2015-02-19, 20:09
Bannlyst
Hej! min bror har hamnat på anstalt nu efter lång väntan i häktet pga platsbrist. Han skall hamna på en behandlingsanstalt pga missbruk. Han fick ett straff på 16 månader. Vilket betyder att han förhoppningsvis sitter av 2/3 vilket blir ca 10 mån. Jag har några snabba kompletterade frågor.

- Efter hur lång tid kan permis beviljas? 1/4 utav straffet på ANSTALT. Eller kan det räknas med den låga tiden i häktet då han suttit där i nu 5 månader från den dagen han blev anhållen. Räknas hela denna tid han varit förvarad som anstaltstid?
- Han skall ev. förhoppningsvis utslussas med hjälp utav vårdvistelse. Finns det någon speciell tidsbestämd lag hur lång tid utav straffet du skall förvaras i fängelse innan vårdvistelsen? Eller är det inviduellt?

Tackar för svar!
Citera
2015-02-22, 11:26
Medlem
En fjardedel av tiden i fangelse.

Om jag minns ratt sa maste han sitta av den tiden i fangelset. Sa sag att han er domd till 4ar.
Han sitter i hakte i 5 manader innan han kommer till anstalt.

Fran den dagen han ar pa anstalt sa maste han avtjana 1/4 vilket ar 1ar.

Vad galler vardvistelse sa tror jag inte det finns nagot reglerat exakt angaende nar du kan fa det. MEN vardvistelsen ska infalla i samband med att du muckar. Nu menar jag inte att han ska pa vardvistelse efter han muckat. Men lat oss saga att han passar for nagon vistelse som ar 8 manader lang. Da kommer han fa den beviljad sa att den startar nar han har 8manader kvar av straffet.

Du aker altsa inte pa vistelse i mitten av straffet och sedan kommer tillbaks till anstalt for att sitta av resten av tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in