2015-02-21, 00:51
Medlem
AsburyPerks avatar
Varför lägger så många så mycket tid och energi på att motarbeta tiggare? Låt dom tigga om dom vill känner jag. Om folk vill ge dom pengar, sure, inga problem för mig. Eller?
Citera
2015-02-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Haha! Du är så djävla ägd.

Haha du är så jävla ägd

Eller kan vi låta någon annan bedöma? för den här snubben är totalt efterbliven.

Historiskt skönt påstående av denna lirare :

"
Eh, ja. Alla rumäner är mer eller mindre bönder. Det innebär inte att de måste äga en bondgård för att kunna vara detta. Viss urbanisering? Det går hästar och kor vilt omkring inne i "städer" så jag förstår inte vart du vill komma. Vad du snackar skit. En ko räcker för att hushålla mer än en familj med mjölk på daglig basis. Hur kan något egenproducerat vara dyrt? Marinerar de kor i eau de cologne?

Men din idiot. Medelrumänen producerar sin EGEN ost.

Jag upprepar återigen, din djävla idiot!"

1, Alla rumäner är inte mer eller mindre bönder. Det spelar ingen roll om man vet hur man mjölkar kor och är lite mer av en "urbaniserad ej aktiv bonde".
2,Majoriteten av rumäner är urbaniserade
3, Korrelationen mellan egenproducerat och svensk hushålls köpkraft har du inte greppat
4,Medelrumänen producerar EJ sin egen ost eller för den delen BASVAROR, som vi pratar om, eller?

Hela ditt sätt att argumentera är ungefär såhär:

"Du är en jävla idiot, du förstår inte sambandet mellan svensk hushållsbelåning och riskkapitalbolag. Jag säger Tyskland och Estland, men du fattar nog inte vad jag pratar om för du är dummare än *nån folkgrupp* "
Senast redigerad av sampanl 2015-02-21 kl. 01:18.
Citera
2015-02-21, 01:35
Bannlyst
Tänk så här att det kanske finns 1000 tiggare i Sverige om var och en drar in 150:-/dag så är ju det 150 000:-

150 000x10 dagar = 1.5 miljoner

150 000x20 dagar = 3 miljoner

150 000x40 dagar = 6 miljoner

Så ni ser många bäckar små ...
Citera
2015-02-21, 02:00
Medlem
Svammels avatar
Det är inget liv, de lever under broar, i kylan.. sedan sitter de o tigger utanför en affär.. förödande för hälsan detta. något stolpskott snackade om hur lite kalorier de går åt.. haha, bara att finnas till drar 2000 kalorier per dag. tror det går åt fler i kylan.

En del människor här verkar inte se tragiken, de ser bara "jävla tiggare, bort" .. det är ju synd om dom. De har inga liv, ingen framtid. Det handlar bara om att överleva från en dag till en annan. Suger. Tänk vad bra ni har det när ni kan sitta bakom skärmen och uttrycka er förnedrande om folk, i värmen.. samtidigt ligger det en stackars sate under en bro och undrar om det går att få ihop 100 spänn imorgon, skämmes.
Citera
2015-02-21, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Det är inget liv, de lever under broar, i kylan.. sedan sitter de o tigger utanför en affär.. förödande för hälsan detta. något stolpskott snackade om hur lite kalorier de går åt.. haha, bara att finnas till drar 2000 kalorier per dag. tror det går åt fler i kylan.

En del människor här verkar inte se tragiken, de ser bara "jävla tiggare, bort" .. det är ju synd om dom. De har inga liv, ingen framtid. Det handlar bara om att överleva från en dag till en annan. Suger. Tänk vad bra ni har det när ni kan sitta bakom skärmen och uttrycka er förnedrande om folk, i värmen.. samtidigt ligger det en stackars sate under en bro och undrar om det går att få ihop 100 spänn imorgon, skämmes.

Ja det svider väl i ögonen att se en "smutsig rom" ihopkuvad och tiggandes i vinterkylan medan man är springer in och köper en chipspåse inför fredagsmyset. Oavsett vad man står i "tiggarfrågan" så känns den frågan ganska långt ner på listan över relevanta frågor svensken bör ställa sig.
Citera
2015-02-21, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnaUslim
Tänk så här att det kanske finns 1000 tiggare i Sverige om var och en drar in 150:-/dag så är ju det 150 000:-

150 000x10 dagar = 1.5 miljoner

150 000x20 dagar = 3 miljoner

150 000x40 dagar = 6 miljoner

Så ni ser många bäckar små ...

Enligt prostitutionsenheten går det ungefär 50 män per prostituerad kvinna. Bara i Sthlm finns det minst 650 gatuprostituerade.

Om vi lite grovt i underkant säger att det finns 2000 prostituerade i Sverige och dessa säljer sex EN gång per dag för 1000 kr.

Så på 40 dagar kan vi då tänka oss att svensken köper sex för 80 miljoner kr.

Det är väl kanske inte allt för sällan prostitution ingår i organiserad brottslighet?

Ni som brinner för "tiggarfrågan" så mycket gör det endast för de syns och ni nog avskyr romer. Men det som sker bakom stängda dörrar eller utanför er trygga tillvaro skiter ni nog fullständigt i. Inte ser jag prostitutionsfrågan diskuteras flitigt? ne just det, för det är skitsamma.
Citera
2015-02-21, 02:35
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel

Det är klart tiggarna inte precis täljer guld med kniv, även om det säkert finns både individer och ligor som tjänar bra pengar på tiggarna. Även klart att det är en djupt tragisk och miserabel situation när vi har människor som lever och försörjer sig under så primitiva omständigheter här i Sverige, den humanitära stormakten och den västliga välfärdens kronjuvel.

Samtidigt måste man se den större bilden. Öppna era hjärtan-folket skulle möjligen ha en poäng om man stängde gränserna och sedan öppnade sina hjärtan för de som fanns här, det skulle kanske fungera, och med fungera menar jag inte spåra ur helt jäkla fullständigt. Att erbjuda pengar, tak över huvudet, sjukvård, tandvård och så vidare med öppna gränser för EU-migranter, och i princip öppna gränser för utomeuropeiska invandrare, spårar förstås ur direkt. Fler kommer hit och kan erbjudas allt mindre, vilket ger allt fler desperata och utfattiga människor. Snart nog blir man rånmördad över en klocka, kamera eller mobiltelefon, undviker att vistas ute efter mörkrets inbrott och får no go zones.

Det är dit öppna hjärtan leder oss med öppna gränser, oundvikligen. Så visst är det synd och skam att det finns fattiga människor som tigger på Sveriges gator medan Henrik Schyffert sparar miljoner på skatteplanering och Öppna hjärtan åker till fjällen i nya bilen och hyr skidutrustning för tiotals tusen. Men bara för att samma människor tycker att ansvarslöshet är att ta ansvar så blir ingenting bättre av att Sverige går samma öde till mötes som andra kraftigt segregerade samhällen. Det handlar om vilket samhälle vi vill ha och det finns inget öppet och generöst val, bara val mellan vad som ska prioriteras och vem som ska prioriteras bort. Att vi i dagsläget prioriterar en ökad segregation och kollapsande välfärd till förmån för hög invandring från extremt fattiga och oroliga regioner i världen betyder inte att vi gjort en positiv skillnad på det hela taget. Särskilt inte om man tillhör det lägre samhällsskiktet av svenskar, som ska dela på samma kaka som alla dessa människor.

Det är mänskligt att vilja hjälpa andra, men hur vi valt att göra det är inte rationellt eller hållbart och vad gäller tiggarna kommer de bara bli fler och fler ju mer vi ger med mer och mer våldsamheter mellan grupperingar och spill over-brottslighet enligt andra stycket ovan med fler rån, stölder, inbrott och liknande. Mer problem, inte mindre, vilket alltså är ansvarsfullt och humant enligt gällande diskurs.
Citera
2015-02-21, 03:12
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
De gör detta på grund av flera faktorer.
  • Familj att försörja
  • De har absolut noll inkomst i sitt hemland förmodligen
  • De blir utnyttjade av internationella ligor
  • De har inget annat val helt enkelt.

Svenskar har alldeles för mycket att klaga på.
jag såg någon dokumentär nyligen om rumänska tiggare, och hur dom hade det i sina hemländer, och det finns inga pengar där. det hade varit en sak om det hade funnits pengar där men dom inte haft några, då hade de kunnat leva på (arbetande) folks sopor, och erbjudit dem tjänster som typ klippa gräset för 1 euro, men det finns inga pengar. ingen konsumtion
Citera
2015-02-21, 04:42
Medlem
JSelwyns avatar
Alltså varenda kotte som jag har träffat på i den kungliga hufvudstaden tycker illa om tiggeriet. Alla vi som har hjärnceller i behåll förstår att detta är organiserat så det stänker om det. O varför skulle vi understödja organiserat tiggeri/människohandel?

Dessutom, tycker många med mig att det är orättvis att dessa zigenare får gratis boende samtidigt som de svenskar som säljer Situation Stockholm måste sälja visst antal för att få natthärbärge. Var ligger logiken i det? Tell me!*

Tycker verkligen riktigt synd om de som säljer Situation Stockholm. Stå där o se hur dessa zigenare åker på en räkmacka. Om ni bara visste hur illa kvinnor i framförallt missbrukarkretsar behandlas så skulle ni inte ge en endaste krona till dessa rumäner...utan ge till dom som VERKLIGEN behöver det.

Visst, det är säkert dåliga tider i Rumänien men ingen kan inbilla mig att det är så mycket bättre att komma till Sverige (och som nämns i ett tidigare inlägg, frysa röven av sig) för några usla kronor per dag. Det kostar ju att leva också. Vem är det som betalar eventuell hyra om de nu betalar någon alls? Mat är inte gratis. Mobiltelefonen, el och värme i lägenheten. SL-kort (sägas är att jag aldrig sett någon av dessa zigenare betala för dom vet väl att SL inget kan göra och om SL gör något så blir dom väl anklagade för rasism.

Givmildhet skall vi ha men inte på bekostnad av dom som verkligen behöver det! På det sättet som hela denna fråga hanteras så spelar politikerna SD i händerna.

Har ni tänkt på hur många svenskar/invandrare det finns här i Sverige som verkligen behöver och vill ha hjälp för att leva ett anständigt liv? Om inte...gör det nu!!

*Kom ihåg på 80-talet hur Annika Hagström i något kvällsmagasin tog upp hemlösheten i Stockholm. Det påstods redan då att det fanns ungefär 10 000 "hemlösa" i Stockholm. Kan ju knappast ha blivit färre...eller?
Citera
2015-02-21, 07:11
Medlem
I zigenares kultur är det fult att arbete, och - tro det eller ej - ses som mer förenligt att lura, stjäla eller råna. Allt går att läsa på Wikipedia (inte svenskspråkiga, såklart).

Zigenare är sannerligen jordens avskum, och förtjänar än mer hat än det som bör riktas emot araber och negrer.
Citera
2015-02-21, 07:41
Medlem
irishrages avatar
2009 prövade tidningen Metros reporter Oscar Schau tiggaryrket och fann detta vara mycket lukrativt. Han placerade sig på Centralen i Malmö och började tigga. På bara en timme hade han fått ihop 233 kronor. “En timlön som få svenskar skulle vara missnöjda med“, konstaterade han, vilket får betraktas som ett rejält understatement då timlönen för många svenskar ligger på hälften av detta, en lön som de dessutom ska betala 30 procent skatt på.
Citera
2015-02-21, 08:12
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Varför lägger så många så mycket tid och energi på att motarbeta tiggare? Låt dom tigga om dom vill känner jag. Om folk vill ge dom pengar, sure, inga problem för mig. Eller?
Jo de. Är ett problem för mig. Jag måste passera ett tiotal varje dag och få dåligt samvete. Jag undviker ofta vissa affärer för att slippa bli kallad på eller tiggd av. Jag har slutat köpa kaffe på väg till jobbet för att slippa konfronteras av tiggare.

Det drabbar inte bara mig, det drabbar butiksägare och det drabbar svenska tiggare. Stadsmissionerna kan inte hjälpa och mata alla och svenska uteliggare och de är mer utsatta nu på grund av högre konkurrens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in