Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Om jag tolkar din fråga rätt - du vill skjuta gevär på glad amatörnivå (men inte tävla) så är faktiskt mitt tips att ta jägarexamen. Därefter kan du köpa en 22:a (e.g. pipbytare som Sako Quad eller Cz 45x) och en hagelbrakare för lerduva utan att ordningsmakten kan göra ett jota åt det.
Ja, huvudet rätt på spiken där. Jag vill kunna småpanga lite med gevär enkom för mitt eget höga nöjes skull, utan att tävla, jaga eller vara extremt hängiven på något vis. Bara skjuta lite när det faller sig på, bara för att det är roligt.
Att ta jägarexamen är en väg som jag varit inne på (dessutom blir det väl livstidslicenser då om jag förstått de hela rätt). Just för att, som du skriver, då kan man plocka ut flera olika bössor nästan "hur som helst" utan att polisen kan säga så mycket som pip.
Men att ta en sådan är inte helt gratis och mina finanser är smått begränsade. Så när jag fick veta att det faktiskt var möjligt att skaffa ett gevär, utan att varken ta jägarexamen ELLER behöva vara en "aktiv, tävlande skytt", blev jag eld och lågor.
Jag tänkte ju glatt att en Ruger .22:a inte kostar med än typ 4000 kronor, och 22LR har jag i överflöd, så det blir billigt som sjutton, utan att man tar examen etc. Men tji fick jag.
När jag var liten fick man ibland, på sportlovet, prova på att skjuta "mauser-gevär" och det är väl typ lite så jag tänkt nu med. Ett "bolt action" (kallas säkert något tjusigt på svenska men jag vet inte vad) som man kan smälla lite med utan att man blir utfattig varken på själva geväret eller ammon man skjuter.
Så tack för tipset.
Citat:
-ed-
Finns det älgbana i klubben så skjuter juniorer den med 22:a (och avståndet är just 80 meter) - så argumentet att det inte går att skjuta 22:a på 80 meter är ju befängt.
Du kanske ska tipsa representanten för ordningsmakten om att ett av de praktiska skjutproven för att avlägga jägarexamen är just skytte med 22lr på 80 meter...
haha tack ska du ha, det borde jag nästan ta och göra - men då kanske man blir stämplad som trubbelmakare och kategoriskt nekad allt man söker på/efter. :P