Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Jag fastnade för Säkra Larm då man köper sitt larm och äger det 100% issätllet för att , som i många fall, hyra det med abb-kostnader m.m
Jag kan välja själv om jag vill ha väktartjänst eller inte. Kan låta det bara ringa till mig och kanske några grannar om det är så.
Finns säkert fler än Säkra som kör det här upplägget, men aktörer som Sector m.fl är garanterat "hyr-larm" även om de inte gärna vill prata om det. Läs det finstilta.
Under helgen stannade jag till i mitt föräldrahem. Såg att det satt skyltar från Säkra Larm på fasaden. Frågade gubben vad han nu hade fått tag i för något larm.
Han visade en ordersedal från Säkra Larm i Sverige AB och en summa han skulle betala på avbetalning. Jag gick i taket och undrade vad han hade betalat denna enorma summa för. Gubben gick nyligen i pension och han behövde kanske ett larm. Sitter och pratar om detta och då nämner farsgubben att en bekant till honom också fått ett Säkra Larm som då byttes mot ett annat gammalt larm.
Jag är mest förbannad för att det inte står vad sakerna han köpt kostat. Ingen form av specifikation. Han ringer sin bekante vän i kvarteret och ber honom komma över med sina uppgifter för att visa mig hur billigt och bra det var.
En timme senare kommer hans bekant med sin ordersedel. Han har dock köpt sitt mot en faktura. Det är nu jag blir än mer förbannad.
Farsan har köpt samma larm från Säkra Larm i Sverige AB som sin vän men farsans kostar nästan 5000:- mer!
Vi är förbluffade. Säljaren hade gett rådet att ta en avbetalning på ett räntefritt konto. Skillnaden är att samma installation kostade farsan totalt sett i runda siffror 5000:- mer på ett räntefritt konto än vad hans bekant fick det för mot faktura. Samma larm, samma saker och inget av vad något kostade per styck fanns noterat på ordersedel mer än slutsumman!
Det är kanske ett bra larm men hur detta har gått till är jag väldigt intresserad av. Hur kan samma lista på samma produkter kosta 5000:- mer på ett räntefritt konto mot en faktura?
Är det fler som tagit detta räntefria lån mot en finansiär för Säkra Larm utan att förstå vad det är ni slängt pengarna på?
En merkostnad på nästan 5000:- låter inte i mina öron som ett räntefritt konto. Det låter i mina öron som att min farsa blivit riktigt lurad av någon säljare som inte ens själv fattar att han lurar folk.
Det var inte samma säljare som sålt in larmen till farsan och hans bekante vän från ortens samlingslokal för pensionärer men i alla fall. Känns som att Säkra Larm försöker lura folk när tillfället ges. Kan andra gärna komma med liknande händelser så kanske det går att förstå men att häva köpet gick inte och det gör mig än mer förbannad.
Min farsa ska vara trygg i sitt hem från både inbrottstjuvar och försäljare som kommer oanmälda till folk som nyss gått i pension. Det ena är inte bättre än det andra. Inbrottstjuvar och säljare som lurar gamla pensionärer är samma skit i min värld.
Undrar hur du köpte ditt larm som du fastnade för. Faktura eller ett räntefritt konto hos en finansiär?