Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
"Lycka till" antyder, att det finns ett inslag av tur som avgör, om man ska klara sig alt. lyckas med vad-det-nu-är. "Krya på dig" innehåller inte något sådant.
Skulle du säga: Lycka till med tillfrisknandet?
Jag tycker tvärt om, både att "lycka till" inte nödvändigtvis betyder att man lyckas på grund av tur (kan ju vara att tur gör att man lyckas lättare/snabbare, men själva uppgiften är något man i stort sett alltid lyckas med, t.ex. du letar efter något som du vet finns där), och att "krya på dig" ju faktiskt är en... ja nästan samma sak som "lycka till", att man önskar att tillfrisknandet (som ju i stort sett alltid lyckas, när det handlar om lättare sjukdomar) går snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Som flera antyder kan det finnas en viss sarkasm i uttrycket som inte alltid träffar rätt. Jag undviker det därför. Däremot kan jag lite skämtsamt säga Lycka till när någon jag känner väl ger sig i kast med något där potentialen för misslyckande är avsevärd...eller åtminstone ganska uppenbar.
Jag använder det aldrig sarkastiskt (nästan), men som sagt ja ibland verkar det uppfattas sarkastiskt ändå.
Det jag menar med det är mer att det alltid är bra att ha turen på sin sida, och att jag vill säga något som antyder att jag önskar att mottagaren ska ha det.