Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-23, 01:12
  #1
Medlem
Nurjenfs avatar
subkulturer. borde det verkligen heta "sub"-kultur i dagens västerländska samhälle? Vad är egentligen den gemensamma mittenpelaren., för jag menar, om det ska vara en sub-kultur så måste det ju finnas något konserativt pålitligt i mitten... Men vad är det?

exempelvis: När jag tänker på äkthet inom fotbollskultur, så tänker jag på när dom forna engelska fotbollslagen som representera sin stad och sina närstående. Och det var väl där själva huvud-prestigen låg också., och inte i "sporten" i sig=(ekonomin).

Detta är givetvis bara ett exempel, men det kan egentligen länkas till allt; företag, jobb, spel, idrotter, byar, samhällen, kultur...

Personligen så kan jag fälla en tår för klubbar som Hull, som byter färger och namn till nått så
plastigt, gräsligt och amerikanskt som "TIGERS"!? detta är ju horeri på högsta nivå!!!

Och fansen går med på skiten. - Avrätta klubb-ansvarige med detsamma för föräderi? "Men vi får ju lira i Premier League, eller förlåt, "Barcleys" Premier league... - Ja, och?

Klart att dom nutida engelskmännen super ihjäl sig. Man måste ju konstant ligga på ett IQ mindre än 80 för att finna ett uns värdighet i att intala sig själv att dom tillhör något när dom står och jammsar sig där i klacken tillsammans med 2000 asiater, 900 afrikaner,. och sist men inte minst 10 svenskar som är där för dom tycker tigrar har läckra färger...


Hade jag personligen varit oberoende uefa diktator så hade jag beslutat att varje lag måste ha minst 8 spelare födda i det egna landet och minst 3 spelare från staden. Då detta värnar om känsla och kultur i helhet, och inte bara ekonomiskt...

Och kom inte å säg att: Men det finns lag i dom lägre divisionerna som fortfarande har "tradition å blablabla", - Ja kanske det. Men så fort nån kommer med lite stålar så går alla ner på knä på direkten., och detta genomsyrar det för det korthus det faktiskt är.

Det kan inte finnas någon sund människa som inte håller med om det här.

Är detta nuvarande förhållningssätt ens hållbart i längden?
Vad kvävs för förändring?



__________________
Senast redigerad av Nurjenf 2015-02-23 kl. 01:19.
Citera
2015-02-23, 13:17
  #2
Medlem
Finisterres avatar
Ted K. sa att " an advanced industrial society can tolerate only those small-scale communities that are emasculated, tamed and made into tools of the system."

Man kan se det på olika sätt. Dels är det logiskt att kapital vill lägga sig i allt som redan har anhängare, som tilltalar en publik. Det måste förvandlas till en produkt som kan marknadsföras och därigenom göras om till skit.

Dels, tror jag, ligger det mer avsikt bakom. Inte en själ utanför Sveriges gränser torde bry sig om Elitserien, ändå kände någon att det var en bra idé att börja kalla den för Swettish Hockey Liig (Bears möter Twinks i slutspelet). Ser ut som en psy-op om du frågar mig.
Den gemensamma mittpelaren kanske kan kallas företagskultur. PK är ett kommunistiskt verktyg, men det passar den globala företagskulturen perfekt. Se exempelvis UEFA:s kampanj mot rasism.

Är det här vi har hållbart i längden? Knappast. Vad krävs för förändring? Jadu...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback