2015-02-21, 13:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vílket bara är en plattityd om vad 95+% av mänskligheten redan gör i sitt grundläggande verklighets-relaterande.
Plattityd eller ej, vem bryr sig. Om 100 år är vi alla döda och begravda till ca 98%. Någon kan bli 101-105 ca. Som föds idag.
Det är det sannaste som finns just nu vad gäller att tro eller icke tro.
Om 100 år betyder inte dina plattityder något. Det som betyder något idag och just nu är att leva livet till 100%, om man kan. Och dö med ett stort smile på läpparna.
Än är det inte försent att bli den bäste av den bäste självälskande varelsen som finns och som kan ge samma kärlek till sin omgivning.
Svårt, tja! Beror på hur man upplever livet och döden, Gud och sina medmänniskor.
Senast redigerad av goran744 2015-02-21 kl. 13:24.
Citera
2015-02-21, 14:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tips från mig.
1. Tro på dig själv.
2. Tro på det du själv upplever.
3. Sök det du mår bra av eller inte bra utav. Du väljer.
4. Det brukar sluta med att du kommer tillbaka till dig själv. Om du inte blir psykiskt sjuk under tiden men det kan du bli ändå. Vad du än gör eller inte gör.
Lycka till.

Tack, men det här gör jag redan.
Frågan kvarstår dock, kommer jag att få tillbringa evigheten i paradiset även om jag inte accepterar jesus som min frälsare? Är jag (och Dalai lama) dömda till evig pina/eld/mörker?
Citera
2015-02-21, 14:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Tack, men det här gör jag redan.
Frågan kvarstår dock, kommer jag att få tillbringa evigheten i paradiset även om jag inte accepterar jesus som min frälsare? Är jag (och Dalai lama) dömda till evig pina/eld/mörker?
Nja inte enligt min tro då! Då får du komma tillbaka hit några gånger tills du blivit ordentlig. Och eventuellt i alla fall lyssnat på vad Jesus sa och gjorde.
Jag tror nämligen att det är GUD som väntar på dig och inte du som väntar på honom(om du nu gör det)
Du kan i och för sig vara färdig i detta nu också och slippa komma tillbaka och iklä dig köttkostymen.
Citera
2015-02-21, 14:47
Medlem
Citat:
Nja inte enligt min tro då! Då får du komma tillbaka hit några gånger tills du blivit ordentlig. Och eventuellt i alla fall lyssnat på vad Jesus sa och gjorde.
Jag tror nämligen att det är GUD som väntar på dig och inte du som väntar på honom(om du nu gör det)
Du kan i och för sig vara färdig i detta nu också och slippa komma tillbaka och iklä dig köttkostymen.
Varför är det så vktigt med Jesus för dig? Du är ju inte kristen säger du? Problemet är ju inte (för oss i västvärlden) att få reda på vad Jesus (påstås) ha sagt och gjort. Problemet är att tro på det.
Citera
2015-02-21, 14:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Så Dalai lama är inte ordentlig. Vad jag förstår så har han varit här flera gånger innan, tydligen har han inte lärt sig nåt.
Får man alltså enligt din tro komma tillbaka till jordelivet om och om igen tills man erkänner jesus?
Det är väl inget bibeln pratar om direkt. Reinkarnationsideerna togs ju bort en gång i tiden, om det nu var kyrkomötet i Konstantinopel eller Nicosia, jag minns inte.
Jag kan alltså vara färdig här och slippa komma tillbaka utan att acceptera jesus? Jag förstår inte riktigt, din första mening motsäger den sista.
Citera
2015-02-21, 14:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför är det så vktigt med Jesus för dig? Du är ju inte kristen säger du? Problemet är ju inte (för oss i västvärlden) att få reda på vad Jesus (påstås) ha sagt och gjort. Problemet är att tro på det.
För mig är Gud viktigast och Jesus Guds röst eller ord eller vad jag nu skall säga.
Fråga mig inte varför Gud själv inte pratar, men det kanske han gör fast man inte hör?
Ingen vet.
Varför skall man inte tro på det?
Citera
2015-02-21, 15:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Får man alltså enligt din tro komma tillbaka till jordelivet om och om igen tills man erkänner jesus?
Det är väl inget bibeln pratar om direkt. Reinkarnationsideerna togs ju bort en gång i tiden, om det nu var kyrkomötet i Konstantinopel eller Nicosia, jag minns inte.
Jag kan alltså vara färdig här och slippa komma tillbaka utan att acceptera jesus?

Både Bibeln och Koranen talar om att om man lever rättskaffens så står dörren till Paradiset öppen. Det spelar ingen roll om du muslim, kristen, jude eller något annat. Tyvärr misstolkar många det eller fattar inte grundkärnan i religionerna. Det är därför det uppstår tvister och dispyter och nedsvärtning av både tro och religion. När det står om de otrogna till Herren så avses inte de som tror på en annan Gud, då Gud är en och densamme.

Sök inte svaren i skrifter eller från någon medmänniska. Sök svaren inombords. Känner du inte det så är du inte redo och då kan förvisso en skrift eller medmänniska vara av godo.
Citera
2015-02-21, 15:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Så Dalai lama är inte ordentlig. Vad jag förstår så har han varit här flera gånger innan, tydligen har han inte lärt sig nåt.
Jag kan alltså vara färdig här och slippa komma tillbaka utan att acceptera jesus? Jag förstår inte riktigt, din första mening motsäger den sista.
Det beror på hur man tolkar det: av jord är du kommen och av jord skall du åter varda
tolkar jag som reinkarnation.
Jesus död och födelse också en slags form av reinkarnation.
Nej han kanske har något att lära sig.
Är nog ganska svårt att bli gudomlig och utan svagheter och synder.
Du kan ju inte komma in i himlen och vara hatisk och hånfull. Eller sväva omkring i ett enda stort spottande och fräsande hat-moln.
Ja du kan vara färdig med ditt arbete! Du kanske endast föddes med avund inom dig eller massor av andra så att säga synder.
Jag verkar då i alla fall blivit född utan avund, hat, högmod, hån eller sådana elakheter men jag har massor av annat för mig.
Jag tror att Jesus hade som uppgift att överlämna korset åt oss. Alltså jobba med oss själva.
Gör jag det inte nu så måste jag hit igen och fightas med andra kötthögar.
Och det tror jag nog att jag får lov till att göra.
Kan hända jag blir en präst i mitt nästa liv eftersom jag kanske skall lära mig att inte tolka som jag vill. Jag vet inte! Vi får se.
Citera
2015-02-21, 15:41
Medlem
Citat:

reinkarnation finns inte i bibeln, man återföds inte som människa om och om igen.
Citera
2015-02-21, 15:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja man fixade och trixade om lite av varje där. Bland annat kom man överrens om att Jesus var Gud.
Och man tog bort allt reinkarnationsprat. En hög med präster( människor) som ändrade på Guds ord och allt som man nu ville möblera om lite fint. Som jag också gör nu då men ej tvingar någon att tro/tycka eller tänka.
Man hade tydligen enorma diskussioner om Jesus vara eller inte vara och kom så småningom fram till att jo han måste ha varit Gud.
Det man innan dödat honom för att de trodde att han sagt fast han inte gjort det.
Svårt och mycket, mycket invecklat och krångligt.
Senast redigerad av goran744 2015-02-21 kl. 16:00.
Citera
2015-02-21, 16:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja man fixade och trixade om lite av varje där. Bland annat kom man överrens om att Jesus var Gud.
Och man tog bort allt reinkarnationsprat. En hög med präster( människor) som ändrade på Guds ord och allt som man nu ville möblera om lite fint. Som jag också gör nu då men ej tvingar någon att tro/tycka eller tänka.
Man hade tydligen enorma diskussioner om Jesus vara eller inte vara och kom så småningom fram till att jo han måste ha varit Gud.
Det man innan dödat honom för att de trodde att han sagt fast han inte gjort det.
Svårt och mycket, mycket invecklat och krångligt.
Det är svårt att tro men ändå så känns det som att sanningen finns där någonstans mitt i allt.
Spännande att se om det blir någon fortsättning efter döden eller om det PANG är över för alltid.
Citera
2015-02-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vet inte hur andra läsare har det, men OM jag hade ett tros-behov skulle detta bibelviftande skrämma bort mig från denna typ av tro.

Varför? Vet du inte att lidandet och den ondska som befinner sig här är pga synden vilket separerar oss från Gud? Ett kristet Liv följer inte utan Gudsfruktan, utstå lidande, tuktan och gå igenom prövningar. Men den som håller ut ska bli frälst och bli klädd i livets segerkrans. Denna värld, sådan den är, går mot sin undergång och Jesus säger att hans rike inte är av denna världen. Så som du sår, ska du få skörda. Om du sår i världens åker, ska du skörda världens frukt och om du sår i Andens åker, ska du få skörda Andens frukt.

Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag. Ty den som tror sig vara något, fast han ingenting är, han bedrar sig själv. Var och en skall pröva sina egna gärningar. Han behåller då för sig själv det som är värt att vara stolt över och jämför sig inte med andra. Ty var och en skall bära sin egen börda. Men den som får undervisning i ordet bör dela med sig av allt gott till den som undervisar honom. Bedra inte er själva. Gud bedrar man inte: det människan sår skall hon också skörda. Den som sår i sitt kötts åker skall av köttet skörda undergång, men den som sår i Andens åker skall av Anden skörda evigt liv. Låt oss inte tröttna på att göra gott. Ty när tiden är inne får vi skörda, om vi inte ger upp. Låt oss därför göra gott mot alla människor medan vi har tillfälle, och framför allt mot dem som delar vår tro.
(‭Galaterbrevet‬ ‭6‬:‭2-10‬ SFB98)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in