Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
Jag ser inget specifikt om att hon avgår, dvs som partiordförande, utan bara att hon inte tänker agera Spitzenkandidaten. Vad hennes agenda bakom agerandet är går ytterst bara att spekulera i. Vi får väl se vad partikongressen bjuder och om Höcke och andra sundare krafter kan vända det här maktspelet åt rätt håll.
I praktiken kommer hon inte att ha nagon framträdande roll eller betydelse för partiet. Jag tycker det var hög tid att hon drog sig tillbaka. Partiets problem bottnar mycket i hennes oförmaga att leda.
Höcke riskerar ju fortfarande att uteslutas ur partiet, även om risken kanske minskat nagot den senaste tiden. Han är nog knappast aktuell som partiledare. Gauland och en kvinna, lär eventuellt kunna leda partiet. I övrigt vet jag inga andra tänkbara kandidater. Att ha tva personer i ledningen för ett parti är egentligen mindre lyckat, enligt min mening, men kan fungera, förutsatt att de är eniga i det mesta.
Partikongressen i Köln 22-23/4 kommer att bli ett spektakel. Massmedia talar redan om "undantagstillstand", och uppemot 50.000 förväntade demonstranter mot AfD. Alla affärer kommer att ha stängt i staden, och det rader flygförbud.