2015-02-22, 21:56
Medlem
KTKs avatar
En snabb detaljfråga till proffsen? Tapetserat men man ska låta tapeter överlappa 2-5 cm över hörnet (beoro ju på)? Och sen diffar det nu ca 1 cm låt säga så jag mäter 1 cm från från taknivå till golvsockel med tumstock längst ned i det lätt sneda hörnet. Frågan är hur man bäst skär till det rakt utan att skrövla tapeten eller missa linjen tex?

Med stålinjal, lång vattenpass eller på fri hand i en ritad linje. Vad är skottsäkrast.

Tapetseringen avser en korridor hall med en hel del hörn innersida. Och lite ytterhörn. Vill helst ej paja fransen eller riva snett helst med tapetseringskniven och göra på bästa sätt . Tacksam för bästa stöd och tips för att skära tapeten rakt. Gärna i takkanten och golvsockel oxå. Brukar köra där med bredspcakel, stållinjal ellr pass.
Citera
2015-02-22, 22:15
Medlem
Vad är det för mönster?

Grilliga? Randigt?

Ibland är det ingen ide om hörnet är snett att få ordning på det, då är det bättre att " ljuga" till det för ögat
Senast redigerad av svampbob1 2015-02-22 kl. 22:17.
Citera
2015-02-22, 22:19
Medlem
Herregud...det går inte att förklara
Citera
2015-02-22, 22:21
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=7qiq0ts0xvs
Citera
2015-02-23, 16:01
Medlem
KTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampbob1
https://www.youtube.com/watch?v=7qiq0ts0xvs

Tack för länken men grejen är att jag ska börja (eller det blir många olika hörn att börja justera i i för det är storrandig 15 cm ränder tapetdär ränderna ska vara lika breda) i ett hörn och ej tapetsera mot hörnet. Dvs jag börjar i hörnet med överlappningen. Även om mäter så ska jag loda på vägen. Så filmklippet fungerar ej men än tips. Att mäta från en sida ger rätt måttoch att från andra sidan dvs ger ett annat mått. Väggen tippar bakåt åt bara ett håll märkligt nog.

Frågan kvarstår men linjalen gå ju trycka mot vägen?

EDIT: Förstår klippet pefrekt att mäta från befintlig vådoch till hörnet uppe å nere Och sen skräa till våden mellanskillnaden så det blir jämt mått på överlappningen men det är inte frågan just nu men det kommer bli så att jag få mäta så sen Hallen med hexagonal form etc hörn kommer bli liksom haullicinerade effekt när man inträder är det tänkt typ som denna hallucinerade gubbe
Senast redigerad av KTK 2015-02-23 kl. 16:10.
Citera
2015-02-27, 23:17
Medlem
zemeks avatar
Är ju bara att börja frånn ett hörn som är i lod och fortsätta rummet runt.
Citera
2015-02-28, 02:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Knyt en mutter i en tråd eller tunt snöre och stifta upp så du får första våden att täcka väggen vid det felande hörnet skär bort den tapetbit som lappar in på andra väggen fortsätt som vanligt. Det felande hörnet kommer se mysko ut men något hörn blir alltid mysko för nästan inget rum finns där det går jämna våder så mönsterpassningen skiter sig på nåt ställe.
Citera
2015-02-28, 02:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Skär du efter linjal så kanske kniven hamnar i sned vinkel mot linjalen och tapeten korvar sig i kanten så jag skulle skära på fri hand efter snörlodet.
Citera
2015-02-28, 02:14
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Börja tapetsera vid ett fönster och arbeta dig därifrån. När du kommer till hörnet så skär du uppifrån och ner på frihand 10 mm in på nästa vägg. Nästa våd passar du in så bra som möjligt så att du lurar ögat lite. Alltid skarv i hörn (för att minska risken för dragning i tapeten) om huset skulle röra på sig.
Citera
2015-02-28, 16:42
Medlem
KTKs avatar
Okej tackar så mycket för de målande sätten
Citera
2015-03-28, 00:01
Medlem
Hur gick det? Flyttade du eller blev det bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in