blir jag inte dömd under lagen.
Vilken lag? Kärlekens eller hatets?
Ja det håller jag med om, finns det en gud så kan jag inte tänka mig att hen skulle ge kristna någon fast-track in till paradiset bara för de tror på jesus och skicka alla hinduer direkt till helvetet bara för de hade oturen att växa upp i ett land där de tror på flera gudar.