2015-02-17, 20:43
Medlem
http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...ressor-200011/

eller

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...r-15-24-17668/

Vilken ska jag köpa? Ska ha den mestadels till att fylla på luft i min hydrfortank sam att renblåsa verktyg och maskiner. Kanske ha den kopplad till en mindre slipmaskin eller dylikt också.

Utifrån de tekniska spec. Vilken bör jag välja? Prismässigt ligger de nästan identiskt.

Både verkar ju vara "ok" men någon med mer kunskap om kompressor kanske kan hinta mig till att köpa endera Julas eller Biltemas modell.
Citera
2015-02-17, 20:46
Medlem
Samma skit båda två, Ta den som är snyggast
Citera
2015-02-17, 22:13
Medlem
Har den blåa Bilteman, fungerat klockrent i 8år, två flyttar och en skiljsmässa! Pumpar mest cykeln och bilen men har kört spikpistol och andra verktyg också utan problem.
Nu har dock en ventil börjat läcka så den behåller inte trycket, men får helt enkelt sätta på den vid behov.

p.s. Den låter något fruktansvärt, samt att den hoppar på lite random för att fylla på sig när man är i garaget är läskigt! xD
Citera
2015-02-18, 06:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hade valt biltema's pga bättre service, brukar inte va några problem med garantier och reklamationer.
Citera
2015-02-18, 06:58
Moderator
Falukropps avatar
Har denna lilla oljefria kompressor som jag plockade upp när Jula reade ut den för en sexhundring. Har sett dem rea den flera gånger, så har du tid kanske det kan vara värt att vänta och hoppas det händer igen?

Kompressorn har funkat klockrent i några år nu. Förvarar och använder den dock i ganska optimal miljö, tämligen partikelfri rumstempererad luft med låg fuktighet, och kör den sällan särskilt länge i stöten. I ett fuktigt, kallt och skitigt garage, och vid längre kontinuerlig drift får en kompressor bekänna färg på ett helt annat sätt. Kvalitetsintrycket är gott från utsidan i alla fall, har inte skruvat isär den och kollat de grejer som brukar slitas/paja i oljefria kompressorer (reedventiler, cylinderfoder, etc).

Även denna modell låter som tusan. Man står helst inte bredvid den utan hörselkåpor. Har nog för övrigt aldrig stött på en oljefri [kolv]kompressor som inte fört ett sjuhelsikes liv, det kanske inte ens finns några tysta sådana? Smorda kolvkompressorer inbillar jag mig är tystare, de har i alla fall inte ett så aggressivt ljud. Är ljudnivån ett problem på allvar ska man nog titta på en skruvkompressor, men då blir det genast mycket dyrare.

Kompressorn orkar med att driva mindre tryckluftverktyg typ miljonvarvare etc kontinuerligt. Större grejer som exempelvis muttermaskiner kan man glömma att köra på det sättet, antingen släpper muttern ganska omedelbart, eller så får man vänta på att den bygger upp tryck igen. Man kan lätt blåsa av en arbetsbänk med den utan att behöva vänta på den. Orkar man kan man ju alltid kolla hur många liter luft per minut de verktyg man tänkte använda förbrukar, och se om kompressorn pallar med det innan man bestämmer sig.

Är på det hela mycket nöjd med den till det jag har den till. Klart värd de pengar jag gav för den i alla fall!
Senast redigerad av Falukropp 2015-02-18 kl. 07:03.
Citera
2015-02-18, 07:10
Bannlyst
köp alltid en kraftigare kompressor än vad du behöver , är värt de extra slantarna garanterat
Citera
2015-02-18, 07:12
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Samma skit båda två, Ta den som är snyggast
Båda två är små. högvarviga. kompressorer (med liten slagvolym som kräver högre varv).
Som andra omtalat, de håller nog om de enbart är för tillfälliga mindre arbeten, typ cykelpumpning och entaka renblåsning på lördagarna i garaget.
Dvs för hemmabruk, sk-t samma.
Citera
2015-02-18, 07:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Har nog för övrigt aldrig stött på en oljefri [kolv]kompressor som inte fört ett sjuhelsikes liv, det kanske inte ens finns några tysta sådana? Smorda kolvkompressorer inbillar jag mig är tystare, de har i alla fall inte ett så aggressivt ljud.
Både biltemas och julas kompressor är oljesmorda, oljepluggen för påfyllning är röd.
Citera
2015-02-21, 15:21
Medlem
Köpte biltemas kompressor för 600 kr drygt. Är avsedd för luftpåyllning och renblåsning enligt biltema. Packade upp och använde igår. För dessa ändamål funkar sen perfekt, kvalitén känns helt ok iaf! Modellen över denna blev bra mer skrymmande, ej värt för mina behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in