• 1
  • 2
2015-02-20, 08:59
Medlem
Tänkte skaffa mig ett hemlarm med SMS och uppringningsfunktion då jag har grannar och föräldrar inom sekunders avstånd.
Ett av larmen jag tittat på är ett larm från larmhem: http://www.larmhem.se/gsm-h700-gsm-l...n-med-gsm.html
Hittar inte så många recensioner eller omdöme om larmet eller företaget i sig så jag blir lite tveksam.
Vikinglarm har ett liknande larm :http://www.vikinglarm.se/kampanj-och...tt)/c150/p231/
Är det någon som har några erfarenheter om dessa larm eller företag, bra eller anus?
Citera
2015-02-20, 09:09
Citat:
Ursprungligen postat av billabong74
Tänkte skaffa mig ett hemlarm med SMS och uppringningsfunktion då jag har grannar och föräldrar inom sekunders avstånd.
Ett av larmen jag tittat på är ett larm från larmhem: http://www.larmhem.se/gsm-h700-gsm-l...n-med-gsm.html
Hittar inte så många recensioner eller omdöme om larmet eller företaget i sig så jag blir lite tveksam.
Vikinglarm har ett liknande larm :http://www.vikinglarm.se/kampanj-och...tt)/c150/p231/
Är det någon som har några erfarenheter om dessa larm eller företag, bra eller anus?

Titta på någon av de mer etablerade märkena som securitas, Verisure etc. Deras större paket är rätt dyra, men de basala paketen är prisvärda.
Citera
2015-02-20, 09:26
Medlem
Tar man dom stora bolagen tillkommer oftast en månadskostnad till väktarbolag och då dom garanterat kommer senare än vad dom på min sms/uppringningslista gör så är det väldigt onödigt.
Observera och avgöra om polis/brandkår ska tillkallas klarar alla av!
Tack för förslaget.
Citera
2015-02-20, 09:50
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billabong74
Tar man dom stora bolagen tillkommer oftast en månadskostnad till väktarbolag och då dom garanterat kommer senare än vad dom på min sms/uppringningslista gör så är det väldigt onödigt.
Observera och avgöra om polis/brandkår ska tillkallas klarar alla av!
Tack för förslaget.

Jag letar lite larm också.. Men jag kommer välja med kamera.. Så man kan se på sin smartphone om ngt händer
Citera
2015-02-20, 11:05
Moderator
Carlboms avatar
Jag fastnade för Säkra Larm då man köper sitt larm och äger det 100% issätllet för att , som i många fall, hyra det med abb-kostnader m.m

Jag kan välja själv om jag vill ha väktartjänst eller inte. Kan låta det bara ringa till mig och kanske några grannar om det är så.

Finns säkert fler än Säkra som kör det här upplägget, men aktörer som Sector m.fl är garanterat "hyr-larm" även om de inte gärna vill prata om det. Läs det finstilta.
Citera
2015-02-20, 13:05
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Jag letar lite larm också.. Men jag kommer välja med kamera.. Så man kan se på sin smartphone om ngt händer

Vilka leverantör kan erbjuda detta? Jag trodde kameran bara var till för att kunna överblicka vid mån av larm, och detta kunde bara operatörerna se.
Citera
2015-02-20, 15:21
Medlem
Titta efter trådbundna larm istället, mycket mera driftsäkert.
Citera
2015-02-20, 15:25
Medlem
Hemma hos oss (bor i villa) så har vi detta: http://www.larmkollen.se/sector-alarm/

Lite overkill kanske men med tanke på villainbrotten så känns det tryggt speciellt när man har barn.
Citera
2015-02-20, 16:40
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Vilka leverantör kan erbjuda detta? Jag trodde kameran bara var till för att kunna överblicka vid mån av larm, och detta kunde bara operatörerna se.

Jag har fått denna
http://www.clasohlson.com/se/GSM-lar...erCookie=false

Har inte hunnit kolla så värst mycket, men den kommer nog komma till användning. Problemet med denna är att mycket sker trådlöst. Och om det kommer fel inbrottstjuvar så kan de nog "störa" bort den trådlösa kopplingen mellan allt och komma in ändå. Men bättre än inget.

Kommer väl kosta i slutändan 49kr/månad (Telefon Abonnemang) för att kunna nå.

Annars kan du väl bygga upp en egen, med lite datakunskaper kan du säkert kunna koppla ihop ett eget och som sen larmar dig på något sätt (mejl eller liknande) kanske inte det bästa, men om du kan ordna ett sånt system kan du ordna någon smidig larm sak till mobilen.

Lycka till, köp inget för dyrt. Det är oftast bara pengar i sjön.
Citera
2015-02-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Jag har fått denna
http://www.clasohlson.com/se/GSM-lar...erCookie=false

Har inte hunnit kolla så värst mycket, men den kommer nog komma till användning. Problemet med denna är att mycket sker trådlöst. Och om det kommer fel inbrottstjuvar så kan de nog "störa" bort den trådlösa kopplingen mellan allt och komma in ändå. Men bättre än inget.

Kommer väl kosta i slutändan 49kr/månad (Telefon Abonnemang) för att kunna nå.

Annars kan du väl bygga upp en egen, med lite datakunskaper kan du säkert kunna koppla ihop ett eget och som sen larmar dig på något sätt (mejl eller liknande) kanske inte det bästa, men om du kan ordna ett sånt system kan du ordna någon smidig larm sak till mobilen.

Lycka till, köp inget för dyrt. Det är oftast bara pengar i sjön.

Nja det är inte riktigt sanning. Plastlarm från verisure mfl är och förblir överprissatt smörja som inte kostar mer än motsvarande gsm-larm från Clas Ohlson i verkligheten. Men med avtal och "ensamrätt" då enbart just det fabrikatets trådlösa detektorer passar kan dessa prissättas därefter.

Går man upp ett steg, och satsar på certifierade produkter så är dessa i många fall billigare än Motsvarande verisure i samma storlek. Om man har lite intresse och inte faller för lull-lull som man ändå inte kommer använda så kan man sätta ihop ett bra kitt för överkomligt pris.
Tar man exempelvis DSC Power serien så har den i stort sett lika ut de senaste 20 åren, dvs man kan utöka och serva dessa larm än idag utan problem.

DSC Power 1616 startkitt med Envisalink 3 Så får du ett hybridlarm som klarar fullt ut trådat och samtidigt trådlöst om man vill. Men envisalink 3 får man möjlighet till uppkoppling mot internet och möjlighet att styra via mobilen. Det enda man behöver komplettera med är detektorer efter egen smak och tycke.

El-nissen köper 1616kittet för runt 2000 kr från el-grossen. Går att få tag på från England och USA till riktigt rimliga priser. På byggahus finns ett flertal trådar från personer som satt ihop sina egna kitt.
Citera
2016-02-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag fastnade för Säkra Larm då man köper sitt larm och äger det 100% issätllet för att , som i många fall, hyra det med abb-kostnader m.m

Jag kan välja själv om jag vill ha väktartjänst eller inte. Kan låta det bara ringa till mig och kanske några grannar om det är så.

Finns säkert fler än Säkra som kör det här upplägget, men aktörer som Sector m.fl är garanterat "hyr-larm" även om de inte gärna vill prata om det. Läs det finstilta.

Under helgen stannade jag till i mitt föräldrahem. Såg att det satt skyltar från Säkra Larm på fasaden. Frågade gubben vad han nu hade fått tag i för något larm.
Han visade en ordersedal från Säkra Larm i Sverige AB och en summa han skulle betala på avbetalning. Jag gick i taket och undrade vad han hade betalat denna enorma summa för. Gubben gick nyligen i pension och han behövde kanske ett larm. Sitter och pratar om detta och då nämner farsgubben att en bekant till honom också fått ett Säkra Larm som då byttes mot ett annat gammalt larm.
Jag är mest förbannad för att det inte står vad sakerna han köpt kostat. Ingen form av specifikation. Han ringer sin bekante vän i kvarteret och ber honom komma över med sina uppgifter för att visa mig hur billigt och bra det var.
En timme senare kommer hans bekant med sin ordersedel. Han har dock köpt sitt mot en faktura. Det är nu jag blir än mer förbannad.

Farsan har köpt samma larm från Säkra Larm i Sverige AB som sin vän men farsans kostar nästan 5000:- mer!
Vi är förbluffade. Säljaren hade gett rådet att ta en avbetalning på ett räntefritt konto. Skillnaden är att samma installation kostade farsan totalt sett i runda siffror 5000:- mer på ett räntefritt konto än vad hans bekant fick det för mot faktura. Samma larm, samma saker och inget av vad något kostade per styck fanns noterat på ordersedel mer än slutsumman!

Det är kanske ett bra larm men hur detta har gått till är jag väldigt intresserad av. Hur kan samma lista på samma produkter kosta 5000:- mer på ett räntefritt konto mot en faktura?

Är det fler som tagit detta räntefria lån mot en finansiär för Säkra Larm utan att förstå vad det är ni slängt pengarna på?
En merkostnad på nästan 5000:- låter inte i mina öron som ett räntefritt konto. Det låter i mina öron som att min farsa blivit riktigt lurad av någon säljare som inte ens själv fattar att han lurar folk.
Det var inte samma säljare som sålt in larmen till farsan och hans bekante vän från ortens samlingslokal för pensionärer men i alla fall. Känns som att Säkra Larm försöker lura folk när tillfället ges. Kan andra gärna komma med liknande händelser så kanske det går att förstå men att häva köpet gick inte och det gör mig än mer förbannad.

Min farsa ska vara trygg i sitt hem från både inbrottstjuvar och försäljare som kommer oanmälda till folk som nyss gått i pension. Det ena är inte bättre än det andra. Inbrottstjuvar och säljare som lurar gamla pensionärer är samma skit i min värld.

Undrar hur du köpte ditt larm som du fastnade för. Faktura eller ett räntefritt konto hos en finansiär?
Citera
2016-02-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Har du läst det finstilta från Säkra Larm?

Fick privat meddelande och det var snällt kan tyckas. Lägger upp det här nu på kafferasten då det är ett forum. Privat meddelande: Villalarm ditt inlägg om Säkra Larm i Sverige AB

Igår, 16:49
Ro*a*in*e
Recently registered
Reg: Feb 2016

Hej,
jag läste ditt inlägg med växande intresse för jag råkade ut för detsamma ganska nyligen.
Nu i efterhand när jag såg att prylarna inte kostar mer en ca 5000kr började jag undra varför jag fick en avbetalningssumma på 23500kr.
Han kunde prata den där killen, knackade på dörren och när jag sa att vi skulle fundera över det hela fick jag en blick som skrämde mig och jag var tyst.
Jag kontaktade SVEA banken och de sa att lånet är räntefritt. Sedan skrev jag mail till säkra larm och bad om en uppställning av kostnader som förklara vad den summan är till för. Än så länge har de inte svarat. Det är ungefär en vecka sen.
Jag har läst lite på villkoren och då har dem rätt att hämta installerade anläggning mot en avgift om kunden inte betalar.
Hur stor var totalsumman i ditt fall? Lika hög?
Vad kan man göra? Konsumentverket? Advokat?
jag är tacksam för svar skriver kvinnan i PM.

Min farsa blev överkörd och lurad av Säkra Larm i Sverige AB. Tydligen ensamma kvinnor med.

Kafferasten slut. Kommer det fler berättelser om konstiga avtal med Säkra Larm, skriv i forum. Jag vill veta hur de lurade min farsa. Då kanske fler slipper bli lurade. Får kunden ens se det finstilta? Verkar inte så utifrån kvinnans PM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in