2015-02-20, 11:44
Medlem
Jag måste införskaffa mig ett par glasögon som kommer användas väldigt sällan och har hittat billiga för ett par hundringar online och då står det att enkelslipade glas index 1,5 ingår. Mitt synundersökning visade ett resultat på -1,75. Kommer sådana att funka? För vad jag har läst så är index tjockleken på glasen? Men hur kan folk med olika problem på styrkan ha samma glasögon?

Har inget intresse än så länge av dyrare, specialtillverkade på något sätt då jag inte kommer använda dessa mer än 1 gång varannan vecka.
Citera
2015-02-20, 12:05
Medlem
Strychnos avatar
V flyttar denna då den inte har med M&H att göra.

Medicin och hälsa --> Klockor och accessoarer
/Moderator
Citera
2015-02-21, 05:09
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataFeminister
Jag måste införskaffa mig ett par glasögon som kommer användas väldigt sällan och har hittat billiga för ett par hundringar online och då står det att enkelslipade glas index 1,5 ingår. Mitt synundersökning visade ett resultat på -1,75. Kommer sådana att funka? För vad jag har läst så är index tjockleken på glasen?

Det skall inte vara några problem! Det plastglas med brytningsindex 1,5 är CR39, som har bättre optiska egenskaper än dyrare med högre index. Du kommer att få bättre skärpa över hela synfältet med dessa glas än med dyrare tunna glas. Eftersom du bara behöver -1,75 så kommer glasen att vara ganska tunna ändå.

Glasen är enkelslipade, d.v.s. bara sfäriskt slipade för att korrigera din närsynthet. De är inte cylindriskt slipade för att korrigera eventuell astigmatism. Står det något värde under "Cyl." på ditt recept? Om det gör det så har du även astigmatism.

Citat:
Men hur kan folk med olika problem på styrkan ha samma glasögon?

Brytningsindexet talar bara om materialets förmåga att bryta ljus, inte om styrkan på slipningen. Glas med lågt index är tjockare än de med högt index, även om de har samma styrka. De som behöver starka glas kanske tycker att det ser snyggare ut med tunnare glas, och vill betala mer för dem även om den optiska kvaliteten blir lidande (lägre abbetal).

Citat:
Har inget intresse än så länge av dyrare, specialtillverkade på något sätt då jag inte kommer använda dessa mer än 1 gång varannan vecka.

Varför så sällan? -1,75 är ändå närsynthet nog för att du skall se bra mycket bättre med glasögon.
Citera
2015-02-21, 21:05
Medlem
ShogunAssasins avatar
Skickar tillbaka denna då frågeställningen rör synfelet snarare än det kosmetiska.

Ursäktar om det känns rörigt, vi arbetar på det!

Klockor och accessoarer --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2016-01-17, 02:01
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Skickar tillbaka denna då frågeställningen rör synfelet snarare än det kosmetiska.

Ursäktar om det känns rörigt, vi arbetar på det!

Klockor och accessoarer --> Medicin och hälsa
/Moderator
Fint att tråden flyttades till rätt plats; hade inte hittat den annars och den besvarade en undran jag hade på ett bra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in