2015-02-20, 16:17
Medlem
Hej, jag är nybörjare i poker, eller har spelat kanske runt 15 gånger, men iallafall nu ska jag komma till saken.

Det hände alldeles nyss IGEN.. Ja la in 100kr, kl var 12, när jag slutade spela kl 16 så hade jag 101kr kvar, och såhär ser det alltid ut.

ja vinner ja får tex 120kr, ja fortsätter förlorar så jag går ner till 80kr, ja vinner upp till 100kr igen, går ner till 60kr går upp till 140kr, sen går jag ner till 100kr. Ungefär så ser det ut varje gång jag spelar, jag går varken plus eller minus, och jag fattar inte vad jag gör för fel! har ni några tips? och vad tror ni jag gör för fel? Väldigt tacksam för svar

P.S ja har letat runt och har inte hittat exakt det svaret jag ville ha så därför la jag upp denna.
Citera
2015-02-20, 16:48
Medlem
Svårt att svara på utan att veta något om hur eller vad du spelar? gissar på att det är nätpoker och texas NL?
Att klara sig kvar med 100kr så pass länge och vara nybörjare får man klassa som bra ändå.
Texas No limit har ju swings som heter duga, man kan torska en jäkla massa inköp om man är nere i en otursperiod även om man alltid har oddsen med sig.
Så som jag minns det så är rekomendaditionen att ha ca 30 buyins på sitt konto för att köra en viss nivå, lite mindre kanske på lägre nivåer dock.
om hundra kronor är allt du har på kontot och har allt inne på samma bord så blir det nog en psykologisk grej att man är mer försiktig med sina pengar. har du t.ex 20buyins alltså 2000:- på kontot är du inte lika rädd att förlora en hundring (OM DU SPELAR RÄTT) för du vet att du har 19 gånger kvar och 6 av 10 händer spelade på samma sätt kommer till slut i längden att ha oddsen på din sida och gå plus i längden.

Enklast tips är minimera förlusterna (dra dig ur draghänder om du inte har oddsen med dig, men med implicita odds mot t.ex fler spelare så kan de va värt att chansa någon gång) och potentiellt maximera vinsterna.
Maximera på liknande sätt, sitter du med nöthanden se till att dina motspelare får betala för draghänder, samt ta ordentligt betalt efter river om du fortfarande har nöten.

ligger det t.ex i ditt scenario en 20kr i potten, du och 1-2 spelare är kvar och du vet att ingen kan ha bättre hand än dig, TA BETALT. Antingen checkraise möjligtvis om du är först att snacka, alternativt snudd på potbet om du är mitten eller sist.
Mjäka inte in t.ex 5kr för att du vill att folk ska syna o du tror du får mer pengar o troligare syn.
utan kötta in 15- 20 istället, synar de inte så är det inte så stor deal, du vill inte visa för många, eller ens någon hand.

ungefär så, helt ogrundat då jag inte har en aning om vad det är du spelar för något
Citera
2015-02-20, 16:50
Medlem
Annan grej kan vara att spela fler bord samtidigt också så blir man inte lika uttråkad samt kan spela lite bättre händer.
Och märker du att ett bord t.ex börjar kännas "kallt" och du sitter där med säg 140:- Gå ur bordet och börja med 100 på något annat bord så har du lagt 40:- åt sidan.
Citera
2015-02-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limitededh
Svårt att svara på utan att veta något om hur eller vad du spelar? gissar på att det är nätpoker och texas NL?
Att klara sig kvar med 100kr så pass länge och vara nybörjare får man klassa som bra ändå.
Texas No limit har ju swings som heter duga, man kan torska en jäkla massa inköp om man är nere i en otursperiod även om man alltid har oddsen med sig.
Så som jag minns det så är rekomendaditionen att ha ca 30 buyins på sitt konto för att köra en viss nivå, lite mindre kanske på lägre nivåer dock.
om hundra kronor är allt du har på kontot och har allt inne på samma bord så blir det nog en psykologisk grej att man är mer försiktig med sina pengar. har du t.ex 20buyins alltså 2000:- på kontot är du inte lika rädd att förlora en hundring (OM DU SPELAR RÄTT) för du vet att du har 19 gånger kvar och 6 av 10 händer spelade på samma sätt kommer till slut i längden att ha oddsen på din sida och gå plus i längden.

Enklast tips är minimera förlusterna (dra dig ur draghänder om du inte har oddsen med dig, men med implicita odds mot t.ex fler spelare så kan de va värt att chansa någon gång) och potentiellt maximera vinsterna.
Maximera på liknande sätt, sitter du med nöthanden se till att dina motspelare får betala för draghänder, samt ta ordentligt betalt efter river om du fortfarande har nöten.

ligger det t.ex i ditt scenario en 20kr i potten, du och 1-2 spelare är kvar och du vet att ingen kan ha bättre hand än dig, TA BETALT. Antingen checkraise möjligtvis om du är först att snacka, alternativt snudd på potbet om du är mitten eller sist.
Mjäka inte in t.ex 5kr för att du vill att folk ska syna o du tror du får mer pengar o troligare syn.
utan kötta in 15- 20 istället, synar de inte så är det inte så stor deal, du vill inte visa för många, eller ens någon hand.

ungefär så, helt ogrundat då jag inte har en aning om vad det är du spelar för något

Kör vanliga texas hold em bara tack som fan för tipsen ska testa dom
Citera
2015-02-20, 19:01
Medlem
Om du precis har börjat kommer du förlora och tilta, det tar ett tag innan man får en förståelse för spelet och ännu längre tid innan man vinner mer konsekvent(olika lång process för alla såklart).
Jag har själv levt på lowstakes grind i crika 2 år då jag drar in ungefär 10k i månaden på 70-80 timmar. jag har inte haft stort intresse för att spela så jag kör som en robot och spelar på 2 skärmar och kör 5 bord på 1 skärm och kollar på serier/film på den andra. Men tänkte försöka ge dig nått råd som kanske kan göra din lärnings process lite snabbare.

1. Det är smart att köpa en pokerbok som handlar om NL holdem för att få en förståelse hur man kan spela samma händer olika beroende på position. kan tyvärr inga böcker men eftersom spelet utvecklas hela tiden så skulle jag välja en ganska ny utgåva från 2010 och framåt, vet inte om Phil Galfond har någon bok men när jag började med poker för 3 år sen så var han grym iallfall.

2. skaffa pokertracker eller liknande program, detta hjälper otroligt mycket då du får information sparat på dina motståndare och kan kolla hur agressiva/passiva dom är. När du lär dig använda det programmet så kommer du med mycket större säkerhet vet vilka som väntar på monster händer och vilka som donkar. Plus du kommer lära dig spelet snabbare då du kan analysera dina händer efteråt och se vad du kan ha gjort för misstag.

3. spela mest i position alltså att du är sist att agera i en hand, detta gör att du får mycket enklare beslut i hur du ska göra och det blir lättare att ta betalt med en träffad hand. man ska inte vara rädd för att byta bord heller, sitter alla och väntar på monster kan man lika gärna byta.

Men för att få bästa möjliga starten skulle jag rekommendera en bok igen, finns mycket att lära sig där för några hundra som kanske hade kostat några tusen och massa timmar att komma fram till själv. Hoppas det här var till lite hjälp så önskar jag dig lycka till!
Citera
2015-02-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brotherpucker
Om du precis har börjat kommer du förlora och tilta, det tar ett tag innan man får en förståelse för spelet och ännu längre tid innan man vinner mer konsekvent(olika lång process för alla såklart).
Jag har själv levt på lowstakes grind i crika 2 år då jag drar in ungefär 10k i månaden på 70-80 timmar. jag har inte haft stort intresse för att spela så jag kör som en robot och spelar på 2 skärmar och kör 5 bord på 1 skärm och kollar på serier/film på den andra. Men tänkte försöka ge dig nått råd som kanske kan göra din lärnings process lite snabbare.

1. Det är smart att köpa en pokerbok som handlar om NL holdem för att få en förståelse hur man kan spela samma händer olika beroende på position. kan tyvärr inga böcker men eftersom spelet utvecklas hela tiden så skulle jag välja en ganska ny utgåva från 2010 och framåt, vet inte om Phil Galfond har någon bok men när jag började med poker för 3 år sen så var han grym iallfall.

2. skaffa pokertracker eller liknande program, detta hjälper otroligt mycket då du får information sparat på dina motståndare och kan kolla hur agressiva/passiva dom är. När du lär dig använda det programmet så kommer du med mycket större säkerhet vet vilka som väntar på monster händer och vilka som donkar. Plus du kommer lära dig spelet snabbare då du kan analysera dina händer efteråt och se vad du kan ha gjort för misstag.

3. spela mest i position alltså att du är sist att agera i en hand, detta gör att du får mycket enklare beslut i hur du ska göra och det blir lättare att ta betalt med en träffad hand. man ska inte vara rädd för att byta bord heller, sitter alla och väntar på monster kan man lika gärna byta.

Men för att få bästa möjliga starten skulle jag rekommendera en bok igen, finns mycket att lära sig där för några hundra som kanske hade kostat några tusen och massa timmar att komma fram till själv. Hoppas det här var till lite hjälp så önskar jag dig lycka till!

kollade hur länge jag spelat det är sammanlagt 1 dag :O trodde det skulle vara mindre men räknas jag som nybörjare då?
Citera
2015-02-21, 10:03
Medlem
Citat:

Och btw tack som fan för tipsen
Citera
2015-02-21, 13:32
Medlem
annan grej att se i någon bok är ju att lära sig de vanliga basic oddsen för hur stor chans det är för att du kommer dra in ett kort som kan hjälpa dig.
Te.x de vanligaste är ju att floppen kommit o du sitter på fyrfärg kanske eller öppen stegchans.
Färg, du har 4 säg hjärter, det finns 13 kort av samma färg, alltså 9 kort kvar som kan hjälpa dig.
När floppen kommit brukar man räkna antal kort X 4 för att få ut ungefär procentchans.
Så 9X4 ger dig 36, alltså 36% chans att du på de nästföljande turn, river ska dra in din färg.
Missar du på turn, så sänks det till 2, alltså 9X2 = ca 18% chans
Öppen stegchans = 8 kort som kan rädda dig.
8X4 = 32%, samt 16% om du missar turn.
Har du kombinerad av detta alltså färgchans + stegchans får du räkna 9kort för färg + 6kort för stege (då två av dina stegkort är i din färg)
15X4 = 60%.
Såna händer är väldigt effektivt att betta in i. Alltså eftersom du har så pass stor chans att få en vinnande/ledande hand på kommande kort så kan det vara värt för dig att betta in i potten även om du inte fått din hand klar ännu.
Därför kul enligt min mening att spela små suited connectors, alltså intill liggande kort i samma färg, eller med ett hopp i. Alltså 7,8 samma färg är en suitconnector, medans tex 6,8 samma färg är med hopp.
Även små par kan vara effektivt att spela en billig flopp med mot många spelare. Då de är livsfarliga när man väl träffar sin triss då den är så pass osynlig. Dock är det väl ca vara 10% chans om jag minns rätt att man ska träffa sitt trisskort på flopp.

Hoppas det hjälpte lite med så kallad enkel oddsräkning.

Jag läste själv inte några böcker utan laddade ner poker instruktionsfilmer som de flesta stora pokerstjärnor gjort. Detta var väl ca 10år sedan så vet inte hur många som finns kvar att ladda ner.
DÄr får man med tips om hur händer ska spelas från vilken position osv.

Howard Lederer var den jag kollade mycket på, då han är väldigt matematiskt lagd.
Daniel negreanu hade också någon film tror jag

Här finns lite enkla sannolikheter
http://www.texaspokerguide.se/sannolikheter.html
Senast redigerad av limitededh 2015-02-21 kl. 13:41.
Citera
2015-02-21, 18:08
Medlem
Catapillas avatar
Bra winrate på ett hundrakronorsbord efter rake är typ fem kronor i timmen, sen är variansen ganska galen så det är helt normalt att gå upp 400 och sen gå ned 390
Citera
2015-03-17, 03:42
Medlem
Citat:

Intressant. Alltid funderat på hur ni nanoregs ALDRIG lyckas bli bättre, hur gör ni/du? Det spelar ingen roll att du alltid kollar på film eller liknande då något man gör dagligen borde man faktiskt bli bättre på. Antar att du lirar 1/2:-? 70-80h outcome 10k låter som det. Varför skaffar du dig inte ett jobb när du tjänar så fantastiskt dåligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Bra winrate på ett hundrakronorsbord efter rake är typ fem kronor i timmen, sen är variansen ganska galen så det är helt normalt att gå upp 400 och sen gå ned 390

Fel. Det är totalt helt åt helvete och man bör nog lägga ner pokern direkt om man spelat ett längre tag och lyckas dunka hem 5 kronor i timmen förutsatt att du spelar 4-500 händer i timmen. Du bör titulera dig sopa (breakeven) om du lyckas hämta 5 kronor i timmen på svenska 0.5/1.
Senast redigerad av trigger99 2015-03-17 kl. 03:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in