• 1
  • 2
2015-02-22, 15:25
Medlem
Grannen vill låna mitt wifi en kort tid vilket är okej med mig.
Men sedan vill jag vara säker på att "kasta ut" honom från mitt wifi om han inte slutar använda det.

Hur gör man detta? Jag är riktigt dålig på sådana här frågor.
Technicolor heter min router.
Citera
2015-02-22, 15:28
Medlem
Caxzs avatar
Ta reda på din routers IP och sen går du in genom routern med webläsaren och så kan du kolla säker hets ställningar och så ser du vilka datorer som är uppkopplade till ditt nätverk och samt så kan du blocka hen
Citera
2015-02-22, 15:30
Medlem
Danro80s avatar
Ett nytt lösenord till wifi när "låntiden" är över?
Citera
2015-02-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caxz
Ta reda på din routers IP och sen går du in genom routern med webläsaren och så kan du kolla säker hets ställningar och så ser du vilka datorer som är uppkopplade till ditt nätverk och samt så kan du blocka hen

Tack! Om jag väl lyckas logga in på min router tror jag att jag löser det mesta sen!
Så det är kruxet, ip-adressen kan jag nog fixa fram, men hur kommer jag till inloggninssidan för routern, så att säga?

Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Ett nytt lösenord till wifi när "låntiden" är över?

Yes det var min första tanke, men funderade på om han i teorin kunde fortsätta nyttja nätverket såvida han inte loggade ut från det med sin enhet
Citera
2015-02-22, 15:39
Nyare routrar brukar att ha gästnätverk man kan ställa in. Du tror inte att det finns i din router?
Citera
2015-02-22, 15:41
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sXsX
Tack! Om jag väl lyckas logga in på min router tror jag att jag löser det mesta sen!
Så det är kruxet, ip-adressen kan jag nog fixa fram, men hur kommer jag till inloggninssidan för routern, så att säga?

Yes det var min första tanke, men funderade på om han i teorin kunde fortsätta nyttja nätverket såvida han inte loggade ut från det med sin enhet

I min router blir man utloggad och får logga in igen efter ett byte av lösenord, annars är väl ett alternativ en omstart av routern efter byte av lösenord.
Citera
2015-02-22, 15:42
Medlem
Citat:
men hur kommer jag till inloggninssidan för routern

http://192.168.0.1 brukar vara standard för inloggningen
Citera
2015-02-22, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Nyare routrar brukar att ha gästnätverk man kan ställa in. Du tror inte att det finns i din router?

Tusen tack, har lyckats logga in på routern och nu hittade jag även gästnätverk!

Jag ska välja "SSID", är detta gästnätverkets namn som dyker upp i t.ex. din iphone när du letar trådlösa nätverk?

Och jag antar att när jag vill kasta ut folk så klickar jag bara bort bocken i rutan "Gränssnitt aktiverat"?
Citera
2015-02-22, 15:49
Medlem
sommarlovs avatar
Där jag bodde förrut delade vi internet.

Grann-kvinnan betalade och jag surfade.
Jag hjälpte henne och hennes tonårsdöttrar med deras datorer.
En win-win situation.

Och nej, jag la aldrig min hand på dom, så den typen av frågor behöver ni inte ställa...
Citera
2015-02-22, 15:51
Citat:
Tusen tack, har lyckats logga in på routern och nu hittade jag även gästnätverk!

Jag ska välja "SSID", är detta gästnätverkets namn som dyker upp i t.ex. din iphone när du letar trådlösa nätverk?

Och jag antar att när jag vill kasta ut folk så klickar jag bara bort bocken i rutan "Gränssnitt aktiverat"?

Perfekt, då är du hemma! Absolut bästa lösningen om du ska låna ut ditt internet. Då särskiljer du honom från ditt egen nätverk.
Citera
2015-02-22, 16:12
Medlem
Penispungens avatar
zANTI är en bra app till Android.
Citera
2015-02-22, 16:26
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Där jag bodde förrut delade vi internet.

Grann-kvinnan betalade och jag surfade.
Jag hjälpte henne och hennes tonårsdöttrar med deras datorer.
En win-win situation.

Och nej, jag la aldrig min hand på dom, så den typen av frågor behöver ni inte ställa...

La du en sats på dem istället?

Till TS: Du kan antingen byta lösenord och starta om eller starta ett gästnätverk som du stänger av sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in