Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-17, 22:52
  #1
Medlem
Jo men hej, kanske är en jätte dum fråga egentligen, men jag har ju swedbank idag, som lönekonto(privat konto) och det vill jag gärna fortsätta ha...

Men tänkte öppna ett till konto, hos typ nordea.. för att spara cash typ.. ha som extra konto i nödfall.. har en ganska stor summa pengar jag vill spara.. vill helst ha det hos en annan bank.. är det möjligt? får man öppna till konto hos en annan bank utan att ha ett lönekonto på den banken? vill ju gärna få ett bankomatkort, kanske en internetbank också hos nordea.. inget som behövs, bara jag har mina cash på en annan bank.. så i nödfall kan jag ta därifrån om jag verkligen behöver..

Någon som vet vad det skulle kosta dessutom? tack <3
Citera
2015-02-17, 22:59
  #2
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoogentz
Jo men hej, kanske är en jätte dum fråga egentligen, men jag har ju swedbank idag, som lönekonto(privat konto) och det vill jag gärna fortsätta ha...

Men tänkte öppna ett till konto, hos typ nordea.. för att spara cash typ.. ha som extra konto i nödfall.. har en ganska stor summa pengar jag vill spara.. vill helst ha det hos en annan bank.. är det möjligt? får man öppna till konto hos en annan bank utan att ha ett lönekonto på den banken? vill ju gärna få ett bankomatkort, kanske en internetbank också hos nordea.. inget som behövs, bara jag har mina cash på en annan bank.. så i nödfall kan jag ta därifrån om jag verkligen behöver..

Någon som vet vad det skulle kosta dessutom? tack <3

Du kan ha konton i alla banker som finns antar jag. Vad det kostar hos Nordea ser du på deras hemsida skulle jag tro. Det är olika för olika typer av sparande.
Citera
2015-02-17, 23:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Du kan ha konton i alla banker som finns antar jag. Vad det kostar hos Nordea ser du på deras hemsida skulle jag tro. Det är olika för olika typer av sparande.


okej tackar för ett snabbt svar.. får kolla deras hemsida då, eventuellt ringa imorgon
Citera
2015-02-18, 13:23
  #4
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoogentz
vill ju gärna få ett bankomatkort, kanske en internetbank också hos nordea.. inget som behövs, bara jag har mina cash på en annan bank..
Varför vill du öppna konto hos en av de sämsta bankerna med höga avgifter för allt och dålig ränta?
Hos Santander får du 1,55% ränta och hos Hoist får du 1,40% utan att betala några avgifter.
Citera
2015-02-18, 18:17
  #5
Medlem
gniff754s avatar
Håller med föregående. Är det sparande på bankkonto du vill ha så välj någon med förhållandevis bra ränta. Hur snabbt kan du komma att behöva pengarna? Enda möjliga anledningen till att inte ha pengarna i en nischbank med bra ränta skulle vara om du måste kunna ha pengarna i handen nästa dag, kan kanske ta någon dag extra hos en del aktörer.

Är det mycket pengar du har kan du ju fundera på räntefonder för en del av dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback