2015-02-22, 19:49
Medlem
www.svt.se/nyheter/sverige/alltfler-befinner-sig-i-mediebubbla

SVT har producerat ett propagandainslag där man oroar sig över att allt fler svenskar ratar de gamla medierna. De hävdar även att den så kallade svenska demokratin är hotad. Trenden är att fler och fler svenskar slutar ta del av gammelmedia.

Jag kan bara se till mig själv. För 10-20 år sedan kollade man alltid Aktuellt och Rapport och läste lokaltidningen. Nu gör jag aldrig detta. Kanske sker 1 gång per år och då är jag samhällsintresserad och tar del av mycket via Internet. Men ser det snarare som sunt för demokratin att folk själva försöker skapa sig en bild istället för att gammelmedia ska bestämma den.

Hur ser ni på detta?
Hur ser er mediekonsumtionsutveckling ut?
Är t ex Flashback och andra källor en fara för demokratin?
Tror ni journalisterna börjar bli rädda att få ens lyssnar på vad de har att säga?
Citera
2015-02-22, 20:00
Medlem
svampdamps avatar
Samma grupp människor visar ofta bevis på att de är sjukt obildade. Läser man inte nyheter så blir man efterbliven. Flashback är inte nog som källa för generella nyheter och information om vad som händer i Sverige och övriga världen.

Jag läser DN, IDG och Text-TV flera gånger per dag. Väljer även P1 över Rix FM och andra lallarkanaler.
Citera
2015-02-22, 20:00
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det är ju snarare en vinst för demokratin att alla har en röst och att information inte styrs av media. Jag förstår inte hur de tänker, det här är ju samma tänk som Jan Helin kör med.

Det kan ju inte anses demokratiskt att de stora mediahusen har monopol på nyhetsflödet. Det är en vinst för demokratin i stort att informationen inte styrs från något håll utan att ordet är fritt.

Jag tror också det är en vinst för folket genom att det lär oss atr vara källkritiska. Jag har fått intrycket av att man inte ifrågasatte informationen på samma sätt förr, då nyheter endast kom från tidningar och SVT. Det fanns inte enkla kanaler att granska den uppgivna faktan på, i alla fall inte för gemene man. Idag kan man läsa andra versioner och/eller mer information av vad som inträffat direkt efter att nyheten har publicerats av media. För folket torde det vara en vinst.
Citera
2015-02-22, 20:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen

Flashback och liknande källor är väl tvärtom en stor tillgång för demokratin. Tack vare Flashback (och alternativ media) kommer man runt gammelmedias monopol på informationsflödet och kan inhämta information från fler kanaler.

Det är dock inte nyttigt att enbart hämta information från Flashback, Avpixlat, eller liknande sajter. Däremot är det ett nyttigt komplement som hjälper till att få en korrekt bild av verkligheten. Gammelmedia vinklar ju nyheterna efter sin politiska uppfattning och det kanske man inte alltid är medveten om, om man enbart läser gammelmedia. Man måste ha något att jämföra med.
Citera
2015-02-22, 20:12
Medlem
Läste just den artikeln och fann den smått bisarr. Inte ens en certifierad PKist kan väl hävda att åsiktsspannet är större i MSM än på Flashback? Ändå är det precis det artikeln säger, även om all argumentation fokuserade på Facebook-flöden och Flashback bara omnämndes utan att analyseras närmare. Vilket på sitt eget lilla vis vederlägger hela deras tes eftersom Flashback faktiskt analyserar MSM medan MSM bevisligen inte har tid och resurser att analysera Flashback.
Citera
2015-02-22, 20:33
Medlem
Snapcounts avatar
Well för egen del så är jag inte ett skvatt intresserad utav : genusnytt eller förståelse för terrorister (dvs mördare). Det är så enkelt.

Gillade detta : Även Ehsan Fadakar är orolig för demokratin och ser utbildning som en lösning.

Det krävs verkligen utbildning, både bland yngre och äldre. Folk måste förstå hur sociala medier fungerar, hur vi tror att vi får nyheter från en massa olika källor men att det egentligen bara är en väldigt liten del eftersom det bekräftar vår världsbild.

– Annars blir det otroligt problematiskt för demokratin, säger Ehsan Fadakar.

Se Sharon Jåmas inslag i Agenda i kväll eller genom att klicka på bilden längst upp i artikeln!

Skulle säga att Ehsan.., ta det med ro. Sedan internet och tillgången till global media, så står sig demokratin starkare än någonsin.., men då hänger det på att man lämnar internet ifred.., vare sig det är i Kina med dissidenter där, eller i Sverige med oliktänkande som hängs ut..

Inte att man utbildas till att tycka rätt.
Citera
2015-02-22, 20:36
Medlem
Som ung lästa man tidningen och tog innehållet som en sanning, när man blir äldre inser man att det handlar om indoktrinering. Det handlar om att få folket att tyckta på ett visst sätt i olika frågor.
Citera
2015-02-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
www.svt.se/nyheter/sverige/alltfler-befinner-sig-i-mediebubbla

SVT har producerat ett propagandainslag där man oroar sig över att allt fler svenskar ratar de gamla medierna. De hävdar även att den så kallade svenska demokratin är hotad. Trenden är att fler och fler svenskar slutar ta del av gammelmedia.

Jag kan bara se till mig själv. För 10-20 år sedan kollade man alltid Aktuellt och Rapport och läste lokaltidningen. Nu gör jag aldrig detta. Kanske sker 1 gång per år och då är jag samhällsintresserad och tar del av mycket via Internet. Men ser det snarare som sunt för demokratin att folk själva försöker skapa sig en bild istället för att gammelmedia ska bestämma den.

Hur ser ni på detta?
Hur ser er mediekonsumtionsutveckling ut?
Tror ni journalisterna börjar bli rädda att få ens lyssnar på vad de har att säga?

Svt menar givetvis att skendemokratin är hotad. Någon annan slutsats är svår att dra.
Citera
2015-02-22, 20:44
Medlem
Detta är helt klart bekymmersamt. Hur ska man åsiktskontrollera pöbeln om detta pack även ser andra sidor av myntet?

Jag menar, snart kan ju folk börja tro att massinvandring kostar pengar eller att världens mest robusta skyskrapor inte imploderar från grunden av att träffas högt upp i sidan av flygplan eller att illegala droger har bevisade hälsoeffekter.

Skrämmande utveckling, småfolket bör veta sin plats och rätta in sig i leden!
Citera
2015-02-22, 20:47
Medlem
"Det var inte så länge sedan nästan alla satt framför teven på kvällen och tog del av samma nyheter och läste tidningar som i stort sett gav samma världsbild och referensramar. Så är det inte längre."
Vad i hela helvete, och det skulle då vara någonting positivt?
Citera
2015-02-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
"Det var inte så länge sedan nästan alla satt framför teven på kvällen och tog del av samma nyheter och läste tidningar som i stort sett gav samma världsbild och referensramar. Så är det inte längre."
Vad i hela helvete, och det skulle då vara någonting positivt?
Svt vill säkert förbjuda parabolantenner också, litet i smyg.
Citera
2015-02-22, 20:54
Bannlyst
Desperationen är stor nu! Härligt att se!
Det är bara att poppa upp lite popcorn och njuta, De vet att de är körda och förtroendet borta!
Deras journalistikutbildningar är fullkomligt värdelösa och för många väntar ett liv under spisen med gula blend i pissområden de under yrkeskarriären hyllade och talade sig varma om!

Härliga tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in