Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-02-22, 12:38
Medlem
johanizanoobs avatar
Hej! har en liten fråga angående min farmor som flyttar till ett boende om någon månad.
Hon har ca 2miljoner på kontot. Där jag har läst så är avgiften på boendet baserat på förmögenheten ?

Jag kommer ev. flytta samtliga pengar över till min mor/far för att "nolla" henne för att slippa betala så hög avgift.

Någon som kan bekräfta att detta blir lönsamt och stämmer?
Citera
2015-02-22, 13:22
Medlem
ogmattes avatar
Ja allt det du skriver stämmer min farmor hade ca en mille på banken och då skulle hennes kostad på äldreboende bli ungefär 17 500 i månaden. Så min far tog ut allt och satte i ett bankfack åt henne då kan dom inte se pengarna och då betalar samhället kostnaden vilket man tycker dom skulle gjort ändå.
Men hennes pension på ca 4600 kr tog dom ju givetvis allt av. men se till så att inga pengar är registrarde på eran gamling så kommer allt gå bra.

Detta gäller även om man som pensionär ska ansöka om bostabidrag och liknande man kan inte ha ett öre sparat för då blir man nekad. Riktigt sjukt samhälle vi lever i men det kostar ju att föda upp somalier och syrianer och annat pack och då får vi alla betala på något vis.

Tack för mig
Citera
2015-02-22, 13:41
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
Där jag har läst så är avgiften på boendet baserat på förmögenheten?
Typiskt Sverige att alla ska drabbas lika hårt, ingenting får man behålla, inte ens på ålderns höst!
Citera
2015-02-22, 13:57
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogmatte
Ja allt det du skriver stämmer min farmor hade ca en mille på banken och då skulle hennes kostad på äldreboende bli ungefär 17 500 i månaden. Så min far tog ut allt och satte i ett bankfack åt henne då kan dom inte se pengarna och då betalar samhället kostnaden vilket man tycker dom skulle gjort ändå.
Men hennes pension på ca 4600 kr tog dom ju givetvis allt av. men se till så att inga pengar är registrarde på eran gamling så kommer allt gå bra.

Detta gäller även om man som pensionär ska ansöka om bostabidrag och liknande man kan inte ha ett öre sparat för då blir man nekad. Riktigt sjukt samhälle vi lever i men det kostar ju att föda upp somalier och syrianer och annat pack och då får vi alla betala på något vis
.

Tack för mig

Det stämmer ej.
Jag ansökte bostadbidrag till henne. då hade hon ca 700k på kontot och fick maxbelopp..
Citera
2015-02-22, 14:37
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Hon har ca 2miljoner på kontot.

Citat:
Jag ansökte bostadbidrag till henne. då hade hon ca 700k på kontot och fick maxbelopp..

Det har tydligen varit god värdestegring på "kontot."
Citera
2015-02-22, 14:37
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Det har tydligen varit god värdestegring på "kontot."

grabben, hon sålde sin br
Senast redigerad av johanizanoob 2015-02-22 kl. 14:42.
Citera
2015-02-22, 17:20
Medlem
ogmattes avatar
Citat:
Det stämmer ej.

Ok kul att höra att din kommun inte nekade, Där min farmor bodde blev hon nekad. Men som sagt det är ju inte så att alla blir behandlade likadant överallt men det kanske du trodde?

Ville dela med mig av vad jag har upplevt sen om du inte tror på det skiter ju jag i.
Vet att dom hänvisade till att hon visst hade råd med sina boende-räkningar eftersom hon hade pengar på sitt sparkonto.

Tack för mig
Senast redigerad av ogmatte 2015-02-22 kl. 17:26. Anledning: bytte punkt till frågetecken
Citera
2015-02-22, 17:24
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogmatte
Ok kul att höra att din kommun inte nekade, Där min farmor bodde blev hon nekad. Men som sagt det är ju inte så att alla blir behandlade likadant överallt men det kanske du trodde.

Ville dela med mig av vad jag har upplevt sen om du inte tror på det skiter ju jag i.

Tack för mig

jepp tydligen väldigt olika i olika kommuner.
Även detta med hur stor avgift och hur mycket förmögenhet man får ha..
Citera
2015-02-22, 17:28
Medlem
ogmattes avatar
Citat:
jepp tydligen väldigt olika i olika kommuner.
Även detta med hur stor avgift och hur mycket förmögenhet man får ha..

Mmm det skrämmer mig och gör mig lite förbannad faktist men nu är hon död så inte mycket man kan göra i efterhand direkt..
Citera
2015-02-22, 17:32
Medlem
Xinnehs avatar
Jag har jobbat inom äldrevården i ca 12 år och som jag fattat det stämmer det som ovanstående personer sagt att avgiften baseras på ens tillgångar, men iaf i min kommun så är det så om vi säger att gamla Agda får 8k i pension så ska hon ha kvar ca 2k efter alla avgifter är dragna. Så rekommenderar starkt att se till att din farmors pengar "göms" undan och inte skattas bort.
Citera
2015-02-22, 18:03
Medlem
MrWins avatar
Bostadsbidrag söks hos pensionsmyndigheten och inte hos kommunen.
https://secure.pensionsmyndigheten.se/BTP.html
Citera
2015-02-22, 18:40
Medlem
ogmattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Bostadsbidrag söks hos pensionsmyndigheten och inte hos kommunen.
https://secure.pensionsmyndigheten.se/BTP.html

Ok visste inte om det? Vet bara hon fick avslag på grund av sina sparade pengar men får hoppas dom har ändrat sina rutiner, För det är förjävligt att man inte ska kunna ha lite sparade pengar utan att dom ska användas till sådana kostnader som boende och det är fördjävligt att kommunen ska sno åt sig hutlösa summor om man hamnar på äldreboende,
Och då ska inte pengar man samlat på sig under sitt liv kunna snos av dom utan att man måste tömma kontona och göra den gamla oftast dementa släkting mer orolig än vad den redan är i slutskedet av sitt liv.

Tack för mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in