2015-02-23, 20:37
Medlem
Behöver läsa upp dessa kurser för att sedan kunna söka in till Biomedicinska Analytiker programmet,
- Biologi 2
- Fysik 1a/1b1+1b2
- Kemi 2
- Matematik 3b/3c (matematik 3b har jag läst, behöver jag då läsa 3c???)

Hur går man tillväga med detta och ungefär hur lång tid skulle det ta att läsa upp dessa kurser?

Finns det någon FB'are här som är embryolog eller känner någon, eller någon som läst Biomedicinska analytiker programmet?

Tacksam för svar.
Citera
2015-02-23, 21:03
Medlem
/ betyder eller så vi kan anta att de menar antingen matematik 3b eller 3c. Det vore dumt att ha läst båda kurserna. För de är ganska lika.
Du borde kunna läsa upp de där kurserna på en termin ifall du har tid att plugga 3-4 timmar om dagen. Men det beror på hur mycket du vill bli embryolog (provrörsbefruktning???).
Citera
2015-02-23, 21:11
Medlem
Andersson93s avatar
Tar nog inte så lång tid skulle jag tro. Jag funderar själv på att läsa BMA efter ett naturvetenskapligt basår på GU.
Citera
2015-02-23, 21:26
Medlem
Har läst matte 3b så antar att matte 3c då inte behövs, som du säger så är de väldigt lika.

Men man borde tekniskt sätt kunna läsa upp de andra kurserna på gymnasial nivå på typ komvux för att sedan kunna läsa typ Biolog - kanditatprogram och sedan typ "fortsatta studier" till embryolog?

Eller?
Citera
2015-02-23, 21:37
Medlem
eller måste man verkligen läsa Biolog- kandidatprogram för att läsa BMA?
om man väl läser upp kurserna som behövs borde man ju kunna söka in direkt till BMA sedan (även göra högskoleprov för att säkra lite) ?
Citera
2015-02-23, 23:10
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XOV
eller måste man verkligen läsa Biolog- kandidatprogram för att läsa BMA?
om man väl läser upp kurserna som behövs borde man ju kunna söka in direkt till BMA sedan (även göra högskoleprov för att säkra lite) ?
Nej, man måste inte läsa biologprogrammet för att senare läsa till BMA.
Citera
2015-02-23, 23:50
Bannlyst
Nej du kan inte läsa upp ämnen du redan har betyg i. På komvux läser man in ämnen, alt. läser upp ämnen som man har läst men blivit underkänd i. Annars är det prövningar för 500:-/kurs som gäller.
Citera
2015-02-24, 01:30
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Det finns en stor BMA-tråd.

Men alternativen är väl antingen komvux eller naturvetenskapligt basår/bastermin. Sen verkar embryolog vara ett ganska vitt begrepp, när jag sökte på det fanns allt från BMA till disputerade infektionsbiologer.
Citera
2015-02-24, 01:37
Medlem
lighten-ups avatar
Ett tips för TS är att söka basåret vid Uppsala universitet och försöka få en garantiplats till BMA-programmet därifrån Om TS har läst kurserna eller inte spelar nog ingen roll tror jag, utan h*n kan läsa basåret iallafall.

Edit: Eller nej förresten, det verkar som att man kan "bara" få garantiplats till ingenjörsprogram och naturvetenskapliga kandidatprogram där numera
Senast redigerad av lighten-up 2015-02-24 kl. 01:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in