2015-02-20, 22:44
Medlem
kNarkluders avatar
Hej!
Gick med i Mac-klubben i slutet av 2014, köpte en Macbook Air 13". Den fungerar väldigt bra, bara det att sen några dagar tillbaka har uppstått ett litet störande problem.

Uppe i "aktivetetslisten" (?) där man ser klockan,batteri,wifi etc har batteriprocenten, slutat uppdaterats. Även om jag har utan batteriprocent, så uppdateras inte själva "batteri-logon".
Dvs,är den full-tankad och står på 100%, så står det 100% i flera timmar,tills jag väljer "visa procent", och stänger av och på, då visas det aktuella procenten jag har på batteriet.

Hoppas ni förstår, ett fjantigt men faktiskt ganska störande problem. Känns även som att den har blivit väldigt seg, var förut väldigt imponerad att den var så snabb, men känns nu senaste två-tre dagarna väldigt seg. Vet ej om jag inbillar mig eller har blivit "van".

Hoppas det finns någon kunnig där ute,trots en fredagskväll.

Ha en trevlig helg på er
Citera
2015-02-20, 22:47
Medlem
tzjs avatar
Testa att reseta smc. Kan hjälpa.

Hur?
Så här:
Citat:
Stäng av datorn.
Anslut MagSafe-nätadaptern till en strömkälla och till datorn, om den inte redan är ansluten.
Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ (till vänster) på det inbyggda tangentbordet och på strömbrytaren samtidigt.
Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.
Obs! LED-indikatorn på MagSafe strömadaptern kan ändra status eller tillfälligt stängas av när du nollställer SMC.
Citera
2015-02-20, 22:56
Medlem
kNarkluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Testa att reseta smc. Kan hjälpa.

Hur?
Så här:

Hurra, det hjälpte, iallafall mot Batteriprocenten. Fan va skönt, tack
Är detta man bör göra med jämna mellanrum?

Datorn känns fortfarande slö,även pojkvännen tycker det så det tyder på att jag inte inbillar mig Har rensat datorn på nerladdade filmer etc och har 45gb av 120ledigt. Även uppdaterat alla programuppdateringar, det var det jag kom på man kunde göra, är inget datageni, så om någon har något tips vad det kan vara så mottages det hjärtligt.

Här kommer en till dum fråga, vart finner jag motsvarigheten mot Windows, där man kunde gå in i Kontrollpanelen och se en lista på exakt allting vad som var installerat på datorn
Senast redigerad av kNarkluder 2015-02-20 kl. 22:58. Anledning: redigering
Citera
2015-02-20, 22:59
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kNarkluder

Datorn känns fortfarande slö,även flickvännen tycker det så det tyder på att jag inte inbillar mig Har rensat datorn på nerladdade filmer etc och har 45gb av 120ledigt. Även uppdaterat alla programuppdateringar, det var det jag kom på man kunde göra, är inget datageni, så om någon har något tips vad det kan vara så mottages det hjärtligt.

Titta i programmet aktivitetskontroll om det är något som tar kraft från datorn. Men "seg" är svårt att diagnosticera, så du får vara mer specifik.
Citera
2015-02-20, 22:59
Medlem
tzjs avatar
Citat:
...

Här kommer en till dum fråga, vart finner jag motsvarigheten mot Windows, där man kunde gå in i Kontrollpanelen och se en lista på exakt allting vad som var installerat på datorn

I programmappen ser du alla program som är installerade på datorn. I Finder alltså.
Citera
2015-02-20, 23:07
Bannlyst
Citat:

Datorn känns fortfarande slö,även pojkvännen tycker det så det tyder på att jag inte inbillar mig Har rensat datorn på nerladdade filmer etc och har 45gb av 120ledigt. Även uppdaterat alla programuppdateringar, det var det jag kom på man kunde göra, är inget datageni, så om någon har något tips vad det kan vara så mottages det hjärtligt.

Ett tips är att installera om datorn om du tycker den är seg.
Gjorde detta med min Mac för lite sedan (Air 2011).
Nu känns det som första dagen man tog ur den ur paketen igen.. Även nix blir nämligen fragmenterade när man installerar och avinstallerar saker., även om Windows är några snäpp värre

EDIT: Såg nu att din var inköpt i slutet på 2014, då har du nåt annat problem.
Citera
2015-02-20, 23:09
Medlem
kNarkluders avatar
Så klart, det bästa jag kan komma på är när man fått virus på Windows datorn.
Känns som texten är seg när man skriver, allt man trycker på blir det delay på.

I Aktivitetskontrollen var det inget skumt vad jag kan se.

Hur vanligt är det att man får virus eller något fult på en Mac, hört iallafall att det ska vara "omöjligt", men det lär väl inte vara sanning i guess.

Tack för svaret.

En till dum fråga haha, finns inget "avinstallera" i programmappen i finder, avinstalleras det när man skickar det i papperskorgen och rensar den eller hur går det till.
Senast redigerad av kNarkluder 2015-02-20 kl. 23:12. Anledning: Dum fråga.
Citera
2015-02-20, 23:33
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Så klart, det bästa jag kan komma på är när man fått virus på Windows datorn.
Känns som texten är seg när man skriver, allt man trycker på blir det delay på.

I Aktivitetskontrollen var det inget skumt vad jag kan se.

Hur vanligt är det att man får virus eller något fult på en Mac, hört iallafall att det ska vara "omöjligt", men det lär väl inte vara sanning i guess.

Tack för svaret.

En till dum fråga haha, finns inget "avinstallera" i programmappen i finder, avinstalleras det när man skickar det i papperskorgen och rensar den eller hur går det till.

Du kan testa att göra en säker start om du vill. Orkar inte länka, men googla på säker start mac så hittar du info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in