2015-02-23, 23:48
Medlem
Hej! Jag har en fråga till er kunniga. Jag har köpt varor från en nätsida förut och nu när jag beställde senast så skickar det inte min produkt förrän jag har "skickat en bild på mig hållandes mitt körkort och kreditkort". Det säger att jag kan täcka information, förutom mitt namn. De måste alltså kunna se mitt namn på handlingarna, samt mitt ansikte, tydligt.

Någon som vet om detta är legitimerat? Brukar man skicka denna typ av bilder till internetföretag? Eller kan de lura mig?
Citera
2015-02-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borjadja
Hej! Jag har en fråga till er kunniga. Jag har köpt varor från en nätsida förut och nu när jag beställde senast så skickar det inte min produkt förrän jag har "skickat en bild på mig hållandes mitt körkort och kreditkort". Det säger att jag kan täcka information, förutom mitt namn. De måste alltså kunna se mitt namn på handlingarna, samt mitt ansikte, tydligt.

Någon som vet om detta är legitimerat? Brukar man skicka denna typ av bilder till internetföretag? Eller kan de lura mig?

Jag har gjort detta på två pokersajter. Dessa är dock stora sajter som är mer än trovärdiga.
De behövde informationen för att förebygga bedrägerier.

Jag vet ju inte vilken sajt du handlar från så svårt att säga....
Citera
2015-02-23, 23:57
Medlem
De är legitimt, oftast brukar det handlar om virtuella varor när dem ber om både ID + Kreditkorts bild. Även poker/bet sidor kör med liknande.

Däremot om du har beställt något fysiskt vet jag inte varför dem skulle behöva se det här tbh.
Citera
2015-02-24, 00:00
Medlem
Tack för hjälpen. Nej det är inget fysiskt. Det är valuta i ett TV-spel. Har beställt från sidan flera gånger förut och det har fungerat kanon, har dock inte behövt skicka bilder.

Tänker mest på att de mest se mig i person hålla de två handlingarna. Tycker det låter lite konstigt?
Citera
2015-02-24, 00:11
Bannlyst
Citat:
Tack för hjälpen. Nej det är inget fysiskt. Det är valuta i ett TV-spel. Har beställt från sidan flera gånger förut och det har fungerat kanon, har dock inte behövt skicka bilder.

Tänker mest på att de mest se mig i person hålla de två handlingarna. Tycker det låter lite konstigt?
Vad är det du ska köpa då? Om det är stora företag så brukar det vara säkert. Eller så ringer du till deras support och snackar med dom om det verkligen behövs
Citera
2015-02-24, 00:15
Medlem
FIFA-coins heter det. Till FIFA Ultimate Team.
Grejen är att de är dåliga på att svara på mail och ser smått oseriösa ut. Men de har en stor kundgrupp, många köper av dem, och som sagt så har de alltid levererat innan.
Citera
2015-02-24, 03:18
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
FIFA-coins heter det. Till FIFA Ultimate Team.
Grejen är att de är dåliga på att svara på mail och ser smått oseriösa ut. Men de har en stor kundgrupp, många köper av dem, och som sagt så har de alltid levererat innan.
Så är det med flera bitcoin-plånböcker också. Leg (båda sidorna) och bevis på din hemvist (Max tre månader gammalt).
Citera
2015-02-24, 05:30
Medlem
turdalizers avatar
Har gjort detta ett flertal gånger. Det är för att validera att du inte snott kortet, utan faktiskt har ett ID också.
Citera
2015-02-24, 07:29
Medlem
Ok, tack så mycket!
Citera
2015-02-24, 08:30
Medlem
Men de skulle inte kunna använda bilden av mig med mina värdehandlingar i handen till någonting? Jag täcker för allt förutom namn på korten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in