Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Menar du mediakriget mellan liberaler och nationalister?
Den borde vara topic, i den mån den har börjat. Ser du några tecken på det och i så fall var?
Och då tänker jag inte på nationalisters agerande utanför den etablerade plattform som utgör mainstream media av idag.
Om Sd är!nationalister är egentligen en annan fråga. Men jag är inte övertygad om att trådens topic bör inrymma sverigedemokraterna i allmänhet. Sverigedemokraterna är fortfarande något som det talas om i media snarare än att de är en aktör i debatten.
Debatten om mångkultur rillar vidare med samma deltagare som förut, liberaler och vänsterliberaler.
Konservativa och nationalister lyser fortfarande med sin frånvaro.
När de försöker ta sig in så ändrar debatten karaktär och handlar istället om dessa personers moral och om någon heilat på julfesten -57.
Jag menar att trådens värde från första början var anslaget att se in i framtiden. Efter SEX ÅR få man väl säga att TS profetior är falsifierade.
1. Det blev inget riktigt krig. 2. Medias makt att sätta dagordningen är ändå kraftigt eroderad - det finns twittrare som har större räckvidd än ledarredaktioner.
Rätt lite har egentligen förändrats INOM media sedan trådstarten men UTANFÖR är Trump och Brexit ett bevis på hur makten att sätta narrativet gått MSM ur händerna, där ligger SD över 20% - och M gör realpolitiska ouvertyrer.
Ska tråden fortsätta vara Flashbacks skyltfönster mot etablerad media och debatt, vara lika relevant som den faktiskt varit, måste den kontinuerligt avspegla förändrade realiteter - vilket jag tycker ges utrymme för i trådstarten, men allt mindre i modereringen. I all ödmjukhet tycker jag mig genom åren ha bidragit lika mycket som någon till trådens varumärke, genom att konsekvent ha följt startinläggens
prediktiva ansats. Det är den som lockat läsare och gjort att metadebatten legat före debatten och etablerad media gradvis approprierar trådens narrativ.
Vilket ju per definition innebär att ett inlägg i media är avstamp, men inte tillåts sätta gränsen för förutsägelser eller normativ kritik. Dogdylans tes var baserad på intuition och spekulation, varför det bör ligga inom topic att gå även dagens debatt i förväg.
Och då är väl den spirande, oundvikliga formationen av en ny ohelig allians av "liberalerna" och "nationalisterna" i trådstarten helt fundamental att få spekulera om?
Det vi ser är ju flera rörliga aktörer, där SD:s mediala tystnad ändå är talande i kraft av partiets storlek, och dess tankegods därmed är något andra, både ovänner och omaka partners, måste förhålla sig till. Även dess brister och exploaterbara blottor, eller om de ens är "nationalister" eller M "liberaler".
Och du måste väl hålla med om att nationen som politisk enhet är rehabiliterad på bred front, jämfört tiden för trådstarten - att "liberalnationalistiska" tendenser som Cwejmans "sunda medborgarpatriotism" eller folkhemstankar från vänster är försök att flytta in på SD:s positioner, precis som förutspåtts i tråden?
Hur kan det då vara off topic att reflektera över att den "sunda medborgarpatriotismen" bor granne med Mattias Karlssons "öppna kulturentitet" och att båda är försök att exploatera samma efterfrågan på nationalism?
Om inte annat är det ju konstigt att dessa poster raderas, istället för att som brukligt avknoppas från tråden. Om du vill kan du ju använda den här posten som en sådan trådstart, med titeln
Nästa hopplösa inrikespolitiska uppifrånprojekt? Alliansen mellan "nationalister" och "liberaler".