Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-18, 11:26
  #1
Medlem
Gaphalss avatar
Hej hopp!
Jag har ett aktie & fondkonto hos Avanza där jag har ca:100k i aktier och div fonder.
För att inte behöva skatta 30% av vinsten vid försäljning så startade jag ett ISK konto eftersom jag då "bara" behöver betala en schablonavgift.

Jag förde över alla aktier & fonder till ISK kontot och får således betala skatt på vinsterna nästa år jag ska deklarera.

Om jag några månader senare säljer med vinst så är det ju "bara schablonavdraget som görs (om inte något ändras i regelverket).

Nu så här i efterhand så började jag tänka att det kanske var dumt att föra över allt nu och åka på extraskatten. Eller var det inte dumt att göra så?
Skulle jag bara ha öppnat nytt sparande på isk kontot och låtit allt annat vara kvar på aktie & fondkontot?
__________________
Senast redigerad av Gaphals 2015-02-18 kl. 11:38.
Citera
2015-02-18, 11:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaphals
Hej hopp!
Jag har ett aktie & fondkonto hos Avanza där jag har ca:100k i aktier och div fonder.
För att inte behöva skatta 30% av vinsten vid försäljning så startade jag ett ISK konto eftersom jag då "bara" behöver betala en schablonavgift.

Jag förde över alla aktier & fonder till ISK kontot och får således betala skatt på vinsterna nästa år jag ska deklarera.

Om jag några år senare säljer med vinst så är det ju "bara schablonavdraget som görs (om inte något ändras i regelverket).

Nu så här i efterhand så började jag tänka att det kanske var dumt att föra över allt nu och åka på extraskatten. Eller var det inte dumt att göra så?
Skulle jag bara ha öppnat nytt sparande på isk kontot och låtit allt annat vara kvar på aktie & fondkontot?

Om du hade tänkt att det inte skulle röras på länge så var det ju onödigt. Om du ganska ofta säljer och köper nytt så känns det ju som om att det spelar mindre roll om du gjorde det nu eller senare. Jag har själv nyligen startat upp ett ISK. Jag kör dock mest aktier och sådant på det kontot då det säljs oftare.
Citera
2015-02-18, 11:33
  #3
Medlem
Celenos avatar
Nu är det ju gjort, inget att fundera över.

Huruvida det var dumt vet man bara i framtiden, men så är det alltid med aktier.

Jag anser att det inte var något att vänta på, så du gjorde rätt IMO.
Citera
2015-02-18, 11:36
  #4
Medlem
Gaphalss avatar
Jo jag köper & säljer rätt ofta. 4-6 gånger i kvartalet om det nu anses som ofta.
Citera
2015-02-18, 11:43
  #5
Medlem
Bbobis avatar
Nu är det gjort så då slipper du iaf vid framtida vinster gråta över 30% skatt.

Kanske är ett passande år med tanke på den väldigt låga skatten. Undrar hur det ser ut nästa år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback