2015-02-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snubben.66
Är du korkat
Hör hon inte att han ä skadat, han har ingen ork energi prata ut, har han sagt tallhöjden eller hallhöjden googla fram skicka fler ambulanser vad spelar det för roll om det bus ring eller inte, ändå skattebatalarna betalar sos ambulans driv kostnader...............
Saknar du läsförståelse eller är du bara oförmögen att ta till dig information.
Hon tillkallade ambulans efter 1 minut. Samtalet pågår i 5,5 minuter
Citera
2015-02-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Det saknar betydelse.
Som vårdpersonal eller larmpersonal har du ett jobb att utföra och det ska skötas till 100%.
Beroende på vad du säger kontra gör kan avgöra liv eller död och den info har du i din utbildning.
Idioten här brydde sig inte. En dålig dag kanske men det tar du inte Heller med dig om du är professionell

"brydde sig inte".....det gjorde hon ju!..ambulans skickades!. Ska bara larmoperatörer anställas som garanterat ALDRIG kommer att göra några felbedömningar någonsin(annat än att skicka ambulans i onödan)...och ömkar och ojar sig mot alla som ringer...och skickar ambulans, utan att reflektera, från första sekunden...då är det en utopi..samhällets resurser är inte oändliga!!!! En larmoperatör som är "för empatisk" funkar inte i längden, men sök jobb som larmoperatör vet jag..med eget nummer...alla skulle vilja ringa dig...jag också!!!!
Citera
2015-02-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Folk har läst på och folk är upprörda på att "kvinnan beter sig arrogant". Det är SOS Alarm som är ansvarig för att det sitter en individ som beter sig arrogant och tar emot samtal således är det SOS Alarm som ska ta kritiken.

Hur det kommer sig att det sitter arroganta individer och tar emot samtal på SOS Alarm har jag redan påtalat i mitt tidigare inlägg och kunnat härleda till SOS Alarms egna dokument som tydligt pekar ut problemet.

- Överbelastning till följd av politiska beslut med start 2006 fram till 2014. Det vill säga det finns en politisk koppling till de systemfel vars symptom vi ser i bland annat detta fall. Det är den regering som har suttit i makten mellan 2006-2014 som bär det politiska ansvaret.

Var god läs på.
Vilka är "folk"?
Menar du att alla inlägg i tråden tar upp kvinnans arogans? I så fall uppfattar du många inlägg på fel sätt. Jag blir också upprörd över kvinnans arogans men hon tillkallar ändå ambulans relativt fort om du ser till hela samtalet
Citera
2015-02-21, 12:27
Medlem
Stones avatar
O: Tallhöjden? Jag måste ju veta exakt var det är. Vad är det här för något ställe då?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20346496.ab[/quote]

Jag hör honom säga Hallhöjden... flera gånger om. Det är tur att hon är envis för annars hade hon skickat iväg polis och ambulans till Hallhöjden som säkert inte finns på kartan.

Slog Tallhöjden på Google Maps, finns säkert 5 i Sverige. Norra Hammar? Finns det en enda gatukorsning där? Ringer man och vill ha ambulans måste man veta var man befinner sig. Annars är det rätt svårt att hitta fram.
Citera
2015-02-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
.. göra en analys av läget och ifrågasätta.

tycker du att operatören gör en Bra analys? Vill du själv bli ifrågasatt när du krockat med bilen och ringer till sos?
Citera
2015-02-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Slog Tallhöjden på Google Maps, finns säkert 5 i Sverige. Norra Hammar? Finns det en enda gatukorsning där? Ringer man och vill ha ambulans måste man veta var man befinner sig. Annars är det rätt svårt att hitta fram.

Jag hittade 16 stycken i hela landet, varav 3 stycken vid en busshållplats. Totalt så finns det 64 platser i landet som har ordet Tallhöjden i namnet.

Jag börjar förstå varför operatören upprepade frågan flera gånger. Om inte hon verkligen hade försäkrat sig om att han befann sig i Norrahammar, så kunde ambulansen lika gärna kunnat skickats ut till Sandviken eller Borgholm.
Citera
2015-02-21, 12:38
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Han talar perfekt svenska trots en skottskada... Är du avundsjuk av att han uppenbarligen talar fler språk än dig som knappt kan trycka fram "Hej, hur mår du?" på engelska under charterresan till Mallorca?
Perfekt svenska? Haha!

Jag skiter i om han pratar 32 språk flytande. Han bryter för mycket för att operatören ska förstå.
Citera
2015-02-21, 12:38
Medlem
quarks avatar
Min erfarenhet av 112 är att de alltid vill ha en adress, ett gatunamn med husnummer. Men som uppringare vet man inte alltid vad gatan heter. Det finns cykelvägar som inte har riktiga namn. Så det blir ett oändligt samtal med någon som inte har lokalkännedom alls.

Det skulle vara mycket enklare att skicka koordinater och bilder från hur olyckan ser ut. Danska 112 har en app för det, men i Sverige är de kvar i en tid där det inte fanns smartphones.
Citera
2015-02-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
tycker du att operatören gör en Bra analys? Vill du själv bli ifrågasatt när du krockat med bilen och ringer till sos?

Jag svarar:
Självklart vill ingen bli ifrågasatt när man ringer och säger att man vill ha ambulans....men det får man faktiskt finna sig i ändå! Larmoperatörerna är inte synska och det finns ingen uppsjö av ambulanser att skicka i väg. Alla som säger att dom har råkat ut för det ena och andra talar inte sanning faktiskt. Många överdriver också.
Senast redigerad av Trapizo 2015-02-21 kl. 12:47.
Citera
2015-02-21, 12:41
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Nej, hur många?

Det är väl inte hennes jobb att försöka klura ut om killen busringer eller inte? Skicka en biljävel direkt och lägg ner attityden mot killen som behöver hjälp.
Från år 2000:

Mätningar har gjorts i Falun, Halmstad, Stockhlm och Malmö. Flest felringningar står Malmö för, med närmare 83 procent felringningar under mätperioden i månadsskiftet augusti/september.

Som jag skrev innan rings det en jäkla massa onödiga samtal till 112 och det är inte ovanligt att "pojkar" i invandrartäta förorter ringer för att locka ut polis och ambulans för att ha något att slänga sten på.
Citera
Bannlyst
Men hur kan duuuu prata när du är skjuten i huvet nuråå
Citera
Medlem
Pangaea250s avatar
Från en som jobbar inom verksamheten så kan jag bara beklaga att den skjutne har fått stå ut med den här operatören. Det går vanligtvis inte till såhär. Trots vad många uppger här på Flashback så är de flesta jag stöter på nöjda med SOS.

Självklart ska grabben ha ambulans, han fick förmodligen två stycken. Jag försvarar inte larmoperatören.

Men när man läser naiva personer i tråden "det är bara att skicka", "man ringer inte om det inte är akut". Såhär ser det inte ut i verkligheten!
I mitt upptagningsområde är vi TRE ambulanser på 70.000-100.000 personer och dagligen får man köra till t.ex. "ryggvärk sedan tre veckor tillbaka" och "skrapsår på foten, varar lite".

För att ge lite perspektiv:
Samtidigt som jag är upptagen hos "Arne, 36 år, magsjuka" så ligger "Maj-Britt, 56 år, hjärtstopp" på gatan 3 mil bort utan att det finns lediga resurser.

Min poäng är att människors gräns för vad som är "akut sjukdom" är högst individuell. Missförstå mig inte, blir du allvarligt sjuk så kommer ambulansen mer än gärna. Tro inget annat. Men rikta er ilska åt de som faktiskt orsakar problemet med resursbristen: beslutsfattarna.

Mvh,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in