2015-02-18, 21:32
Medlem
WhaleMales avatar
Tja!
Tänkte köpa en riskokare så någon sa att det kan spara mig arbete i köket. Är en inkompetent ungkarl så alla maskiner som kan göra saker åt mig är bra. Någon bra med timer. Bra om den kan köra potatis o annat också.
Citera
2015-02-18, 21:34
Kolla Jula eller Biltema, dem brukar ha bra köksprodukter till humana priser.
Citera
2015-02-18, 21:59
Medlem
Parkours avatar
Jag har en tupperware-kokare som man stoppar in med ris och vatten i micron i några minuter! fungerar kalas
Citera
2015-02-19, 12:49
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag har en tupperware-kokare som man stoppar in med ris och vatten i micron i några minuter! fungerar kalas

Kan du länka den?

Jag är fortfarande intresserad av en annan ¨ångkokare till potatis etc.
Citera
2015-02-19, 15:26
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Kan du länka den?

Jag är fortfarande intresserad av en annan ¨ångkokare till potatis etc.

Använder den till Basmatiris, Jasminris och vanligt ris 3 gånger i veckan och har gjort det i ett års tid ungefär... Tänk bara på att inte hälla salt i burken. Det fräter sönder plasten. Krydda riset får man göra när det är färdigt... Bästa presenten och bästa köpet jag gjort!

http://www.smartasaker.se/riskokare-for-mikron.html
Citera
2015-02-22, 20:01
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Använder den till Basmatiris, Jasminris och vanligt ris 3 gånger i veckan och har gjort det i ett års tid ungefär... Tänk bara på att inte hälla salt i burken. Det fräter sönder plasten. Krydda riset får man göra när det är färdigt... Bästa presenten och bästa köpet jag gjort!

http://www.smartasaker.se/riskokare-for-mikron.html

Verkar jättebra, men vad är det som skiljer den och random plastbunke?
Citera
2015-02-23, 20:26
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Verkar jättebra, men vad är det som skiljer den och random plastbunke?

Den är tredelad (bunke, mellanlock och ytterlock
Ytterlocket sluter tätt ordentligt i kanterna och släpper bara igenom ångan ur utvalda hål.. Så riset tillagas både av det varma vattnet och den varma ångan.

Bättre svar än så kan jag tyvärr inte ge.
Citera
2023-04-03, 16:37
Zojirushi är den bästa riskokaren i alla klasser.

Den kostar runt 3000-4000 och har fuzzy logic digital display och spelar melodier när den är klar samt har timer.

Yumasia gör cheapo-varianten som är helt OK, runt 1500.

De har ångtillsats och man kan göra congee osv framför allt är den bra om man vill följa de nya hälsotrenderna med zakkokumai (multigrain) och tar sitt ris på allvar.

Jag skulle aldrig lägga mindre än 2000 på en riskokare men det är en everyday appliance för mig. Jag äter ris och det är vad jag äter och det spelar ingen roll om man strör guld på det för ris är ris oavsett och ris är liv.

Tack för ordet.
Citera
2023-05-03, 03:27
Medlem
kompjuters avatar
Tefal är ett utmärkt budgetval, har en själv sen 7 år efter att plöjt igenom recensioner.
https://www.kitchentime.se/p/classic...8aAom8EALw_wcB
Citera
2023-06-18, 23:57
Bannlyst
Bäst i test: Hamilton Beach Riskokare

Hamilton-Beach-stor-riskokare
Anledningar att köpa:
Regelbundet gott ris
”Delay start”-funktion upp till 15h
Håll maten uppvärmd-funktion
Bricka för att ånga grönsaker och annat
Kan koka brunt ris perfekt
Enkel att rengöra
Bra pris

Hamilton Beach’s riskokare är något helt annat. Den spelar i en egen division, på alla tänkbara sätt.

Först och främst det viktigaste, riset blir riktigt, riktigt gott i den här maskinen. Resultatet är dessutom regelbundet, det blir alltid lika bra.

Den är enkel att använda med olika förprogrammerade matlagningsfunktioner. Vilket gör navigeringen av maskinen busenkel, även för den oerfarne.

Bland annat finns det en funktion för vitt ris och en funktion för fullkornsris.

Den har också en ”delay start”, vilket innebär att du kan planera en måltid upp till 15 timmar fram. Perfekt när du vill ha maten klar 17:30 när du kommer hem från jobbet. En riktigt bekväm och tidseffektiv funktion.

Det finns även en ”heat/simmer”-funktion för dig som gillar att göra soppor eller bönor.

En av de saker vi gillade mest med den här maskinen är att den har en nedräkning, så att du kan se hur lång tid det är kvar tills riset är klart. Sen när riset är klart, så ändrar den till värmehållning – så du behöver inte äta maten direkt.

Du får även med en bricka för att kunna ånga grönsaker och dylikt.

Som du ser så är det mer än bara en riskokare. Det är otroligt flexibel och det finns massvis med finurliga och användbara funktioner, som gör att du kan använda den till mer än bara att laga ris.

När väl lagar ris, så är det otroligt simpelt och lättskött. För att inte nämna bekvämt, i och med delay- och värmningsfunktionen.

Sammanfattning:
Det finns så många positiva saker med den här riskokaren att vi hade kunnat skriva en dubbelt så lång recension. Den har allt och mycket till.

Delay start, värmningsfunktion, bricka för att ånga grönsaker, funktion för vitt ris och fullkorns ris – är några av våra favoritsaker.

Riset blir alltid lika bra i den här maskinen och det är helt klart årets bästa riskokare. Ett riktigt kap för det här priset!

Speciell funktion för vitt ris
Heat/simmer-funktion
Kapacitet 4,75 liter
595 kr

Just nu slutsåld på flera ställen. Men kommer i lager Nu i veckan
Senast redigerad av Tooonytiigerr 2023-06-19 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in