2015-02-16, 16:48
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag säger detta väldigt ofta till folk. I stort sett så fort de ska göra något (utöver det vanliga alltså, inte t.ex. gå till affären eller så). Jag tror till och med att jag säger det för att mitt eget sätt att göra saker är att improvisera och lita på turen rätt mycket, och att jag då vill att det ska gå bra för den jag säger det till.

Men jag har märkt att vissa människor verkar tycka att det är konstigt att säga så, och verkar känna sig förvirrade eller till och med milt förolämpade.

Använder ni denna fras, i så fall hur/hur mycket?
Citera
2015-02-16, 16:50
Medlem
Pescasss avatar
Beror ju mycket på hur man säger "lycka till" och när man säger det - gränsen är dock ganska fin så har inga exempel på en situation.
Citera
2015-02-16, 16:57
Medlem
Anklagares avatar
Det är även möjligt att personerna du säger det till uppfattar det som en sarkastisk kommentar.
Citera
2015-02-16, 16:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag brukar säga det till män +65, när de ska besöka toaletten och göra nummer 1.
Citera
2015-02-16, 17:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag säger detta väldigt ofta till folk. I stort sett så fort de ska göra något (utöver det vanliga alltså, inte t.ex. gå till affären eller så). Jag tror till och med att jag säger det för att mitt eget sätt att göra saker är att improvisera och lita på turen rätt mycket, och att jag då vill att det ska gå bra för den jag säger det till.

Men jag har märkt att vissa människor verkar tycka att det är konstigt att säga så, och verkar känna sig förvirrade eller till och med milt förolämpade.

Det kanske beror på i vilken situation du önskar dem "lycka till"?

"Lycka till" innehåller ett tvivel på att det ska gå bra.

En kirurg, som jag känner, har uttryckt viss irritation över att det förekommer, att någon personal från en vårdavdelning säger "lycka till" till någon som ska opereras, när de lämnar av patienten på operationsavdelningen.

Det är ju inte så lyckat att underförstått framföra till patienten, att det är rena turen om operationen kommer att lyckas eller om patienten kanske stryker med.
Citera
2015-02-16, 18:08
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag brukar säga det till män +65, när de ska besöka toaletten och göra nummer 1.
Jag kanske inte säger det vid just den situationen men det är inte långt därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det kanske beror på i vilken situation du önskar dem "lycka till"?

"Lycka till" innehåller ett tvivel på att det ska gå bra.

En kirurg, som jag känner, har uttryckt viss irritation över att det förekommer, att någon personal från en vårdavdelning säger "lycka till" till någon som ska opereras, när de lämnar av patienten på operationsavdelningen.

Det är ju inte så lyckat att underförstått framföra till patienten, att det är rena turen om operationen kommer att lyckas eller om patienten kanske stryker med.
Ja, just i den typen av situation skulle jag absolut kunna säga "lycka till". Det är ju absolut inte tänkt som "hoppas att du klarar dig för ibland, du vet, kan han råka slinta, du har 60% chans att klara dig så lycka till nu". Och absolut inte tänkt att vara en tvivlan på kirurgens förmågor. Det är bara menat som en... ja, lyckönskan. Ungefär som man säger "krya på dig" till folk som är förkylda - man menar ju inte att det finns någon större chans att de inte någon gång blir friska från förkylningen.
Citera
2015-02-16, 18:09
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Det är även möjligt att personerna du säger det till uppfattar det som en sarkastisk kommentar.
Ja, det har hänt, och det är ju inte alls menat så...!
Citera
2015-02-16, 19:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ja, just i den typen av situation skulle jag absolut kunna säga "lycka till". Det är ju absolut inte tänkt som "hoppas att du klarar dig för ibland, du vet, kan han råka slinta, du har 60% chans att klara dig så lycka till nu". Och absolut inte tänkt att vara en tvivlan på kirurgens förmågor. Det är bara menat som en... ja, lyckönskan. Ungefär som man säger "krya på dig" till folk som är förkylda - man menar ju inte att det finns någon större chans att de inte någon gång blir friska från förkylningen.

"Lycka till" antyder, att det finns ett inslag av tur som avgör, om man ska klara sig alt. lyckas med vad-det-nu-är. "Krya på dig" innehåller inte något sådant.

Skulle du säga: Lycka till med tillfrisknandet?
Senast redigerad av Meiji 2015-02-16 kl. 20:53.
Citera
2015-02-16, 21:21
Bannlyst
Citat:
"Lycka till" antyder, att det finns ett inslag av tur som avgör, om man ska klara sig alt. lyckas med vad-det-nu-är. "Krya på dig" innehåller inte något sådant.

Det har du faktiskt rätt i. Har jag faktiskt aldrig tänkt på förut.
Citera
2015-02-17, 14:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Som flera antyder kan det finnas en viss sarkasm i uttrycket som inte alltid träffar rätt. Jag undviker det därför. Däremot kan jag lite skämtsamt säga Lycka till när någon jag känner väl ger sig i kast med något där potentialen för misslyckande är avsevärd...eller åtminstone ganska uppenbar.
Citera
2015-02-17, 14:15
Medlem
pyttefnaxs avatar
I vissa situationer kan det ses som jinxande, om den som önskas lycka till dessutom tackar så ska han enligt samma teori vara helt körd.
Citera
2015-02-17, 15:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:

Jag tycker tvärt om, både att "lycka till" inte nödvändigtvis betyder att man lyckas på grund av tur (kan ju vara att tur gör att man lyckas lättare/snabbare, men själva uppgiften är något man i stort sett alltid lyckas med, t.ex. du letar efter något som du vet finns där), och att "krya på dig" ju faktiskt är en... ja nästan samma sak som "lycka till", att man önskar att tillfrisknandet (som ju i stort sett alltid lyckas, när det handlar om lättare sjukdomar) går snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Som flera antyder kan det finnas en viss sarkasm i uttrycket som inte alltid träffar rätt. Jag undviker det därför. Däremot kan jag lite skämtsamt säga Lycka till när någon jag känner väl ger sig i kast med något där potentialen för misslyckande är avsevärd...eller åtminstone ganska uppenbar.
Jag använder det aldrig sarkastiskt (nästan), men som sagt ja ibland verkar det uppfattas sarkastiskt ändå.

Det jag menar med det är mer att det alltid är bra att ha turen på sin sida, och att jag vill säga något som antyder att jag önskar att mottagaren ska ha det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in