Citat:
Ursprungligen postat av
byllan1337
Hejsan. Jag har en kortfilm på ungefär 30 sidor som jag skulle vilja stå som producent på men jag är inte säker på yrket. Jag vet att det är budgetuträkning, löneutbetalning till skådisar, kollektivavtal som jag inte 100% på hur man skriver och att jag sen vet jag inte mer där. Någon som skulle vilja coacha mig från början till slut. Jag behöver ett företag och ett företagskonto på banken där pengarna till produktionen ska ligga men frågan är om det är skatt på dem pengarna man får från finansiärerna eller svenska film institutet?
Har inte hittat någon utbildning förutom i Stockholm som jag inte har råd att åka till det är därför jag frågar er. Hört något om att man kan ta en del av sin lön och gå in i projektet typ 10% av lönen eller något för att tjäna pengar vid försäljning och så vidare stämmer det?
Ekonomi
När det gäller företagsekonomi så behöver du inte gå någon filmproducentutbildning. Företagande är företagande. Det finns säkert kurser i sånt i din närhet. Nyföretagarcentrum, Arbetsförmedlingen osv. Men det är en ganska stor sak att starta ett företag även om det bara är en Enskild firma. Det är en helt ny värld som både ger nya möjligheter och nya förpliktelser. Skattereglerna är största huvudvärken. Har man inte full koll på Skattereglerna så kommer man gå in i en vägg med grava konsekvenser som följd. Skatteverket är skoningslöst. Läs igenom allt som Skatteverket har på sin sida som handlar om företagande och bokföring. Det är enorma mängder information som man måste ta in och hanterar du inte det så är du i farozonen att göra dyra misstag. När det gäller själva ekonomihanteringen för produktionen så kan en produktionsekonom vara en bra idé, åtminstone om det blir en större produktion. För din firma så kan även en revisor vara en väldigt bra investering. Det är personer som är specialutbildade inom ekonomi, företagsjuridik och skatteregler och de tar hand om allt sånt.
Det finns (har funnits?) speciella skatteregler för utövare inom kulturområdet. Sånt får man kolla upp. När det gäller produktionsstöd så betalar man inte skatt på summan man får. Det är inte en lön. Det är mer som ett banklån. Lånar man 5000:- från banken så får man 5000:- från banken. Du behöver inte betala någon skatt på den summan. Du kommer betala en massa skatter ändå i form av moms och eventuella arbetsgivaravgifter/inkomstskatt för team och alla inköp. Som företagare kan du få tillbaks moms och kvitta den mot moms du fått inbetalat till dig via eventuella fakturor men man ska inte börja med att betala moms på stödpengar. Finns regler för momsredovisning och momsinbetalning. Kolla upp det och skattereglerna för kulturarbetare.
Räkna ut din budget men budgetera
inte för gratisarbetare (om det inte är du). Räkna med att du ska betala lön för samtliga medarbetare. På så sätt får du ingen glädjekalkyl som kommer gå i stöpet så fort någon börjar fakturera. Om du däremot får lite spons på saker, och inte behöver köpa/hyra saker du budgeterat för (som teknik eller käk eller någon praktikant) så får ju du pengarna. Det är lite fult, men ändå standard, att om någon jobbar gratis så är det någon annan som får pengarna som budgeterats för det jobbet. Du behöver inte betala tillbaks bidragspengar. Det är inte ett lån. Du behöver bara presentera en färdig film senare och gör du filmen under budget och får pengar över så har du förtjänat de. Och angående ditt eget gage så räkna ut en budget först
och sen slänger du på din andel. Återigen för att inte få en glädjekalkyl. Hur mycket pengar du får ut själv är ett mått på hur bra du är som producent. Går produktionen över budget så är det din andel som du får talla på...
Det finns fler sätt att betala löner även om man inte har pengar. Ett vanligt knep är vinstdelning enligt avtal. Jobbar jag på det sättet och ser den frasen i kontraktet så räknar jag med att det innebär gratisjobb. Det blir aldrig någon vinst... Speciellt inte för kortfilm. Hur många kortfilmer har du själv betalat för att se t.ex? Men jag är ganska härdad och inte så naiv. Det är lite synd om någon tror de ska bli rik men alla får ta sina egna beslut. Alla jobb innebär nya erfarenheter och kontakter som är värdefulla i framtiden. Vinstdelning kan se ut på olika sätt. Och det finns ett par berömda exempel: det var någon skådespelare i "Return of the Jedi" som valde vinstdelning enligt avtalet. Måste ju innebära pengar tänkte han (minns inte namnet). Men det är en stor skillnad på vinst och intäkt. Vinsten är intäkten minus utgiften. 20th Century Fox och Lucasfilms revisorer skyfflade siffrorna så pass bra att de kunde demonstrera att "Return of the Jedi"
inte gått en enda spänn med vinst! Och han fick därför inte en spänn i ersättning. Carrie Fisher, däremot, var betydligt mer kunnig om Hollywoodsystemet redan som tonåring via sin branschmorsa så hon krävde del av
intäkterna från "Star Wars" i sitt löneavtal. Och blev miljonär...