2015-02-22, 18:40
Medlem
Tjena.

Jag som så många andra tänkte börja trycka egna tshirts med egen design men befinner mig i något slags träsk med en drös av metoder och tekniker så jag får huvudvärk.

Jag vill gärna slippa pilla med emulusion och kemikalier osv , jag vill ha den absolut bästa och lättaste metoden som samtidigt är tidseffektiv, missförstå mig inte, jag tycker det är roligt men jag vill inte lägga 20h på en tshirt som föreställer en katt och kalla mig "konstnär".

Såg en kille på tuben som byggt en "tryckare" av en bläcksprutskrivare som skrev över direkt på tyget och som sedan pressades 2min i en värmepress, fick dock intrycket av att trycket inte klarade tvättar speciellt bra, det är ju INTE acceptabelt såklart.

Så frågan är, vad är rätt sätt för mig som vill tillverka tryck i någorlunda stor skala och i bra kvalité?

Screentryck verkar bra, det har jag dessutom.gjort någongång i gymnasiet men det är mycket pill och har ingen.större lust att skära ut saker för hand och någon laser har jag då inte råd med.

5 tusen kronor finns att spendera och då vill jag ha ett så bra tryckeri som möjligt.

Tackar så ödmjukast för alla tips och råd.

Mvh
Senast redigerad av awfullsinns 2015-02-22 kl. 18:43.
Citera
2015-02-22, 19:42
Medlem
Har jobbat på digitaltryckeri och producerade bland annat t-shirts i små serier. Transfertryck är det enda som passar i din prisklass, men det är inte alls fy skam.

Du behöver:
En färgskrivare, laser eller inkjet
Transferpapper
En värmepress eller i budgetfallet strykjärn

Du printar ditt motiv spegelvänt (görs enklast i Photoshop) på transferpappret och värmer sedan på det på plagget. Dock så blir trycket så stort som transferpappret är och det blir inte snyggt att printa på färgade plagg. Laser håller bättre än inkjet eftersom inkjetprintrar för konsument oftast använder bläck som är av billigaste och sämsta sort och varken håller för vatten eller UV-ljus.
Citera
2015-02-22, 19:44
Medlem
Ja just det, Brother har en skrivare som printar direkt på plagg med god kvalitet och utan behov av efterbehandling och finns även med vitt bläck för att kunna printa på t.ex. svarta t-shirts. Dock så kostar de en kvartsmille och uppåt...
Citera
2015-02-22, 20:01
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekaMedEld
Ja just det, Brother har en skrivare som printar direkt på plagg med god kvalitet och utan behov av efterbehandling och finns även med vitt bläck för att kunna printa på t.ex. svarta t-shirts. Dock så kostar de en kvartsmille och uppåt...

Färgpatroner är svindyra till min ett år gammal Canonskrivare som inte trycker på tyg. Jag kan inbilla mig att tyg drar åt sig mer färg, men det är ju en annan fråga och lite OT.
Citera
2015-02-22, 20:57
Medlem
Transfertryck är inget som är av hög kvalité, slits ut fort och är fult på färgade plagg så det kan vi hoppa, tack för din åsikt dock.

Canon printern eller så kallade diy dtg verkar vara det bästa so far.

Som jag förstår det som så är det alltså inte bläcket som skrivaren kör vanligtvis som används utan textilfärg av samma typ som till screentryck(?) det transferpressas efteråt.

Annars verkar screentryck vara det bästa, jag är händig så jag köper ingen karusell utan bygger en själv i trä och så automat som möjligt, behövs egentligen bara lite ritande, pillande.

Har någon bättre alternativ så mottas det gärna, hjälp mig fixa det så skickar jag lite gratis tröjor

Mvh
Citera
2015-02-24, 10:00
Medlem
Screen är ju det bästa hållbarhetsmässigt, men du måste fortfarande fixera trycket i ugn eller liknande. Om du tänkte ha någon större produktion så funkar det knappast med en hushållsvariant.

För att trycka screen bör du investera i en hyfsad folieskärare för att kunna göra masker smidigt, men sånt finns ofta på blocket från några hundringar och uppåt. Ibland säljs hela tryckerier där man kan plocka godbitar, även på KVD finns det emellanåt. Håll utkik så kan du säkert göra fynd.
Citera
2015-02-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LekaMedEld
Screen är ju det bästa hållbarhetsmässigt, men du måste fortfarande fixera trycket i ugn eller liknande. Om du tänkte ha någon större produktion så funkar det knappast med en hushållsvariant.

För att trycka screen bör du investera i en hyfsad folieskärare för att kunna göra masker smidigt, men sånt finns ofta på blocket från några hundringar och uppåt. Ibland säljs hela tryckerier där man kan plocka godbitar, även på KVD finns det emellanåt. Håll utkik så kan du säkert göra fynd.

Vad ska jag med en sån skärare till? Du pratar nog om sånt man bränner fast?

har bestämt mig för screentryck.

köper ett 4 arms karusell
Bygger 4 ramar och spänner poly själv.
Köper en värmepress
Samt färger och sån foto plast för att göra negativ
Emulusion
Och sån tvättkemi.

Mer än så lär jag inte behöva, tror jag kak få allt för runt 6-8k(?)

Kommer börja med enkla tryck i 1-2 färg och få lite pengar och sen köpa en ordentlig dator samt skrivare.

Kan man lämna in bilder och få själva trycken gjorda (alla lager) och sen sköta biten från emulusion till färdig tshirt, det svåraste känns som att det är att göra bra negativ.

Mvh
Citera
2015-02-28, 15:58
Medlem
Vad ska du med värmepress om du ska screena. Då behöver du en ugn. Går ju köra hemmaugn men vill du vara säker på att det håller i tvätt så ska ju färgen upp i en viss temp under en viss tid för att härdas. Såkklart olika beroende på färg.
Går ju an om man bara ska fixa ett par tröjor. Men vill du tjäna något på det så blir det nog svårt.
Speciellt om du ska lägga flera timmar för att få fram en t-shirt. Bättre då att köpa en folieskärare och köra plottertransfer. Det håller väldigt bra om du bara använder bra material, inget panduroskit.
Citera
2015-11-25, 20:14
Medlem
6.10s avatar
Haha. Ursäkta mig. Höll på med samma sak under min skoltid. Kalkerade motiv med smörpapper, klippte ur, lade på plats, tecknade av, färglade.. Ja fan va tid det tog. Men så hade man sedan ett plagg med ett Unikt tryck på. Tyckte det var rätt häftigt. Har därefter jobbat i "tröjtryckarbranchen" under 8 år. Med 5000:- kommer du inte långt med, tyvärr. Hoppas du finner en bra lösning på ditt problem!!
Citera
2015-11-30, 09:07
Medlem
Jag skulle gjort så här.

Fixa 4 olika tryck i AI skicka det till ett tryckeri. be dom trycka upp tröjorna åt dig för dom pengarna du har. Sälj dom om det går. Efter det kan du fundera på att köpa in utrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in