2015-03-19, 17:13
Medlem
Worldorders avatar
Buddha sa, Believe nothing, No matter where you read it, Or who has said it, Not even if I have said it, Unless it agrees with your own reason And your own common sens
Citera
2015-03-19, 17:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldorder
Buddha sa, Believe nothing, No matter where you read it, Or who has said it, Not even if I have said it, Unless it agrees with your own reason And your own common sens

Så vi behövar alltså inte lyssna på vad Buddha sa.
Citera
2015-03-19, 22:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Unless it agrees with your own reason And your own common sens.
Citera
2015-03-21, 07:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldorder

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

I så fall är det frågan om man fortfarande befinner sig på trosplanhalvan.
Citera
2015-03-21, 09:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej, buddha handlade inte med tro egentligen. Hans lära är bara praktiska råd för att komma ur lidandet, aka de fyra ädla sanningarna http://sv.wikipedia.org/wiki/De_fyra_%C3%A4dla_sanningarna

Detta är buddhas dharma i grunden. All mystisk goja som omger vissa grenar av buddhismen har tillkommit efteråt och av andra än buddha själv.

Man behöver inte tro på buddha. Det praktiska utövandet av den åttafaldiga vägen talar för sig själv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_%C3%A4dla_%C3%A5ttafaldiga_v%C3%A4gen
Senast redigerad av proconsul 2015-03-21 kl. 09:04.
Citera
2015-03-21, 10:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Citat:

Men det är väl exakt så alla religioner fungerar?
Citera
2015-03-21, 13:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Men det är väl exakt så alla religioner fungerar?

På vissa områden KAN en delpart av en del religioner/trossystem/semireligioner ju relatera vettigt till fakta-planhalvan.
Citera
2015-03-24, 18:50
Medlem
proconsul jag tycker du ska ge upp sökandet efter gud. Försök bara att vara en sjyst snubbe. Gör saker som är bra för andra och dig själv och låt bli att göra andra illa. Det räcker. Vad du än gör lever det vidare på gott och ont. Det du har gjort eller låtit bli att göra har påverkat din omgivning. Någon rest av dina gärningar och dess konsekvenser lever kvar. Vill du förstärka ditt intryck, skaffa barn.

Buddhismen är kanske något för dig. Fast för dom är tydligen lyckan att helt upphöra att existera. Lite svårsmält för mig.
Citera
2015-03-24, 19:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
proconsul jag tycker du ska ge upp sökandet efter gud. Försök bara att vara en sjyst snubbe.

Proconsul ÄR redan en sjyst snubbe emå. En av mina forum-idol.
Citera
2015-03-24, 19:33
Medlem
Citat:
Proconsul ÄR redan en sjyst snubbe emå. En av mina forum-idol.

Ja ja jag har aldrig påstått motsatsen. Det är bara att fortsätta då.
Citera
2015-03-24, 22:12
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
proconsul jag tycker du ska ge upp sökandet efter gud. Försök bara att vara en sjyst snubbe. Gör saker som är bra för andra och dig själv och låt bli att göra andra illa. Det räcker. Vad du än gör lever det vidare på gott och ont. Det du har gjort eller låtit bli att göra har påverkat din omgivning. Någon rest av dina gärningar och dess konsekvenser lever kvar. Vill du förstärka ditt intryck, skaffa barn.

Buddhismen är kanske något för dig. Fast för dom är tydligen lyckan att helt upphöra att existera. Lite svårsmält för mig.

Blir lite av ett moment 22. Proconsul får helt enkelt välja mellan att vara hygglig eller komma till himlen
Citera
2015-03-26, 03:43
Medlem
Citat:
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?

Man tror ju på Gud många gånger därför att en skrift enligt vissa verkar vara skriven av någon övernaturlig individ eftersom skriften är speciell. Någon sådan skrift finns inte enligt mig så man kan ju svårligen tro på Gud mha någon religion enligt mig, utan man får tänka på hur kosmos teorier ser ut och se varför Gud ligger bakom kosmos. Det har fått mig troende. Inte för att jag ville/inte ville utan för att det var omöjligt att inte tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in