• 1
  • 2
2005-09-28, 21:13
Medlem
Frågan lyder, hur vet man vilken skala man ska använda när man ska spela gitarr om man känner till ackorden i låten?

Jag har fått för mig att det är det första akordet i låten som man ska gå efter när man ska välja vilken ton skalan ska gå i. En låt som jag försöker lära mig har akorden G5, A5, A7 + några till, men det är dom här ackorden som låten inleds med.

Det första ackordet är G5, jag tog en major scala i G men det lät inte alls bra, visa toner stämde dock. Det lät dock bättre med en C major skala.

Nån som kan förklara, hoppas jag inte rört till det allt för mycket.
Citera
2005-09-28, 21:39
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Frågan lyder, hur vet man vilken skala man ska använda när man ska spela gitarr om man känner till ackorden i låten?

Jag har fått för mig att det är det första akordet i låten som man ska gå efter när man ska välja vilken ton skalan ska gå i. En låt som jag försöker lära mig har akorden G5, A5, A7 + några till, men det är dom här ackorden som låten inleds med.

Det första ackordet är G5, jag tog en major scala i G men det lät inte alls bra, visa toner stämde dock. Det lät dock bättre med en C major skala.

Nån som kan förklara, hoppas jag inte rört till det allt för mycket.

Ja, generellt sett anger ofta det första ackordet den gällande tonaliteten. Vid exempelvis noterade melodier är det ibland klurigt att avgöra om det går i dur eller moll (parallelltonarter har samma förtecken). Vid sådana tillfällen pekar ofta det inledande ackordet på vad det är som gäller. Vidare kan melodin vara skriven i ett annat modus, då användandet av tillfälliga förtecken gör sig gällande.

Det kan vara intressant att veta vad du menar med G5? Jag har aldrig kommit i kontakt med en sådant angivet ackord utan att det betyder G-kvintgrepp. Således är det egentligen inget ackord då det bara innehåller två toner (G och D) vilket gör att alla skalor i rätt tonart passar, bortsett från extremt altererade skalor, så klart. Det som gör sig gällande här, när du tycker att G-dur inte passar, är torde således kunna härledas till att de andra ackorden pekar på ett annat modus. Mellan skalorna C- och G-dur skiljer en ton. G dur har ett F# i stället för ett F. Moduset blir därför, om du spelar C-durskalan från G, C mixolydisk skala. Detta borde inte heller fungera så bra, utan jag skulle rekommendera G lydisk (G-A-B-C#-D-E-F#-G) som kommer fungera till ditt A7 också.

A7 och G är dock inte mycket att gå på vid en skalanalys, det vore bättre om du gav oss alla ackorden i låten, men anledningen till att G-dur inte passar, är att A (i en antagen G-durtonalitet) agerar subdominantparallell, som i ren dur alltid är ett mollackord, och därför borde ha ett F# i stället för F:et, som ger dur.

Vidare kan vi ju inte vara säkra på om moduset ändras under låtens gång. Sällan är en skala gällande under en hel låt, förutom i väldigt enkel musik, som exempelvis den mesta nutida pop och rocken.
Citera
2005-09-28, 21:54
Medlem
R.M.N.s avatar
Om det bara är ett 7-ackord i låten kan man ganska lätt klura ut vilken tonalitet låten går i. 7-färgningen sätts på det femte ackordet baserat på dur/major-skalan.

A7 ingår alltså i D-durs tonalitet. (D Em F#m G A7 Bm C#mb5). D-dur och G-lydisk innehåller samma toner.
Citera
2005-09-28, 22:10
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.M.N.
Om det bara är ett 7-ackord i låten kan man ganska lätt klura ut vilken tonalitet låten går i. 7-färgningen sätts på det femte ackordet baserat på dur/major-skalan.

A7 ingår alltså i D-durs tonalitet. (D Em F#m G A7 Bm C#mb5). D-dur och G-lydisk innehåller samma toner.

Att D-dur och G lydisk har samma tonala modus stämmer, men det är viktigt att skilja på 7-ackord och maj-7-ackord.

7-färgning kan läggas till varje ackord i skalan. skillnaden blir om det blir en stor eller liten sjua.
I C-dur:
1 - C maj 7
2 - d moll 7
3 - e moll 7
4 - F maj 7
5 - G7
6 - a moll 7
7 - b moll 7b5

Vidare kan ju också en A mixolydisk skala fungera, då tonikan får en liten sjua vid färgning.
Citera
2005-09-28, 22:20
Medlem
R.M.N.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Att D-dur och G lydisk har samma tonala modus stämmer, men det är viktigt att skilja på 7-ackord och maj-7-ackord.

7-färgning kan läggas till varje ackord i skalan. skillnaden blir om det blir en stor eller liten sjua.
I C-dur:
1 - C maj 7
2 - d moll 7
3 - e moll 7
4 - F maj 7
5 - G7
6 - a moll 7
7 - b moll 7b5

Vidare kan ju också en A mixolydisk skala fungera, då tonikan får en liten sjua vid färgning.

Bra att du förtydligade mitt inlägg. Jag menade att dursjua finns bara en gång i ett modus. Mollsju finns tre stycken, durmajsju två st. Alltså är det lättast att analysera via dursjuackordet (=liten sjua).

Mollsjuminusfem förekommer också bara en gång, men det är ju lite ovanligare i pop/rock.
Citera
2005-09-28, 22:35
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Bra att du förtydligade mitt inlägg. Jag menade att dursjua finns bara en gång i ett modus. Mollsju finns tre stycken, durmajsju två st. Alltså är det lättast att analysera via dursjuackordet (=liten sjua).

Mollsjuminusfem förekommer också bara en gång, men det är ju lite ovanligare i pop/rock.

Mollsjuminusfemman är för övrigt ganska intressant, då den egentligen är den sjufärgade dominanten i annan läggning. Om man bara tänker på treklangerna anges den ibland som dominantsjua utan grundton, och används så också ganska ofta, detta gör att den faktiskt inte är så otroligt ovanlig, snarare obefintlig. Min musikteorilärare har aldrig gått igenom något annat vettigt användningsområde. Vet du något?
Citera
2005-09-28, 22:44
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Mollsjuminusfemman är för övrigt ganska intressant, då den egentligen är den sjufärgade dominanten i annan läggning. Om man bara tänker på treklangerna anges den ibland som dominantsjua utan grundton, och används så också ganska ofta, detta gör att den faktiskt inte är så otroligt ovanlig, snarare obefintlig. Min musikteorilärare har aldrig gått igenom något annat vettigt användningsområde. Vet du något?
Jag använder det ibland till att gå till tonikaparallellen.

Läs gärna mer om mollsjuminusfem i mitt senaste inlägg som jag inte vet hur man länkar till.

http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=249070
Citera
2005-09-28, 23:00
Medlem
R.M.N.s avatar
Citat:

Jadå. Mollsjuminusfem är egentligen inte så ovanligt som man kan tro. I enkel pop och rock är det lite ovanligare. Men här är några exempel på låtar med m7b5:

While my guitar gently weeps - Beatles
I will survive - Gloria Gaynor
All about the money - Meja
Your song - Elton John
Still got the blues - Gary Moore
Massor av jazzlåtar som bygger på kvintgångar: All the things you are Autumn leaves, Fly me to the moon, Summertime, Yesterdays m.m.

En dur-tvåfemetta i C (2-5-1 eller II-V-I) innehåller Dm7 - G7 - Cmaj7
Moll-tvåfemetta i Am innehåller Bm7b5 - E7 - Am7

Både dur- och moll 2-5-1or används flitigt i jazz, och jazzinfluerad soul/pop/rock
Citera
2005-09-28, 23:07
Medlem
R.M.N.s avatar
Jag föreslår att vi flyttar vidare diskussioner om mollsjuminusfem till denna tråd:

Citera
2005-09-28, 23:12
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Jag föreslår att vi flyttar vidare diskussioner om mollsjuminusfem till denna tråd:

Ett ack så intelligent förslag.

Jag hoppas att trådskaparen fick svaret till sin fråga någonstans här i svamlet.
Citera
2005-09-30, 10:39
Medlem
Don Fadäsos avatar
Jag har funderat lite på hur tarvligt det var av oss att inte ge tips på hur du ska hitta rätt skala utan isället flippade ur i en OT-diskussion.

Mitt tips är att leta efter rätt ton för att börja skalan på. Spela en ton som låter bra över alla ackord. Grundtonen i skalan ska kunna hållas över samtliga ackord utan att det låter illa. När du väl hittat grundtonen är det bara att testa om det är dur eller moll.

Det är så jag gör och jag har sällan problem med att hitta tonarter.

Lycka till!
Citera
2005-09-30, 11:03
Medlem
Rena grekiskan det här ju.

Citat:
Ja, generellt sett anger ofta det första ackordet den gällande tonaliteten. Vid exempelvis noterade melodier är det ibland klurigt att avgöra om det går i dur eller moll (parallelltonarter har samma förtecken). Vid sådana tillfällen pekar ofta det inledande ackordet på vad det är som gäller. Vidare kan melodin vara skriven i ett annat modus, då användandet av tillfälliga förtecken gör sig gällande.

Varför ska man avgöra om låten går i dur eller moll? Vad bytyder modus?

Kan ni rekomendera några bra böcker som man kan anända om man ska lära sig teori?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in