Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-19, 18:15
  #1
Medlem
Isnatts avatar
Tja

Vi bostadsrätts- och villaägare har ju i dom flesta fall haft en bra värdeökning på våra bostäder om man köpt på 'rätt ställe'.
Min bostadsrätt har stigit i värde med närmare 400 000:- på 3 år om jag jämför med likadana bostäder med liknande standard i min egen förening.

Det spelar i dagsläget ingen större roll för mig egentligen eftersom jag inte har några planer på att sälja men jag undrar om det finns anledning att ta hit en mäklare och 'få det på papper'? Om det händer något med bostaden exempelvis brand är väl det jag tänker mest på, kan eventuella belopp som betalas ut av försäkringsbolaget då baseras på den värderingen då?

Kan det vara till min fördel att få den uppvärderad av någon annan anledning?
Citera
2015-02-19, 18:32
  #2
Medlem
Ja har du ett lån så kan det ju gå att omfördela, dvs minska ditt topplån om något sådant finns.
Sparar du in några slantar på.

En värdering på papper får du betala för, om jag inte har fel.
Citera
2015-02-19, 18:39
  #3
Medlem
Tror inte du sparar många kronor på att ta dit en värderingsman ifall ditt boende skulle brinna ner.

Försäkringsbolaget kommer ändå göra en värdering den degen det brinner ner, även om du har papper.
Citera
2015-02-20, 11:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Tror inte du sparar många kronor på att ta dit en värderingsman ifall ditt boende skulle brinna ner.

Försäkringsbolaget kommer ändå göra en värdering den degen det brinner ner, även om du har papper.
Hur kan försäkringsbolaget göra en värdering om bostaden har brunnit ner till grunden? Vad har de att gå på?
Citera
2015-02-20, 11:51
  #5
Medlem
Du får uppge själv status på ditt boende när det brann ner, och sedan kommer försäkringsbolaget att värdera området du bor i för att se vilket marknadsvärde det har vid det tillfället.
Citera
2015-02-20, 15:29
  #6
Medlem
Isnatts avatar
Inga topplån men det kan nog vara till fördel om man har det, att sänka sin belåning genom att få den omvärderad.
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Du får uppge själv status på ditt boende när det brann ner, och sedan kommer försäkringsbolaget att värdera området du bor i för att se vilket marknadsvärde det har vid det tillfället.
Ok, jag har gamla mäklarbilder sparade på ett ställe utanför hemmet, får hoppas att det duger om det skulle hända något.
Citera
2015-02-20, 16:14
  #7
Medlem
Om du äger en bostadsrätt och det brinner får du ersättning för lösöret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback