Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Frågan lyder, hur vet man vilken skala man ska använda när man ska spela gitarr om man känner till ackorden i låten?
Jag har fått för mig att det är det första akordet i låten som man ska gå efter när man ska välja vilken ton skalan ska gå i. En låt som jag försöker lära mig har akorden G5, A5, A7 + några till, men det är dom här ackorden som låten inleds med.
Det första ackordet är G5, jag tog en major scala i G men det lät inte alls bra, visa toner stämde dock. Det lät dock bättre med en C major skala.
Nån som kan förklara, hoppas jag inte rört till det allt för mycket.
Ja, generellt sett anger ofta det första ackordet den gällande tonaliteten. Vid exempelvis noterade melodier är det ibland klurigt att avgöra om det går i dur eller moll (parallelltonarter har samma förtecken). Vid sådana tillfällen pekar ofta det inledande ackordet på vad det är som gäller. Vidare kan melodin vara skriven i ett annat modus, då användandet av tillfälliga förtecken gör sig gällande.
Det kan vara intressant att veta vad du menar med G5? Jag har aldrig kommit i kontakt med en sådant angivet ackord utan att det betyder G-kvintgrepp. Således är det egentligen inget ackord då det bara innehåller två toner (G och D) vilket gör att alla skalor i rätt tonart passar, bortsett från extremt altererade skalor, så klart. Det som gör sig gällande här, när du tycker att G-dur inte passar, är torde således kunna härledas till att de andra ackorden pekar på ett annat modus. Mellan skalorna C- och G-dur skiljer en ton. G dur har ett F# i stället för ett F. Moduset blir därför, om du spelar C-durskalan från G, C mixolydisk skala. Detta borde inte heller fungera så bra, utan jag skulle rekommendera G lydisk (G-A-B-C#-D-E-F#-G) som kommer fungera till ditt A7 också.
A7 och G är dock inte mycket att gå på vid en skalanalys, det vore bättre om du gav oss alla ackorden i låten, men anledningen till att G-dur inte passar, är att A (i en antagen G-durtonalitet) agerar subdominantparallell, som i ren dur alltid är ett mollackord, och därför borde ha ett F# i stället för F:et, som ger dur.
Vidare kan vi ju inte vara säkra på om moduset ändras under låtens gång. Sällan är en skala gällande under en hel låt, förutom i väldigt enkel musik, som exempelvis den mesta nutida pop och rocken.