• 1
  • 2
2005-09-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Varför ska man avgöra om låten går i dur eller moll? Vad bytyder modus?
Om låten går i moll bör du använda en mollskala och om den går i dur bör du använda en durskala. Så enkelt var det.

Vad han menar när han pratar om modus är att man inte kan kolla på ett noterat musikstycke och säga att en a-mollskala passar till det bara för att det saknar förtecken, då man kan ha tillfälliga förtecken lite varstans i musikstycket. Biten skulle exempelvis kunna vara bättre kompis med en melodisk mollskala istället.
Citera
2005-09-30, 11:12
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Rena grekiskan det här ju. Varför ska man avgöra om låten går i dur eller moll? Vad bytyder modus? Kan ni rekomendera några bra böcker som man kan anända om man ska lära sig teori?
Läs tråden Musikteori - där står en del rekommendationer och förklaringar.

Om låten går i dur så använder man durskalan. Om låten går i moll så använder man mollskalan.

Modus kan nog snarast beskrivas som varianter av skalan. På gitarr kan modus även användas som beskrivning av var på halsen man spelar en viss skala. Modus = engelskans mode. Min erfarenhet är att det mest är jazz-gitarrister och Yngwiekopior som använder sig av ordet modus.
Citera
2005-09-30, 11:58
Medlem
[quote=Dyslektiker]Om låten går i moll bör du använda en mollskala och om den går i dur bör du använda en durskala. Så enkelt var det.QUOTE]

Hur vet man om en låt går i dur eller moll, är det sånt man lyssnar sig till? Dur är ju glatt och moll är ju ledsamt.

Det finns ju jätte många skalor, tex major, harmonic, dorian, mm. Så är moll och dur skalor precis som majar och hamronic?
Citera
2005-09-30, 13:07
Medlem
20Qs avatar
Modus = specifikt toninehåll, exempelvis en skala. Det är förövrigt ingenting som bara jazzgitarrister och malmsteenwannabes använder sig av, det är snarare oerhört vanligt inom all klassisk teori, och uttrycket åt sidan är ju modus något som all musik använder sig av.

Jag är inte en malmsteenwannabe. Tycker mycket illa om honom, även om jag godkänner att han kan spela ganska snabbt. Jazzgitarrist är jag inte heller, även om vi håller på ganska mycket med jazz i skolan.

Trådskaparen undrade lite om skalors namn, så jag kör en snabbis med förklaringar och tonsteg. siffrorna anger skalstegen, i en C-durskala ex:
C - 1, D - 2, E - 3 osv.
Höjningar och sänkningar av stegen avser ändringar av durskalans ordinarie konfiguration. mode avser här kyrkotonarter.

Major, ionian mode - ren durskala, jonisk (1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8)

Minor, eolian mode - ren mollskala, eolisk (1 - 2 - b3 - 4 - 5 - b6 - b7 - 8)

Harmonic - harmonisk mollskala (arabiskt eller klassiskt sound)
(1 - 2 - b3 - 4 - 5 - b6 - 7 - 8) Den här skalan ger durdominant.

Melodic - melodisk mollskala (har två olika former, och på sådant vis kan den variera mellan dur- och moll- subdominant och dominant) versionen som ger dur- subdominant och dominant ser ut så här (1 - 2 - b3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8)

Dorian mode- dorisk mollskala (1 - 2 - b3 - 4 - 5 - 6 - b7 - 8)

Phrygian mode- frygisk mollskala (1 - b2 - b3 - 4 - 5 - b6 - b7 - 8)

Lydian mode - lydisk durskala (1 - 2 - 3 - #4 - 5 - 6 - 7 - 8)

Mixolydian mode - mixolydisk durskala (1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - b7 - 8)

Locrian mode - lokrisk mollskala (1 - b2 - b3 - 4 - b5 - b6 - b7 - 8)

Om du är intresserad av vilka ackord dessa skalor innehåller, är det bara att stapla terser från varje skalsteg, ex 1-3-5, 2-4-6 osv, fast du följer sänkningar och höjningar.
Citera
2005-09-30, 13:08
Medlem
Don Fadäsos avatar
Dur = major
Moll = minor
Harmonic är en variant av mollskalan.

Som nybörjare rekommenderar jag att du testar pentaskalan och bluesskalan. Du bör kunna hitta dom på nätet.
Citera
2005-09-30, 13:10
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Jag är inte en malmsteenwannabe. Tycker mycket illa om honom,
OT - Yngwie rockar fett!
Citera
2005-09-30, 13:30
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Dur = major
Moll = minor
Harmonic är en variant av mollskalan.

Som nybörjare rekommenderar jag att du testar pentaskalan och bluesskalan. Du bör kunna hitta dom på nätet.
Ha! Sant. Att jag glömde nämna det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in