Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Så Dalai lama är inte ordentlig. Vad jag förstår så har han varit här flera gånger innan, tydligen har han inte lärt sig nåt.
Får man alltså enligt din tro komma tillbaka till jordelivet om och om igen tills man erkänner jesus?
Det är väl inget bibeln pratar om direkt. Reinkarnationsideerna togs ju bort en gång i tiden, om det nu var kyrkomötet i Konstantinopel eller Nicosia, jag minns inte.
Jag kan alltså vara färdig här och slippa komma tillbaka utan att acceptera jesus? Jag förstår inte riktigt, din första mening motsäger den sista.
Det beror på hur man tolkar det:
av jord är du kommen och av jord skall du åter varda
tolkar jag som reinkarnation.
Jesus död och födelse också en slags form av reinkarnation.
Nej han kanske har något att lära sig.
Är nog ganska svårt att bli gudomlig och utan svagheter och synder.
Du kan ju inte komma in i himlen och vara hatisk och hånfull. Eller sväva omkring i ett enda stort spottande och fräsande hat-moln.
Ja du kan vara färdig med ditt arbete! Du kanske endast föddes med avund inom dig eller massor av andra så att säga synder.
Jag verkar då i alla fall blivit född utan avund, hat, högmod, hån eller sådana elakheter men jag har massor av annat för mig.
Jag tror att Jesus hade som uppgift att överlämna korset åt oss. Alltså jobba med oss själva.
Gör jag det inte nu så måste jag hit igen och fightas med andra kötthögar.
Och det tror jag nog att jag får lov till att göra.
Kan hända jag blir en präst i mitt nästa liv eftersom jag kanske skall lära mig att inte tolka som jag vill. Jag vet inte! Vi får se.