• 1
  • 2
2005-09-28, 22:01
Medlem
Såg Jan i kväll hos carin.. kom att tänka på att han var gäst hos Göran Skytte och dom verkligen hatade varandra och satt och utmanade varandra under intervjun. Men var tog Göran Skytte vägen? Stämmer det att han ligger på hipsan?
Citera
2005-09-28, 23:14
Medlem
Brukade han inte skriva i Svenska Dagbladet
Citera
2005-09-28, 23:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Skytte är en riktig jävla uppmärksamhetshora. Hur många gånger har han ältat sin "jag var kommunist och jag ångrar mig"- historia nu i olika versioner? Visst, den behövs i det genomsossifierade Sverige men det känns inte som om han har något annat att komma med.

Guillou däremot måste man respektera, även om man alltid inte håller med honom. Allmänbildad, skarp, analytisk och skriver bra. Helt klart en av Sveriges bästa journalister. Tycker också att Ondskan- historien (där det visade sig att han ljugit ihop sin barndom) gjorde honom lite mänskligare och sårbarare.
Citera
2005-09-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tycker också att Ondskan- historien (där det visade sig att han ljugit ihop sin barndom) gjorde honom lite mänskligare och sårbarare.

Hur menar du, ljugit ihop?
Citera
2005-09-28, 23:52
Medlem
uffeks avatar
Citat:
Skytte är en riktig jävla uppmärksamhetshora. Hur många gånger har han ältat sin "jag var kommunist och jag ångrar mig"- historia nu i olika versioner? Visst, den behövs i det genomsossifierade Sverige men det känns inte som om han har något annat att komma med.

Guillou däremot måste man respektera, även om man alltid inte håller med honom. Allmänbildad, skarp, analytisk och skriver bra. Helt klart en av Sveriges bästa journalister. Tycker också att Ondskan- historien (där det visade sig att han ljugit ihop sin barndom) gjorde honom lite mänskligare och sårbarare.
hehe..skytte ältar fortfarande kommunism
http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_10559409.asp
Citera
2005-09-29, 00:01
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Hur menar du, ljugit ihop?

Både Guillous mamma och flera av hans gamla klasskamrater menar att historien i Ondskan inte stämmer och har gett andra, mindre smickrande versioner. Det verkar som om Guillou helt enkelt har diktat ihop en hjältehistoria med sig själv i huvudrollen, vilket inte vore så konstigt agerat av en journalist när man tänker efter.

Guillou bröt även med sin mamma på grund av det här, vilket säger en del om hur känsligt det förmodligen är.
Citera
2005-09-29, 00:33
Medlem
I-Ss avatar
Vad passande jag har ju det ämnet som signatur:

Göran Skytte:
Jan Guillou är sjuk, så är det. Jag behöver inte kommentera det mer. Det är helt enkelt sorgligt. Vi var mycket goda vänner under ett par år. (...) Numera så betraktar jag honom som tragisk och sjuk, han lever i en låtsasvärld. Det har jag inte sagt till någon annan.

Citera
2005-09-29, 00:38
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
men det känns inte som om han har något annat att komma med.

Jodå, han brukade skriva mycket i en aktietidning jag hade förut, såg inget om kommunsitprat där utan mer aktieprat. Det är väl bara det att kommunsitpratet är det de stora medierna vill höra, det andra är inte många intresserade av. Hans aktiekrönikor var för övrigt läsvärda.
Guillou kan också vara läsvärd. Tror dock ej man kan lita på honom så noga, men det kan ju vara underhållande läsning.
Citera
2005-09-29, 00:42
Medlem
rick-ransoms avatar
Göran Skytte är en förvånatsvärt insiktsfull och rolig skribent med avsevärt mer självinsikt än flertalet av andra gamla vänster-nissar från 70-talet!
Citera
2005-09-30, 16:54
Medlem
För något år sedan var där ett reportage om Skytte där han talade om hur mycket pengar han tjänade på aktier. Gäller det ännu?
Citera
2005-09-30, 17:07
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Både Guillous mamma och flera av hans gamla klasskamrater menar att historien i Ondskan inte stämmer och har gett andra, mindre smickrande versioner. Det verkar som om Guillou helt enkelt har diktat ihop en hjältehistoria med sig själv i huvudrollen, vilket inte vore så konstigt agerat av en journalist när man tänker efter.

Guillou bröt även med sin mamma på grund av det här, vilket säger en del om hur känsligt det förmodligen är.
Guillo har aldrig påstått att allt som står i Ondskan är sant. Han har däremot sagt att (ungefär) det som är fiktivt i hans bok är namnen, tjänsteflickan (han träffade i verkligheten en tjej från det lokala samhället) och sådana mer "snälla" detaljer. Verkligheten är sällan underhållande så han lade till några saker och förändrade karaktären som bygger på honom själv, i viss mån mer hjältemodig - även om han ju också beter sig illa stundtals, särskilt i inledningskapitlen.

Våldshandlingarna, behandlingen han fick av sin far och moderns blundande för detta är däremot, enlig Guillo, sant.

Rabaldret uppstod när filmen kom på bio och några gamla gubbar som gick på samma internat som Guillo kände sig utpekade. Modern har alltid vägrat stå för det som skedde, klart han bryter med henne då.

Det du skriver är bara lösa påståenden. Guillo lyckades med sin bok bl.a. bidra till stängningen av sin gamla internatskola pga missförhållandena där, tror du att det skulle ha gått att genomföra om hans historia var fiktiv?
Citera
2005-09-30, 17:08
Medlem
Det är en myt att svenska 68-proggare gjort upp med sin bakgrund som diktaturkramare. Skytte är i mina ögon den ENDE med sin plats inom de innersta cirklarna som vågar visa sin patetiska byk. Kolla I-S länkar!! Alla svenska 68-or bara glider förbi med sin maoism och antidemokrati. Försöker få det till nån frihetsrörelse... jotack. Varför var man inte så här knasig i USA??

Det gjordes ett bra försök på SR med en serie om Maoismen 68, "Rebellrörelsen". Man ägnade sig åt en massa övergrepp som skenavrätningar och inlåsande av människor. Ganska grova brott alltså...

Mannen som gjorde serien hette Bosse i förnamn. Återkommer ned efternamnet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in