2015-02-23, 19:53
Medlem
Isets avatar
För rätt manga år sen när jag var inlagd (psykotisk/suicidal) fick jag utöver min sömnmedicinering (iktorivil, zopiklon, propavan) 50 mg Nozinan. Det sades att jag skulle sova batter då o jag tyckte faktiskt att det funkade.

Några år senare när jag var inlagd med samma problematik frågade man om jag provat nåt annat som funkat. Nozinan svarade jag o sen stod jag permanent på 50 mg/dag fram till min senaste graviditet.

Pratade med läkaren idag o nu är sömnmedicineringen Iktorivil, Theralen, Zopiklon, Propavan och Nozinan (jag frågade faktiskt efter den, har alltid trott att den är effektiv).

Men min man är nyfiken o kollade upp Nozinan på Fass. Det är tydligen inte alls en medicin som används för sömnbesvär utan mot psykotiska tillstånd.

Jag är knepig med antipsykotiska (bieffekterna suger) så har psykiatrin i flera år lyckats lura i mig det utan att jag ens anat något?

Om så är fallet....
Citera
2015-02-23, 19:55
Det är många som får Nozinan som sömnmedel utan att dom uppvisar några tecken på att vara psykotiska.
Citera
2015-02-24, 17:36
Medlem
Herr Reporters avatar
Det är en antipsykotisk medicin men det är sällan den används som det för det krävs höga doser för att få god antipsykotisk effekt, finns annat mer modernt och potent för det.
Däremot så har den goda sömngivande egenskaper redan i lägre doser och vågar påstå att det är som sömnmedel Nozinan används inom psykiatrin.
Citera
2015-02-24, 17:50
Medlem
KalleXLs avatar
Alla människor somnar förr eller senare utan problem, förutsatt att man inte hindras av värk.
Börjar man joxa med mediciner så lär man kroppen att bli beroende av detta.
När jag låg på thorax fick jag Imovan i två veckor. Hemkommer utan Imovan klättrade jag på väggarna av abstinensbesvär och hade ett helvete en vecka innan suget efter Imovan försvann.

Nu sover jag som en stock utan gifter.
Citera
2015-02-24, 20:07
Medlem
lithionits avatar
det är inte godkänt på indikationen sömnstörning, däremot så förskrivs nozinan väldigt ofta off label just för att det är en medicin som har bra effekter på sömn och insomningen.
Citera
2015-05-15, 20:21
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Är det någon som lyckats byta från Imovane till Nozinan? Hur gick det?
Citera
2015-05-15, 20:40
Medlem
Dr.alaskas avatar
Många antidepressiva medel är även effektiva för att kunna somna in. Sedan skall man inte underskatta verkan av placebo hos människor som mår dåligt.
Citera
2015-05-15, 23:22
Medlem
abcabcs avatar
Även den vanliga sömnmedicinen propavan var från början tänkt mot psykos, men den gav för mycket trötthet i de doser som krävdes för att mildra psykos. Idag används ju så klart inte alls mot psykos, och i de mycket lägre doser som används mot sönmproblem så anses det ej ge farliga biverkningar. Nozinan har nog gjort eller håller på att göra samma resa.

Båda är fetiazinderivat, och antikolinerga, och det tycks ge trötthet.

Zyprexa som nog främst används mot psykos, men även ångest, och är antikolinerg, ger också mycket trötthet. Är det kopplat till fentiazinliknande, någon som vet?
Senast redigerad av abcabc 2015-05-15 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in