• 1
  • 2
2015-02-22, 14:01
Medlem
Behöver tips hur man lindras går ur sitt nässpray beroende?
Har varit beroende i 8år nu och har använt den ännu mer och gått över till otriv methol då dom andra inte funkar längre för mig.

Så i förrigår kväll sa ja att nu fan ska ja försöka sluta.
Så igår körde jag på morgonen en puff kortison nässpray och sen på kvällen innan jag ska somna vanlig nässpray.

Sköljer näsan med saltvatten också fast det är typ värdelöst med tanke på att lösningen inte kan komma in pga svullnaden^^

Min nästäppa är värst på kvällen ,på morgon och dan är den halv jobbig. För då kan den gå ifrån täppt och sen svullnar den av av sig själv.
Men just på kvällen så korkar den igen helt.Man får panikkänslor som fan då!

Vilket också är världens jobbigaste när man ska äta middag då man måste ju andas och äta med munnen^^ Det är som man blir helt yr haha^^

Mitt vanliga rutin med nässpray är att använda den 10 ggr om dan även stunder när jag inte behöver den egentligen. SÅ nu lyckas ta mig ner på 2-3ggr per dag istället.
Sover med öppet fönster nu också för att undvika att bli täppt på natten.

Så om nån har tips?
Citera
2015-02-22, 14:05
Medlem
Drumedarens avatar
Gå till läkaren och kolla vad som är fel på din jävla näsa. Och lägg ner sprayen. Hur jävla svårt kan det vara? Det är ju ett psykiskt beroende. Inget fysiskt.
Citera
2015-02-22, 14:07
Medlem
speedcolas avatar
Klarar du dig inte utan det under dagarna så är det väl en bra start.

När jag är förkyld/täppt i näsan försöker jag att hålla mig till att ta något enbart innan sängdags. Annars besvärar det mig inte så mycket att vara lite täppt under dagtid.
Citera
2015-02-22, 14:10
Medlem
pungspark63s avatar
Gå till din vårdcentral och be din läkare om Rinexin, det verkar avsvällande så slipper du använda spray.
En dryg vecka så är beroendet av spray borta.
http://www.fass.se/LIF/product?docTy...9790406000053&
Citera
2015-02-22, 14:10
Medlem
Prova att använda barn-versionen av den sorten du använder för att trappa ner.
Finns nån spray som skrivs ut av läkare om du söker för nässpraysberoende, kommer inte ihåg vad den heter men den funkade inte alls tycker jag.
Är ett skit att bli av med, använder min 2-3 ggr per dag och tänker inte försöka sluta
Citera
2015-02-22, 14:11
Medlem
Bara köra en gradvis nedtrappning. Eventuellt kan du ha nytta av knepet att bara spreja ena näsborren och köra varannan gång. Funkar ju ganska hyfsat att andas med en näsborre.

EDIT: Tänk också på att inte utsätta dig för saker som gör det svårt att andas. Damm och allergen ska bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren
Gå till läkaren och kolla vad som är fel på din jävla näsa. Och lägg ner sprayen. Hur jävla svårt kan det vara? Det är ju ett psykiskt beroende. Inget fysiskt.

Helt helt fel. Nässpray är ju nästan bara ett fysiskt beroende och inte ett psykiskt. Killens näsa är ju söndersvullen när han inte kör ( =fysiskt beroende). Men när man väl slutat går man ju inte runt och suckar och tänker "nu skulle det vara nice med ett litet sprut" ( =psykiskt beroende).
Senast redigerad av im3w1l 2015-02-22 kl. 14:13.
Citera
2015-02-22, 14:53
Medlem
Det är bara att sluta, jag tror du överlever 1 månad med täppt näsa. Om inte så bör du verkligen skämmas.
Citera
2015-02-22, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren

Du är ju totalt okunnig, brukar modern din säga att du är "speciell"? Det hade nog folk kallat dig. Ge fan i att öppna käften om du inte vet vad du pratar om.

Till TS: Cold turkey is the way to go.
Citera
2015-02-22, 15:54
Medlem
Nja det tricket kanske man borde testa också.
När det blir lite för mycket. Blir förjävligt jobbigt om man kliver in i ett varm rum eller står och lagar mat. Värme är ju typ döden för näsan.

Tack för tipset

Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Bara köra en gradvis nedtrappning. Eventuellt kan du ha nytta av knepet att bara spreja ena näsborren och köra varannan gång. Funkar ju ganska hyfsat att andas med en näsborre.

EDIT: Tänk också på att inte utsätta dig för saker som gör det svårt att andas. Damm och allergen ska bort.

Helt helt fel. Nässpray är ju nästan bara ett fysiskt beroende och inte ett psykiskt. Killens näsa är ju söndersvullen när han inte kör ( =fysiskt beroende). Men när man väl slutat går man ju inte runt och suckar och tänker "nu skulle det vara nice med ett litet sprut" ( =psykiskt beroende).
Citera
2015-02-22, 15:59
Medlem
Novachss avatar
Använd Nasonex nässpray med kortison morgon och kväll i 14 dagar så är du förhoppningsvis av med ditt beroende sen. Jag satt också fast i ett beroende en gång och fick det rådet av en läkare och det fungerade för mig. Lycka till!
Citera
2015-02-22, 16:15
Ett tips är ju att gå över till koksalt istället. Mycket mildare för näsan och jag tror det är betydligt lättare att trappa ner.

Du kan göra koksalt lätt själv. Sök på första bästa på google.
Citera
2015-02-22, 17:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Behöver tips hur man lindras går ur sitt nässpray beroende?
Har varit beroende i 8år nu och har använt den ännu mer och gått över till otriv methol då dom andra inte funkar längre för mig.

Så i förrigår kväll sa ja att nu fan ska ja försöka sluta.
Så igår körde jag på morgonen en puff kortison nässpray och sen på kvällen innan jag ska somna vanlig nässpray.

Sköljer näsan med saltvatten också fast det är typ värdelöst med tanke på att lösningen inte kan komma in pga svullnaden^^

Min nästäppa är värst på kvällen ,på morgon och dan är den halv jobbig. För då kan den gå ifrån täppt och sen svullnar den av av sig själv.
Men just på kvällen så korkar den igen helt.Man får panikkänslor som fan då!

Vilket också är världens jobbigaste när man ska äta middag då man måste ju andas och äta med munnen^^ Det är som man blir helt yr haha^^

Mitt vanliga rutin med nässpray är att använda den 10 ggr om dan även stunder när jag inte behöver den egentligen. SÅ nu lyckas ta mig ner på 2-3ggr per dag istället.
Sover med öppet fönster nu också för att undvika att bli täppt på natten.

Så om nån har tips?
Det är inte bara ett psykiskt beroende utan du har förstört det naturliga avsvällningssystemet i näsan, Alltså fysiskt också.
Jag tycker att du skall kontakta vårdcentralen och få hjälp därifrån och tips på hur du skall ta bort ditt beroende och även då få andra medel som tar bort täppan i näsan utan att förstöra det naturliga som finns i näsan.
I början kommer du att lida av nästäppa men du kommer att bli bra. Ge inte upp direkt alltså.
.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in