Vad tycker ni är bara ett onödigt "nyspråk" ord eller har hon faktiskt en poäng? Jag hittar den här superintressanta artikeln på fittjournalen efter att jag har hamnat där på grund av en annan tråd.
http://fittjournalen.se/category/kroppen.html
Jag tycker det blir förvirrande att man ska införa ett helt nytt ord men jag förstår precis hur hon menar och varför. Problemet är att det finns många olika sorts väldtäkt, enligt den logik måste vi hitta på nya brott för alla dom här sexbrottslingar, det blir bara förvirring enligt mig
(FB) Förklaring av olika våldtäkter.
Så här skriver hon till exempel, det är inte fel på hennes logik . Principen är helt rätt, det är bara det jag tycker inte det är praktiskt att hitta på nya ord och skapara förvirring
Citat:
När vi förlorar makten över våra kroppar har vi bara orden kvar. Ta inte dem ifrån oss.
Och vill ni verkligen inte bli kallade våldtäktsmän så har jag ett tips: sluta våldta.
Sant, det är så sant. Nu väntar vi bara på att Stefan Löven och hans gäng ska införa samtyckeslag som dom lovade. Det är ett bra sätt för samhället att markera attt det är aldrig okej med våld mot kvinnor och utnyttja deras kroppar
Jag tänker också att risken är att man gör det mer "normalt" med våldtäkt, det är som hon säger att visst männen kanske har svårt att identifiera sig med att "Alla män är våldtäktsmän", det är inte så konstigt därför många män har svårt med att förstå att det faktiskt är strukturerna som blir kritiserad och inte dom personligen. Vet inte om det är bättre då att män kanske skulle acceptera att identifiera sig som "samtyckesbrottsling"? - juste eftersom dom männen har missat hela poängen
Ja det går verkligen diskutera det hur länge som helst, jag tycker det var intressant och en viktig poäng i våldtäktsdebatten men inte 100%