• 1
  • 2
2015-02-19, 20:28
Medlem
Anatomens avatar
Ska nu äntligen ta och öppna mitt aktiebolag så har fyllt i nästan alla uppgifter på verksamt förutom något bankintyg som jag måste skaffa, nu till min fråga är det första man gör att man ringer banken och bokar tid för att öppna företagskonto? Vad behöver man ta med sig?

Tycker det verkar lite konstigt att bara gå in där med ett leg bara och säga att man ska öppna konto bara, ska givetvis ringa och fråga imorgon när det är öppet men hade bara varit kul att veta.

Mina uppgifter som jag fyllt i på verksamt vet ju knappast banken om för det är ju inte offentligt ännu.
Citera
2015-02-19, 20:53
Medlem
Dom låser pengarna för dig på ett konto som bara banken kan komma åt. Därefter får du intyget som du akickar in till skatteverket. Eller om dom gör det. Jag minns inte. Var så länge sen nu.
Citera
2015-02-19, 21:23
Medlem
HarryHotters avatar
Banken öppnar ett konto för "Ditt Bolag AB under bildande" med ett tillfälligt organisationsnummer.
De utfärdar ett intyg som visar hur mycket pengar du satt in.
Detta intyg skall du skicka in till Bolagsverket. Utan det kan inte registreringen av ditt bolag fullföljas.

http://www.bolagsverket.se/ff/foreta...nkintyg-1.3227

När registreringen är klar går du tillbaka till banken med ditt registreringsbevis/registerutdrag, och de uppdaterar namn och org.nr på ditt konto till de som gäller för det färdiga bolaget.

När jag startade bolag för ett antal år sedan kunde jag disponera pengarna under tiden registreringen pågick, men det kan vara olika i olika banker kanske.
Citera
2015-02-20, 02:19
Allt du behöver göra är att ringa och prata med din bank du har nu som privatkund, förslagsvis. Säg du vill starta ett aktiebolag, så ger dom dig ett kontonr som du överför 50k till, när det är klart kommer de skicka ett bankintyg till dig där det står Firnamanamn UB och saldo, så tar du bara en kopia på den och skickar till bolagsverket. Sen när bolagsverket väl godkänt ditt nya bolag så kommer banken dra en koll mot bolagsverket på det nya organisationsnummret och sen döpa om ditt 'namn UB' till vad nu än bolagsverket har registrerat.
Citera
2015-02-20, 22:40
Medlem
Anatomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Allt du behöver göra är att ringa och prata med din bank du har nu som privatkund, förslagsvis. Säg du vill starta ett aktiebolag, så ger dom dig ett kontonr som du överför 50k till, när det är klart kommer de skicka ett bankintyg till dig där det står Firnamanamn UB och saldo, så tar du bara en kopia på den och skickar till bolagsverket. Sen när bolagsverket väl godkänt ditt nya bolag så kommer banken dra en koll mot bolagsverket på det nya organisationsnummret och sen döpa om ditt 'namn UB' till vad nu än bolagsverket har registrerat.

Så jag behöver inte ens gå till banken på möte utan kan bara ringa och fixa allt? Sker inte bankintyg elektroniskt nuförtiden?
Citera
2015-02-21, 08:50
Vet inte hur de andra bankerna gör men min bank (Danske) fixade allt per telefon, skitsmidigt.
Det kanske går att få bankintyget elektroniskt, kollade faktist inte det. Jag skickade in urkundsstiftan, intyg o bolagsordning på papper.
Citera
2015-02-21, 12:32
Medlem
Bankintyg går att få elektroniskt (skickas från banken direkt till Bolagsverket) men du måste oftast åka till banken för att öppna företagskontot.
Citera
2015-02-21, 14:36
Medlem
joceks avatar
Ett litet tips är att möjligen ha ditt nya företags konto/internetbank på en helt ny bank som du inte tidigare varit kund till. Detta för att på ett lätt sätt skilja ditt bolag från din person, i alla fall om man är så glömsk som jag.
Citera
2015-02-22, 21:57
Medlem
Anatomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Bankintyg går att få elektroniskt (skickas från banken direkt till Bolagsverket) men du måste oftast åka till banken för att öppna företagskontot.

Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Ett litet tips är att möjligen ha ditt nya företags konto/internetbank på en helt ny bank som du inte tidigare varit kund till. Detta för att på ett lätt sätt skilja ditt bolag från din person, i alla fall om man är så glömsk som jag.

Vad är det som ska vara klart innan man gör detta? har sett att lite folk säger att man ska ta med sig f-skatt sedal osv? Håller som sagt på att öppna ett aktiebolag själv via verksamt.
Citera
2015-02-23, 09:52
Det varierar nog lite mellan olika banker exakt vad dom vill ha men f-skatt ska du inte behöva, är ju lite svårt att ha f-skatt innan man ens startat bolaget

Jag behöve ingenting utom ett telefonsamtal, banken skickade hem alla papper till mig. Jag är ju dock privatkund i samma bank så om du vill gå till någon där du själv inte är kund kan det vara en annan historia. Ring din bank och fråga så får du svar dom brukar vara väldigt pigga och hjälpsamma när det kommer till merförsäljning
Citera
2015-02-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anatomen
Så jag behöver inte ens gå till banken på möte utan kan bara ringa och fixa allt? Sker inte bankintyg elektroniskt nuförtiden?

På Verksamt startar du upp registreringen och mailar in uppgifter till din kontakt på banken, du får sedan ett kontonummer och när aktiekapitalet landat på kontot så mailar banken över bankintyget till verksamt.se där du angivit vem som är din kontaktperson och vilken bank du har.

Klart!
Citera
2017-05-08, 15:59
Medlem
Någon som vet en bank som stöder elektroniskt intyg?

Jag testade med Nordea men måste in till ett kontor fysiskt och så tar de 625 kr och 3 dagar för skicka hem ett papper som jag sen måste skicka vidare till bolagsverket. Konstigt då man kan skapa kontot med BankID.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in