2015-02-23, 15:35
Medlem
FurirRevaers avatar
17/6 1986 avstyrdes ett mordförsök på en av Sveriges rikaste finansmän vid den här tiden, Bo Ax:son Johnsson. Jag har inte sett några andra uppgifter än länken nedan. Då, 1986, minns jag heller inte att det skrevs något i pressen. Inte något som jag minns att jag sett i alla fall. Men det dränktes väl i rapporteringen av mordjakten på Palmes mördare.

Någon som sett något i pressklippen från den här tiden som kan ge mer info? Bo Ax:son Johnsson måste ju haft ett konkret hot mot sin person eftersom Säpo hade försett honom med livvaktsskydd. Det var knappast något de gjorde regelmässigt för privatpersoner, om det inte fanns en mycket konkret hotbild. Knappast något man försåg honom med på långtidsbasis. I det här fallet kan ju Säpo varit där pga gästerna (USA:s och Mexico:s ambassadörer) men det vore intressant att veta lite mera. Det är ju en ganska så dramatisk händelse och borde ha skapat rubriker.

Citat:
Den 17 Juni 1986

Företagsledaren Bo Ax:son Johnson, farbror till Antonia Ax:son Johnson, en av Sveriges mäktigaste kvinnor, god för cirka 40 miljarder och en av de som tjänade stora pengar på kriget Iran-Irak, är enligt vår tidigare utredning, identisk med den oroliga ''finansmannen'' i toppskiktet.
På kvällen nämnda datum stod Bo Ax:son Johnson på terassen till sitt gods Annebergs gård på norra Lagnö, några mil öster om Stockholm, tillsammans med USA:s och Mexikos ambassadörer, ovetande om att en mordpatrull från ''Dödens Mäklare'' fanns i närheten.

''Dödens Mäklare'' hade avsett att likvidera Bo Ax:son Johnson, som chockats av mordet på Olof Palme och funderade på att berätta vad han visste. Mordpatrullen hade valt att slå till på mottagningen med ambassadörerna, för att få det hela att se ut som ett attentat riktat mot USA:s nya ambassadör Gregory J. Newell och dennes hustru Cadilyn Jones.

För att vara på den säkra sidan, var två yrkesmördare utsända. Den ene med en automatkarbin, den andre med ett dubbelpipigt hagelgevär. Men Säpomän som skötte bevakningen, både från havet och skogskanten, var för en gångs skull på alerten och plötsligt hörde en av dem hur det prasslade i gräset cirka 100 meter från terassen.

Säpoagenten såg två män resa sig upp. De var klädda i skinnjackor, hade mörkt hår och sydländskt utseende. Säpogenten reagerade blixtsnabbt. Han drog fram sin 9 mm tjänstepistol och avlossade tre skott. Han sköt för att träffa, men skotten missade och attentatsmännen flydde över en äng, genom skogen och upp på vägen, där de försvann på en undangömd motorcykel.

http://abe.freeshell.org/palme/node29.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bo_Ax:son_Johnson
Citera
2015-02-23, 16:54
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
17/6 1986 avstyrdes ett mordförsök på en av Sveriges rikaste finansmän vid den här tiden, Bo Ax:son Johnsson. Jag har inte sett några andra uppgifter än länken nedan. Då, 1986, minns jag heller inte att det skrevs något i pressen. Inte något som jag minns att jag sett i alla fall. Men det dränktes väl i rapporteringen av mordjakten på Palmes mördare.

Någon som sett något i pressklippen från den här tiden som kan ge mer info? Bo Ax:son Johnsson måste ju haft ett konkret hot mot sin person eftersom Säpo hade försett honom med livvaktsskydd. Det var knappast något de gjorde regelmässigt för privatpersoner, om det inte fanns en mycket konkret hotbild. Knappast något man försåg honom med på långtidsbasis. I det här fallet kan ju Säpo varit där pga gästerna (USA:s och Mexico:s ambassadörer) men det vore intressant att veta lite mera. Det är ju en ganska så dramatisk händelse och borde ha skapat rubriker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bo_Ax:son_Johnson

Jag har PM:at dig om Bo:s far som jag arbetade hos.
Citera
2016-09-09, 14:48
Medlem
Hej KalleXL,

Fick du någon mer info om detta?
Jag är nämligen lite nyfiken.
Citera
2016-09-09, 19:26
Medlem
Troians avatar
Vet du något om vad källan till http://abe.freeshell.org/palme/node29.html är?
Citera
2016-09-10, 00:09
Medlem
-FB-Krimaren-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Någon som sett något i pressklippen från den här tiden som kan ge mer info?
Det skrevs ganska mycket då, i stora svenska tidningar. Det dränktes inte utan fick bra med utrymme i pressen. Journalisten Rolf Stengård skrev till exempel en hel del då första veckan.

Citat:
Bo Ax:son Johnsson måste ju haft ett konkret hot mot sin person eftersom Säpo hade försett honom med livvaktsskydd. Det var knappast något de gjorde regelmässigt för privatpersoner, om det inte fanns en mycket konkret hotbild. Knappast något man försåg honom med på långtidsbasis. I det här fallet kan ju Säpo varit där pga gästerna (USA:s och Mexico:s ambassadörer) men det vore intressant att veta lite mera.
Det var cirka 20 gäster där, inklusive dessa ambassadörer, Mexikos Andreas Rozental och USA:s Gregory Newell.

Efter livvaktens tre skott, rätt snart därefter, infann sig ett 50-tal poliser i området.

Spåren efter männen tog slut vid Lagnövägen, dit den först anländande hundpatrullen spårade desamma.

Citat:
Det är ju en ganska så dramatisk händelse och borde ha skapat rubriker.
Rubriker fanns definitivt.
Citera
2016-09-10, 00:19
Medlem
-FB-Krimaren-s avatar
Man kan konstatera att länken/artikeln via TS - delar av infon i den - skiljer sig en del mot hur medier (stora svenska tidningar) skrev då i juni 1986.

Den här informationen till exempel (fetade):
Citat:
För att vara på den säkra sidan, var två yrkesmördare utsända. Den ene med en automatkarbin, den andre med ett dubbelpipigt hagelgevär. Men Säpomän som skötte bevakningen, både från havet och skogskanten, var för en gångs skull på alerten och plötsligt hörde en av dem hur det prasslade i gräset cirka 100 meter från terassen.
I artiklar (andra än TS länk) skrevs det snarare att en av de utkommenderade livvakterna tog en rutinmässig kontrollpromenad i omgivningarna, varpå han på en grusväg plötsligt stötte på de två männen. Livvakten kände sig hotad, drog sin pistol, sköt tre skott mot männen.

http://abe.freeshell.org/palme/node29.html
Citera
2016-09-10, 00:39
Medlem
-FB-Krimaren-s avatar
Den 18 juni 1986, kort tid efter händelsen, ringde en anonym person till Reuter i London och meddelade att västtyska Röda Arméfraktionen låg bakom det hela. Ett planerat attentat mot USA:s ambassadör, som alltså misslyckades.
Polisen tog dock inte "erkännandet" på allvar. Samtidigt sa kommissarie Curt Holm från polisens livvaktsstyrka:
Citat:
Vi kan inte utesluta någonting. Det finns så mycket underliga krafter som rör sig.
Citera
2016-09-29, 10:56
Medlem
Fanns det fler uppgifter ang RAF:s inblandning.
Nu när en av grundarna Norbert Kröcher är död så har RAF historiken aktualiserats.
Citera
2018-03-29, 11:23
Medlem
knussligs avatar
Tidningsartikel om dådet:
https://www.nytimes.com/1986/06/19/w...in-sweden.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem