2005-09-28, 19:04
Medlem
kung_av_granars avatar
Läste en guide om hur man gör detta själv men det är inget jag riktigt vågar mig på när det gäller dyrare saker! (Kan testa på 745:an )
Vet att det finns företag som sysslar med läderfärgning men vart hittar man dom och vad kan det kosta?

Vill nämligen efter gymnasiet ta ett lån och importera en Lotus Esprit SE(/HW) 89-93 från england. Då dessa inte är någon dussinbil är det svårt att hitta fina exemplar med rätt karossfärg & inredningsfärg, markanden blir mycket större om man i efterhand kan tänka sig att färga inredningen efter önskemål.

Har man en gång sett den gräddvita "magnolia"-läderinredningen med valnötsträ kring instrumenten vill man inte ha någon annan färg!
Citera
2005-10-01, 09:45
Medlem
TeEsErs avatar
Det blir med all säkerhet ingen höjdare att försöka färga om hela inredningen i en bil. Måste vara enklare att försöka hitta en begagnad inredning i rätt färg och eftermontera.

Läder spricker, töjer och har sig och jag tror nog att läderfärg lämpar sig bäst för skor och inte stora ytor som man sitter på.

Jag har med ganska gott resultat fräschat upp svarta läderklädslar med svart läderfett, det funkar för mindre sprickor och färgar inte av sig. Dock måste man göra om behandlingen ibland men det mår lädret bara bra av.

/T
Citera
2005-10-01, 10:17
Medlem
Erk Swedes avatar
färga läder

vet att till exempel mercedes är det vanligt att man färgar om läder vid renoveringar. kommer inte på något på rak arm ,men läs någon veteranbilstidning eller gå in på någon lämplig site.
Använd däremot inte vinylspray på läder.
Citera
2005-10-01, 10:22
Medlem
Erk Swedes avatar
Lotus

men lotus esprit är ju på många sätt en skitbil,lite för mycket kitcar för en så dyr bil.
Att man inte kan öppna soluckan och bakluckan samtidigt är lite väl B.
och en engelsk är ju högerstyrd,tänker du dela ut posten med den?
Citera
2005-10-02, 04:28
Medlem
suryoyos avatar
När man färgar läder så finns det två sätt, antingen genomfärgar du lädret (finast resultat och hållbarast) eller så målar du endast ytan (slits efter ett tag).
Att genomfärga läder kräver att du först slipar bort det översta skiktet på lädret*, sen använder du dig av narsvärta och inget annat.
Narsvärta kan bara användas i övergång från ljus till mörk färg.
Efter narsvärta behandlingen oljas lädret och borstas med minimal mängd skokräm.

*använt väldigt fint sandpapper.
Citera
2005-10-02, 16:58
Medlem
kung_av_granars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
men lotus esprit är ju på många sätt en skitbil,lite för mycket kitcar för en så dyr bil.
Att man inte kan öppna soluckan och bakluckan samtidigt är lite väl B.
och en engelsk är ju högerstyrd,tänker du dela ut posten med den?
Alla bilar har sina brister, somliga fler än andra men det är nästan alltid så att de mest opraktiska bilarna är de som har den finaste designen och bästa prestandan...
En annan sak som icke-förespråkare av lotus esprit hävdar är att den rasar hela tiden; en sanning med modifikation. Som med alla exotiska högprestandabilar (nej porschar är inte inräknade) så kräver de mycket mer service än vanliga bilar, ger man dom den service som rekommenderas + lite till så håller dom. Lite av nöjet med att äga en "entusiastbil" är ju att greja med den, eller hur? Däremot är tyvärr växellådan en svag länk som lätt kan paja om man burnar för mycket. Men det är inget beteende som hör hemma hos finare bilar (man har roligt bara av att köra dom), burnar och leker det är sånt som jag gör med 745:an och detta beteende passar även porschar, corvetter och allehanda torggrillsraggare!

Att det blir en högerstyrd bil beror på att de som exporterats till övriga europa har en mindre motor samt att det finns fler exemplar i GB = billigare.
Att ratten sitter på fel sida är nog mycket av en vanesak, en vän puttrar runt i en högerstyrd supra och har inga problem med det alls!
Fast det vore ju tacksamt att extraknäcka med att dela dela ut GP eller reklam

Men för att inte glida alltför OT så har jag uppfattat det som att det inte går att färga till en ljusare färg? beige -> vit?
Citera
2005-10-02, 17:51
Medlem
Erk Swedes avatar
Färga

Ska du färga bör du nog behålla orginalnyansen eller mörkare.
Men en Lotusinredning kan ju inte vara hela världen att klä om.
Att bygga om till vänsterstyrt är ofta ganska enkelt på engelska bilar, för dom tillverkar så mycket vänsterstyrda marknader. Ibland behöver man inte ens byta kabelhärva.
En så låg bil som lotusen skulle jag då inte vilja ha högerstyrd,men visst går det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in