• 3
  • 4
2015-02-23, 11:23
Medlem
416.5hps avatar
Det där "kårobligatoriet" på Chalmers tror jag inte skulle överleva en rättslig prövning. Om jag vore chalmerist och rättshaverist skulle saken få redas ut, men nu får det bero.

Ett jävla sätt - jag gissar att kårmupparna på Chalmers ligger bakom detta, så att de kan fortsätta med sitt viktiga arbete.
Citera
2015-02-23, 11:37
Medlem
HerrTrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Det där "kårobligatoriet" på Chalmers tror jag inte skulle överleva en rättslig prövning. Om jag vore chalmerist och rättshaverist skulle saken få redas ut, men nu får det bero.

Ett jävla sätt - jag gissar att kårmupparna på Chalmers ligger bakom detta, så att de kan fortsätta med sitt viktiga arbete.

Det skulle förmodligen klara sig utmärkt. Eftersom man lätt kan ta reda på att kåravgift betalas på Chalmers och att det inte är en rättighet att läsa där så kommer det förmodligen att räknas som ett avtal när man blir student där att man ska betala kåravgift för att få studera.

Sen om man tycker det är bra eler inte kan väl debatteras men jag har aldrig hört någon klaga på avgiften under min tid. Om man inte betalar in den så finns det en del saker som man inte kommer att ha rätt till längre (enligt mig iaf) som t.ex tillträde till kårhus, att få komma in på gasquen etc.
Citera
2015-02-23, 15:33
Medlem
Vara medlem i kåren för att skriva tentor? Vad är detta för trams?
Citera
2015-02-23, 16:09
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Här står det om kårobligatoriet:

Rövfjanteri

Har något att göra med att det är en stiftelsehögskola och därmed inte statligt ägt.

Egen regi, egna regler antar jag.

Själv spyr jag på allt som har studentikos verksamhet att göra. Jag avskyr allt skit. Låt mig plugga i fred och dra vänligast åt fanders :- )
(jajajaja, kåren gör massa för stundenterna bla bla bla bla sug kuk :- )
Citera
2015-02-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Tack, behöver verkligen lite lugnande ord just nu. Svinigt om Livet skulle bli förstört för ynka 240 kr

Jag tror inte direkt att du är fit for fight för Navy Seals, Suck it up, det här var det mest absurda lilla problemet att svettas över jag någonsin hört.
Citera
2015-02-23, 17:08
Medlem
Om en majoritet inte vill ha kårobligatorium är det bara att rösta ner det, men hittills har majoriteten varit för. Alla är förstås inte intresserade att vad kåren har att erbjuda, men tack vare avgifterna har Chalmers bland annat norra Europas största kårhus med restaurang, pub, nattklubb, idrottshall, bastu, pool, biograf och så vidare. Restaurangerna och puben har dessutom subventionerat käk för kårmedlemmar och så gott som all vinst går tillbaks till studenterna på ett eller annat sätt.
Citera
2015-02-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkespank
Om en majoritet inte vill ha kårobligatorium är det bara att rösta ner det, men hittills har majoriteten varit för. Alla är förstås inte intresserade att vad kåren har att erbjuda, men tack vare avgifterna har Chalmers bland annat norra Europas största kårhus med restaurang, pub, nattklubb, idrottshall, bastu, pool, biograf och så vidare. Restaurangerna och puben har dessutom subventionerat käk för kårmedlemmar och så gott som all vinst går tillbaks till studenterna på ett eller annat sätt.

Det finns ett såkallat (gratis) gästkort som erbjuder samma rabatter som kårkortet gör.

Kåren är en dagisverksamhet där en majoritet studenter finansierar en minoritets tramsande i sedvanlig sosseanda.
Citera
2015-02-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp

Jag minns när beslutet togs, och ja, jag har för mig att det var på kårens initiativ, men det hade inte skett om inte Chalmers var med på noterna. Det var kanske lite lättare att vara med på sagda noter när Chalmers kår har en hyfsat låg avgift, en aktiv kår och stort medlemsstöd (enl. div. undersökningar) än det hade varit på vissa andra lärosäten. I ett längre perspektiv kanske en starkare kår är bra för skolans konkurrenskraft, vad vet jag. Själv är jag fortfarande emot obligatoriet av principskäl, men hade varit medlem ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
Själv spyr jag på allt som har studentikos verksamhet att göra. Jag avskyr allt skit. Låt mig plugga i fred och dra vänligast åt fanders :- )
(jajajaja, kåren gör massa för stundenterna bla bla bla bla sug kuk :- )

Innan man beslöt att kårobligatoriet skulle vara kvar, så var det en hel del diskussioner om att Chalmers skulle ersätta kåren och sektionerna för en del studiebevakning o.d. (kursutvärderingarna var redan delvis betalda). Det är väl egentligen det viktigaste de gör för alla studenter, men det hade kunnat finansieras annorlunda om man ville.
Citera
2015-02-23, 19:11
Medlem
Även Högskolan i Jönköping valde att ha kvar sitt kårobligatorium när det nationella obligatoriet avskaffades. Stiftelseskolorna fick själva välja hur de skulle göra.

Oavsett var man står ideologiskt hade Chalmers sannolikt stått ganska handfallna om kårobligatoriet avskaffades när det kom till frågor gällande utbildningsbevakning och liknande. Att bygga upp infrastruktur för systematiskt arbete tar ett tag. Nu ser läget ut som det gör och så får man ta det om man vill plugga där 2015.
Citera
2015-03-03, 22:02
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns ett såkallat (gratis) gästkort som erbjuder samma rabatter som kårkortet gör.

Kåren är en dagisverksamhet där en majoritet studenter finansierar en minoritets tramsande i sedvanlig sosseanda.

Känns inte som att du provat på detta tramsande, jag har då utvecklats väldigt mycket av mitt engagemang inom kåren parallellt med mina studier. Dessutom har det varit otroligt givande
Citera
2015-03-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Känns inte som att du provat på detta tramsande, jag har då utvecklats väldigt mycket av mitt engagemang inom kåren parallellt med mina studier. Dessutom har det varit otroligt givande

Jag tycker att det är jättetrevligt att du känner att du får ut något av kåren. Då kan du och dina kårkompisar stå för kalaset själva, jag ser ingen anledning till att jag eller någon annan icke kåraktiv skulle vara tvungen att finansiera din "utveckling". Och det handlar inte om ynka 240kr, det är väl snarare principen som är viktig här. Om jag inte har radio och tv så ska jag inte behöva betala radio och tv tjänst.

Jag har tyvärr ingen tid att tramsa runt i overaller, det skulle gå ut över studierna och/eller mitt liv utanför skolan vilket jag inte är beredd att offra. Men tack för tipset.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in