• 1
  • 2
2015-02-19, 15:28
Medlem
moohs avatar
Alright, så jag går i tankarna att komplettera min vapengarderob med ett gevär. Hittills har jag 3 pistoler och har haft licens i 10+ år. Men det verkar kul att skjuta gevär också, och enligt vänner och bekanta på min klubb är det betydligt lättare att få licens på ett gevär än på en pistol.

Jag tänkte först skaffa mig en liten .22:a för att kunna skjuta mycket och billigt men DÄR satte Farbror Blå stopp för mig. Min klubb har nämligen inte någon godkänd 50-meters bana, och DÄRFÖR skulle de inte godkänna en sportskyttelicens för ett gevär i den kalibern.

Vi HAR dock en godkänd 80-metersbana så det finns inget som hindrar mig från att söka licens på ett gevär i grövre kaliber - frågan är vilket?

Jag tänker först och främst på någon form av "bolt action" - men även halvautomatiskt skulle funka (även om Bosse Batong är lite kinkigare med att godkänna såna - trots att det inte finns lagstöd för det).

Så, vilket gevär och vilken kaliber skulle ni föreslå? Jag vill gärna kunna skjuta utan att bli ruinerad, så det är inte frågan om att skjuta något som kostar 10 kronor smällen. Tips, idéer och kloka råd, tack
Citera
2015-02-19, 16:16
Medlem
1001PSs avatar
Om du söker på målskytte med gevär, vilken gren och Förbund hade du tänkt dig?

Reglementena är ju rätt hårt uppstyrda, för att uttrycka sig milt.

Med 80 m skjutbana får du inte heller möjlighet till IPSC Gevär.
Citera
2015-02-19, 16:37
Medlem
moohs avatar
Alright, jag är som sagt medlem i en klubb som bedriver både pistolskytte, skeet/trap och dessutom har en 80-meters älg-bana för de jägare som är med i klubben. Vi har en pistolsektion, en skeet-sektion och en jakt-sektion. Vi är medlemmar i både pistolskytteförbundet, sportskytteförbundet och jägarförbundet. Vi är även medlemmar i IPSC Sverige men har ingen sådan bana - än.

När det gäller pistolskytte finns ju regler som att man måste vara aktiv skytt och uppfylla guldmärkeskrav etc, men när jag frågade banchefen för jakt-sektionen fick jag till svar att när det gäller MÅLSKYTTE (ej jakt) med gevär finns inga sådana krav.

Enligt honom så räcker det med:
1) att vara medlem i klubben
2) att klubben har en bana avsedd för skyttet
3) uppfylla övriga normala krav från polisens sida

När jag pratade med polisen sa de att de inte skulle godkänna en licensansökan på .22LR-gevär för målskytte, eftersom vi inte har en 50-metersbana. Men de välkomnade en ansökan på gevär man kan skjuta på 80-metesbanan. Tydligen tycker polisen att man bara kan skjuta 22LR på 50 meter. :/

Men som sagt, vi har en 80-metersbana där jägarna skjuter in sina studsare etc, så där kan man utöva målskytte även om man inte är jägare. Så om jag förstått allt rätt, så kan jag söka licens på ett gevär med grövre kaliber och skjuta där. Frågan är, vad för gevär? Och nej, jag är inte ute efter att skaffa mig en AR-15 eller liknande.
Citera
2015-02-19, 16:42
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Alright, så jag går i tankarna att komplettera min vapengarderob med ett gevär. Hittills har jag 3 pistoler och har haft licens i 10+ år. Men det verkar kul att skjuta gevär också, och enligt vänner och bekanta på min klubb är det betydligt lättare att få licens på ett gevär än på en pistol.

Jag tänkte först skaffa mig en liten .22:a för att kunna skjuta mycket och billigt men DÄR satte Farbror Blå stopp för mig. Min klubb har nämligen inte någon godkänd 50-meters bana, och DÄRFÖR skulle de inte godkänna en sportskyttelicens för ett gevär i den kalibern.

Vi HAR dock en godkänd 80-metersbana så det finns inget som hindrar mig från att söka licens på ett gevär i grövre kaliber - frågan är vilket?

Jag tänker först och främst på någon form av "bolt action" - men även halvautomatiskt skulle funka (även om Bosse Batong är lite kinkigare med att godkänna såna - trots att det inte finns lagstöd för det).

Så, vilket gevär och vilken kaliber skulle ni föreslå? Jag vill gärna kunna skjuta utan att bli ruinerad, så det är inte frågan om att skjuta något som kostar 10 kronor smällen. Tips, idéer och kloka råd, tack

Om jag tolkar din fråga rätt - du vill skjuta gevär på glad amatörnivå (men inte tävla) så är faktiskt mitt tips att ta jägarexamen. Därefter kan du köpa en 22:a (e.g. pipbytare som Sako Quad eller Cz 45x) och en hagelbrakare för lerduva utan att ordningsmakten kan göra ett jota åt det.

Beträffande billigt böss-skytte så funkar 6,5x55 som billigt skjutare om man kan komma över kronplugg (vilket börjar bli svårt) eller 7,62x51 (och det är ungefär lika svårt att komma över kron här). Om man inte laddar själv är det dock svårt att komma under en femma (vilket väl är vad S&B i 7,62 eller 6,5 komstar om man köper bulk).

Mitt tips om du vill skjuta mycket, billigt och på kort håll (utan att tävla):
- jägarexamen (rätt enkelt att ta)
- Cz45x eller Sako Quad i 22lr (Quaden är ganska fullstor i kolven)

-ed-
Finns det älgbana i klubben så skjuter juniorer den med 22:a (och avståndet är just 80 meter) - så argumentet att det inte går att skjuta 22:a på 80 meter är ju befängt.

Du kanske ska tipsa representanten för ordningsmakten om att ett av de praktiska skjutproven för att avlägga jägarexamen är just skytte med 22lr på 80 meter...
Senast redigerad av hogerspoket 2015-02-19 kl. 16:51.
Citera
2015-02-19, 16:58
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Om jag tolkar din fråga rätt - du vill skjuta gevär på glad amatörnivå (men inte tävla) så är faktiskt mitt tips att ta jägarexamen. Därefter kan du köpa en 22:a (e.g. pipbytare som Sako Quad eller Cz 45x) och en hagelbrakare för lerduva utan att ordningsmakten kan göra ett jota åt det.

Ja, huvudet rätt på spiken där. Jag vill kunna småpanga lite med gevär enkom för mitt eget höga nöjes skull, utan att tävla, jaga eller vara extremt hängiven på något vis. Bara skjuta lite när det faller sig på, bara för att det är roligt.

Att ta jägarexamen är en väg som jag varit inne på (dessutom blir det väl livstidslicenser då om jag förstått de hela rätt). Just för att, som du skriver, då kan man plocka ut flera olika bössor nästan "hur som helst" utan att polisen kan säga så mycket som pip.

Men att ta en sådan är inte helt gratis och mina finanser är smått begränsade. Så när jag fick veta att det faktiskt var möjligt att skaffa ett gevär, utan att varken ta jägarexamen ELLER behöva vara en "aktiv, tävlande skytt", blev jag eld och lågor.
Jag tänkte ju glatt att en Ruger .22:a inte kostar med än typ 4000 kronor, och 22LR har jag i överflöd, så det blir billigt som sjutton, utan att man tar examen etc. Men tji fick jag.

När jag var liten fick man ibland, på sportlovet, prova på att skjuta "mauser-gevär" och det är väl typ lite så jag tänkt nu med. Ett "bolt action" (kallas säkert något tjusigt på svenska men jag vet inte vad) som man kan smälla lite med utan att man blir utfattig varken på själva geväret eller ammon man skjuter.

Så tack för tipset.

Citat:
-ed-
Finns det älgbana i klubben så skjuter juniorer den med 22:a (och avståndet är just 80 meter) - så argumentet att det inte går att skjuta 22:a på 80 meter är ju befängt.

Du kanske ska tipsa representanten för ordningsmakten om att ett av de praktiska skjutproven för att avlägga jägarexamen är just skytte med 22lr på 80 meter...
haha tack ska du ha, det borde jag nästan ta och göra - men då kanske man blir stämplad som trubbelmakare och kategoriskt nekad allt man söker på/efter. :P
Citera
2015-02-19, 17:38
Medlem
MajorUmeas avatar
Oj har aldrig hört talas om att dom har nekat en skötsam skytt som uppenbarligen bara har för avsikt att träna/tävla med sitt gevär.
Hårda bud...

Men ska väl knappast va några problem att gå med i en klubb som enbart är inriktade på gevärsskytte och på så vis kunna få licens för målskjutning. Har man dessutom tidigare varit medlem i andra klubbar och varit skötsam och visat att man är ute på tävlingar så skippar dom nog den där 6 månaders regeln. Har iaf aldrig varit några problem för mig.
Dock blir du ju begränsad till 6,5x55 och .22lr då det är dom kalibrarna som är godkända för tävlingsskytt (fält & bana)
Dock inget större problem då 6,5x55 är utmärkt kaliber.

Edit: såg nu att du inte är intresserad av att tävla. Men det borde inte va några problem iaf, klubbarna håller på att förblöda på medlemmar så en gevärsskytteklubb tar säkert emot dig med öppna armar och beviljar dig licens även om du bara ska va där och träna.
Senast redigerad av MajorUmea 2015-02-19 kl. 17:40.
Citera
2015-02-19, 19:23
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorUmea
Oj har aldrig hört talas om att dom har nekat en skötsam skytt som uppenbarligen bara har för avsikt att träna/tävla med sitt gevär.
Hårda bud...

Men ska väl knappast va några problem att gå med i en klubb som enbart är inriktade på gevärsskytte och på så vis kunna få licens för målskjutning. Har man dessutom tidigare varit medlem i andra klubbar och varit skötsam och visat att man är ute på tävlingar så skippar dom nog den där 6 månaders regeln. Har iaf aldrig varit några problem för mig.
Dock blir du ju begränsad till 6,5x55 och .22lr då det är dom kalibrarna som är godkända för tävlingsskytt (fält & bana)
Dock inget större problem då 6,5x55 är utmärkt kaliber.

Edit: såg nu att du inte är intresserad av att tävla. Men det borde inte va några problem iaf, klubbarna håller på att förblöda på medlemmar så en gevärsskytteklubb tar säkert emot dig med öppna armar och beviljar dig licens även om du bara ska va där och träna.

Äpp, äpp.

Jaktfältskytte (klass 1, 2, 3, 4 beroende på arrangör och bana) och Basic Rifle - i bägge får man skjuta andra kalibrar än 6,5x55 och 22lr.

Sen vet jag inte om ordningsmakten har koll på de här två varianterna som väl mest är gärsgårdsserie. Men väldigt kul.
<edit>
Har inte den blekaste aning om deltagande i sagda tävlingsformer är skäl nog för vapen - tanken är ju att det ska kunna utföras med deltagarens jaktvapen (jaktfältskyttet iaf - har inte örnkoll på Basic Rifle, men jag tror det är samma sak där).

Sen är det ju många fältskyttar som har jaktlicens på sin Sauer STR 6,5:a.
</edit>

Sauer STR säljs, i Sverige, ju även i .308 så jag utgår ifrån att den är tävlingsgodkänd. Så även 6XC, 6BR/PPC.

Norma har ju banammo i 308, 6,5x55, 6XC och 6BR - utöver då 6,5x55 och 22lr.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-02-19 kl. 19:29.
Citera
2015-02-19, 19:52
Medlem
MajorUmeas avatar
Citat:
Äpp, äpp.

Jaktfältskytte (klass 1, 2, 3, 4 beroende på arrangör och bana) och Basic Rifle - i bägge får man skjuta andra kalibrar än 6,5x55 och 22lr.

Sen vet jag inte om ordningsmakten har koll på de här två varianterna som väl mest är gärsgårdsserie. Men väldigt kul.
<edit>
Har inte den blekaste aning om deltagande i sagda tävlingsformer är skäl nog för vapen - tanken är ju att det ska kunna utföras med deltagarens jaktvapen (jaktfältskyttet iaf - har inte örnkoll på Basic Rifle, men jag tror det är samma sak där).

Sen är det ju många fältskyttar som har jaktlicens på sin Sauer STR 6,5:a.
</edit>

Sauer STR säljs, i Sverige, ju även i .308 så jag utgår ifrån att den är tävlingsgodkänd. Så även 6XC, 6BR/PPC.

Norma har ju banammo i 308, 6,5x55, 6XC och 6BR - utöver då 6,5x55 och 22lr.

Yes det stämmer, men varken jägarfältskytte eller basic rifle är inga tävlingar inom svenska skyttesportförbundet.
Så är du medlem i en klubb som är anslutna dit och bedriver tävlingsverksamhet så får du lov att hålla dig till 6,5x55 som är den kaliber som är godkänt på tävlingar. Du får dessutom inte heller komma traskande med vilken modell du vill heller även om den råkar va i 6,5x55.
Godkända modeller är: m/96, cg63,cg80,FSR89 och Sauer 200 STR
Sen i tillexempel kikarklass så kan du använda vad fan du vill men du kan inte få en .308 på målskjutningslicens och hävda att du ska skjuta fält.

Javisst Sauer säljs i Sverige som .308 och norma säljer annan ammunition än 6,5x55. Vad tänkt du med det?
Citera
2015-02-19, 20:17
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorUmea
Yes det stämmer, men varken jägarfältskytte eller basic rifle är inga tävlingar inom svenska skyttesportförbundet.
Så är du medlem i en klubb som är anslutna dit och bedriver tävlingsverksamhet så får du lov att hålla dig till 6,5x55 som är den kaliber som är godkänt på tävlingar. Du får dessutom inte heller komma traskande med vilken modell du vill heller även om den råkar va i 6,5x55.
Godkända modeller är: m/96, cg63,cg80,FSR89 och Sauer 200 STR
Sen i tillexempel kikarklass så kan du använda vad fan du vill men du kan inte få en .308 på målskjutningslicens och hävda att du ska skjuta fält.

Javisst Sauer säljs i Sverige som .308 och norma säljer annan ammunition än 6,5x55. Vad tänkt du med det?

Jag utgick ifrån att man kan få någon form av tävlingslicens/sportskyttelicens på vapen i annan kaliber än 6,5x55 eller 22lr - då det defacto är ganska många bänkskyttar som skjuter BR/PPC.

Jag drog, måhända felaktigt, slutsatsen att STR i .308 fyller någon form av tävlingsfunktion i Sverige då den säljs ö-h-t. Jag menar, antalet jägare som köper en STR primärt som jaktvapen är väl inte jättevanligt (även om det är en väldigt prisvärd toppfågelbössa)?

Och vidare att Normas säljande av banammo i annnan kaliber än 6,5x55 och 22lr indikerade att det tävlades i fler kalibrar än dessa i Sverige. Man tänker ju att denna inte enbart används på älgbana...

Men, jag vet inte. De av mina bekanta som tävlar/tävlat i fält har haft jaktlicens på sina STR (och de har alla varit i 6,5x55).

Jag själv har som sagt bara jaktlicens på mina vapen - och har aktivt hållit mig borta från (seriöst) sportskytte - så jag tänker inte driva den här frågan vidare.
--

Mitt tips kvarstår.
Jägarexamen/intensivkurs (utan klass 1 för att spara pengar) och jaktlicens om man vill ha en plink-22:a.
Citera
2015-02-19, 20:39
Medlem
MajorUmeas avatar
Citat:
Jag utgick ifrån att man kan få någon form av tävlingslicens/sportskyttelicens på vapen i annan kaliber än 6,5x55 eller 22lr - då det defacto är ganska många bänkskyttar som skjuter BR/PPC.

Jag drog, måhända felaktigt, slutsatsen att STR i .308 fyller någon form av tävlingsfunktion i Sverige då den säljs ö-h-t. Jag menar, antalet jägare som köper en STR primärt som jaktvapen är väl inte jättevanligt (även om det är en väldigt prisvärd toppfågelbössa)?

Och vidare att Normas säljande av banammo i annnan kaliber än 6,5x55 och 22lr indikerade att det tävlades i fler kalibrar än dessa i Sverige. Man tänker ju att denna inte enbart används på älgbana...

Men, jag vet inte. De av mina bekanta som tävlar/tävlat i fält har haft jaktlicens på sina STR (och de har alla varit i 6,5x55).

Jag själv har som sagt bara jaktlicens på mina vapen - och har aktivt hållit mig borta från (seriöst) sportskytte - så jag tänker inte driva den här frågan vidare.
--

Mitt tips kvarstår.
Jägarexamen/intensivkurs (utan klass 1 för att spara pengar) och jaktlicens om man vill ha en plink-22:a.

Jag håller med om det tipset, lättaste sättet att kunna köpa den bössa man vill. För dom bössor som godkänts för tävlingsskytt inom .22 är oftast ganska dyra. Som typ anschutz 1903
Citera
2015-02-19, 20:44
Medlem
Hej alla en liten fråga bara, får målskjutning med gevär bedrivas på samma vall som jägare skjuter på? Som mooh skrev att han ska skjuta på jägarnas 80 meter bana.
Citera
2015-02-19, 21:09
Medlem
MajorUmeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallstabo87
Hej alla en liten fråga bara, får målskjutning med gevär bedrivas på samma vall som jägare skjuter på? Som mooh skrev att han ska skjuta på jägarnas 80 meter bana.

Givetvis, enda anledningen som jag ser det att dom nekat TS är att klubben han är medlem i inte förfogar över någon bana där det går att bedriva seriöst tävling/tränings-skytte.
Jag har aldrig hört om det men tydligen så....

Men när du väl fått licensen får du skjuta på vilken bana du vill med vapnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in