Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-02-22, 00:15
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Fast då är du inte tekniskt sett innuti svarta hålet. Vi kan säga att vi överlever ett svart hål nu med den logiken.

Jag anser att man befinner sig i ett svart hål när man har passerat händelsehorisonten.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Händelsehorisonten är rimligen inte ett tunt skal, dvs även en sfär strax innanför schwarzchild-radien kommer också vara en händelsehorisont där inget inifrån kommande ljus kan fly utan att komma tillbaka igen. Och så antar vi att den inre massan är samlad i en central punkt. Varje inre sfär i ett större svart hål bildar då ett mindre svart hål, men med oförminskad massa.

Så även om krafterna i ett supermassivt svart hål kan vara ganska moderata vid just scwarzschild-radien, så kommer krafterna vid varje given radie ändå vara mer extrema i ett större svart hål än i ett mindre. Och chansen att inte slitas i stycken kommer att vara obefintlig.

Händelsehorisonten är bara en matematiskt uträknad sfär där allt som befinner sig innanför den har en flykthastighet som är större än 299 792 458 m/s.
Citera
2015-02-22, 01:05
  #50
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Jag anser att man befinner sig i ett svart hål när man har passerat händelsehorisonten.



Händelsehorisonten är bara en matematiskt uträknad sfär där allt som befinner sig innanför den har en flykthastighet som är större än 299 792 458 m/s.
Här har du nog det samband du söker. Ett uttryck för hur stor massa ett supermassivt hål ska ha för att Rochegränsen ska vara exakt lika med Schwarzchildradien. Där p är densiteten på det mindre objektet.

Se den positiva roten.

http://m.wolframalpha.com/input/?i=2...29%3D1&x=0&y=0

Pluggar du in solens medeldensitet som p, ser du att Rr=Rs då det svarta hålet har en massa på ~400 miljoner solmassor. Det är ungefär 100 ggr mer massivt än Sgr A*. Skulle solen komma för nära Sgr A* skulle det således vara kört för solen.
Men om solen skulle närma sig ett svart hål på ~400 miljoner solmassor, skulle den i alla fall överleva passagen av horisonten.

Detta räknat för ett SC- svart hål.
__________________
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-02-22 kl. 01:09.
Citera
2015-02-22, 01:51
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Här har du nog det samband du söker. Ett uttryck för hur stor massa ett supermassivt hål ska ha för att Rochegränsen ska vara exakt lika med Schwarzchildradien. Där p är densiteten på det mindre objektet.

Se den positiva roten.

http://m.wolframalpha.com/input/?i=2...29%3D1&x=0&y=0

Pluggar du in solens medeldensitet som p, ser du att Rr=Rs då det svarta hålet har en massa på ~400 miljoner solmassor. Det är ungefär 100 ggr mer massivt än Sgr A*. Skulle solen komma för nära Sgr A* skulle det således vara kört för solen.
Men om solen skulle närma sig ett svart hål på ~400 miljoner solmassor, skulle den i alla fall överleva passagen av horisonten.

Detta räknat för ett SC- svart hål.

Hur fan kan du allt det här? Är du forskare inom astronomi och fysik eller hur kan du all matematik? Kan vi inte räkna på mig istället? Om jag på 68 kilo faller in i Sgr A*?
Citera
2015-02-22, 01:58
  #52
Medlem
Dubbla budskap om spagettifiering: Vad är rätt?

Jag har hört att man inte spagettifieras eftersom att vi inte är gjorda i gummi, men jag har även hört på andra källor på youtube som påstår att man visst spagettifieras på grund av tidvattenkrafterna påverkar oss så snabbt att avståndet mellan atomerna ökar innan dom slits isär?

Vad är egentligen rätt?

Jag har ingen källhänvisning just nu, så jag får googla vidare imorgon.
__________________
Senast redigerad av DaCrap 2015-02-22 kl. 02:00.
Citera
2015-02-22, 08:30
  #53
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Dubbla budskap om spagettifiering: Vad är rätt?

Jag har hört att man inte spagettifieras eftersom att vi inte är gjorda i gummi, men jag har även hört på andra källor på youtube som påstår att man visst spagettifieras på grund av tidvattenkrafterna påverkar oss så snabbt att avståndet mellan atomerna ökar innan dom slits isär?

Vad är egentligen rätt?

Jag har ingen källhänvisning just nu, så jag får googla vidare imorgon.
Man slits sönder. Som när man används i den gamla polisutrustningen "sträckbänk". Om man fastnar med ett ben i en maskin som sliter av det, så skulle man inte tänka på "spagettifiering". Ordet är fånigt, liksom så mycket kring det där med svarta hål.
https://de.wikipedia.org/wiki/Streckbank_(Folter)
Citera
2015-02-22, 10:16
  #54
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Hur fan kan du allt det här? Är du forskare inom astronomi och fysik eller hur kan du all matematik? Kan vi inte räkna på mig istället? Om jag på 68 kilo faller in i Sgr A*?
Nej jag är ingen forskare, men har gått en gedigen utbildning och läst ytterligare kurser. Samt, undervisat själv. Just nu jobbar jag som lärare.

Det samband jag gav dig igår kan användas för stjärnor i omloppsbana kring ett svart hål. Eftersom Rochegränsen härleds ur Langrangepunkter i ett system.

Det du kanske tänker på är just spaghettifieringen? Dvs hur massivt ett svart hål skulle behöva vara för att tidvattenkraften skulle få din kropp att slitas itu vid händelsehorisonten när du hoppar in med fötterna först?

Om det är så, får du börja med den allmänna formen för tidvattenkraften, sätta R i nämnaren som Rs och sedan lösa ut massan.
Du behäver då göra vissa antaganden. Exempelvis din massa (m) och längd (d). Hur stor kraft en människokropp pallar med (F).

F=2GMmd/r³
F=2GMmd/(Rs)³
F=2GMmd/(2GM/c²)³
F=2GMmd/(8G³M³/c^6)
F=(2GMmdc^6)/(8G³M³)
F=(mdc^6)/(4G²M²)
M²=(mdc^6)/(4G²F)
M=√((mdc^6)/(4G²F))

Nu tar jag några övriga värden ur luften. Säg att du är 1.75m lång och väger 68kg. Jag fäster din kropp och hänger sedan en bil vid dina fotknölar. Kroppen går av om bilen väger, säg 2 ton. Då har vi något att gå på.

http://m.wolframalpha.com/input/?i=s...masses&x=0&y=0

Ca 700 solmassor.
Men, din kropp kanske klarar av en större kraft? Vad vet jag?

Edit.
Tidvattenkrafterna skulle alltså inte dela dig på mitten vid händelsehorisonten, om du föll in i Sgr A*. Här tar jag ingen hänsyn till rotationen av det svarta hålet.
__________________
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-02-22 kl. 10:23.
Citera
2015-02-22, 11:21
  #55
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Dubbla budskap om spagettifiering: Vad är rätt?

Jag har hört att man inte spagettifieras eftersom att vi inte är gjorda i gummi, men jag har även hört på andra källor på youtube som påstår att man visst spagettifieras på grund av tidvattenkrafterna påverkar oss så snabbt att avståndet mellan atomerna ökar innan dom slits isär?

Vad är egentligen rätt?

Jag har ingen källhänvisning just nu, så jag får googla vidare imorgon.
Spagettification innebär inte att vi blir gummi geléer som åker in mot enorm gravitation utan det är ett begrepp myntat för att beskriva olika styrkor i gravitations-påverkan på en kropp.

Här har du en certfierad forskare som förklarar

Wiki säger också en hel del

Med andra ord, ja spaggettifieringen existerar. Vi känner av den här på jorden också skillnaden är att här är inte gravitationen så stark.
Citera
2015-02-22, 11:33
  #56
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Här har du en certfierad forskare som förklarar
"Certifiering" är inte ett mått på vetenskaplighet. Han är en underhållare som säkert vill väl och på det store hela förmodligen gör det också. Men när han uttalar grodor om att "What goes up must come down" som inte är sant, så gör han bort sig. En raket åker upp bara därför att den kastar ut det allra mest av sig själv som het gas, "coming down".

Han har trots allt doktorerat i fysik. Jag tycker att de som väljer att syssla med "outreach" borde tänka efter lite mer innan de sätter sig i en TV-soffa och hittar på påståenden som förvirrar mer än de förklarar.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback