annan grej att se i någon bok är ju att lära sig de vanliga basic oddsen för hur stor chans det är för att du kommer dra in ett kort som kan hjälpa dig.
Te.x de vanligaste är ju att floppen kommit o du sitter på fyrfärg kanske eller öppen stegchans.
Färg, du har 4 säg hjärter, det finns 13 kort av samma färg, alltså 9 kort kvar som kan hjälpa dig.
När floppen kommit brukar man räkna antal kort X 4 för att få ut ungefär procentchans.
Så 9X4 ger dig 36, alltså 36% chans att du på de nästföljande turn, river ska dra in din färg.
Missar du på turn, så sänks det till 2, alltså 9X2 = ca 18% chans
Öppen stegchans = 8 kort som kan rädda dig.
8X4 = 32%, samt 16% om du missar turn.
Har du kombinerad av detta alltså färgchans + stegchans får du räkna 9kort för färg + 6kort för stege (då två av dina stegkort är i din färg)
15X4 = 60%.
Såna händer är väldigt effektivt att betta in i. Alltså eftersom du har så pass stor chans att få en vinnande/ledande hand på kommande kort så kan det vara värt för dig att betta in i potten även om du inte fått din hand klar ännu.
Därför kul enligt min mening att spela små suited connectors, alltså intill liggande kort i samma färg, eller med ett hopp i. Alltså 7,8 samma färg är en suitconnector, medans tex 6,8 samma färg är med hopp.
Även små par kan vara effektivt att spela en billig flopp med mot många spelare. Då de är livsfarliga när man väl träffar sin triss då den är så pass osynlig. Dock är det väl ca vara 10% chans om jag minns rätt att man ska träffa sitt trisskort på flopp.
Hoppas det hjälpte lite med så kallad enkel oddsräkning.
Jag läste själv inte några böcker utan laddade ner poker instruktionsfilmer som de flesta stora pokerstjärnor gjort. Detta var väl ca 10år sedan så vet inte hur många som finns kvar att ladda ner.
DÄr får man med tips om hur händer ska spelas från vilken position osv.
Howard Lederer var den jag kollade mycket på, då han är väldigt matematiskt lagd.
Daniel negreanu hade också någon film tror jag
Här finns lite enkla sannolikheter
http://www.texaspokerguide.se/sannolikheter.html