2015-02-16, 04:38
Medlem
VaticanCameoss avatar
Jag har en bärbar HP som jag fick 2009. Denna har då Vista som operativsystem.

I förrgår uppdaterade jag datorn på dennes begäran och efter det har den börjat spöka
Bla kan jag inte öppna program. Har bara fått igång spotify och skype samt chrome (de två första startar automatiskt när jag startar datorn)

Skype låser sig var och varannan minut, chrome låser sig med, mer sällan dock.

Spotify påstår att ljudkortet i datorn inte funkar, så jag har inget ljud på denna helvetsmaskin just nu, och jag kan inte öppna Kontrollpanelen trots att jag klickar på ikonen, båda på skrivbordet samt i windows-menyn.

Har försökt öppna upp massor med saker. Bla VLC-player, kontrollpanelen, Dokument, Bilder... De öppnas icke.

Sen slutar touchpaden funka av och till med, tack gode gud har jag en extern mus jag kan koppla in...

Vet inte om detta är relaterat till uppdateringarna, eller om datorn börjar ge upp helt enkelt. Kanske är dags för stackarn att gå i pension.

Några tips och idéer hur jag löser detta?
Citera
2015-02-16, 04:46
Medlem
EckiEckis avatar
förefaller inte vara en hårdvarufråga. Vi prövar här

Hårdvara - PC --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2015-02-16, 04:47
Medlem
VaticanCameoss avatar
Då ber jag om ursäkt och ser detta som ett bevis på mina icke-existerande tekniska kunskaper
Citera
2015-02-16, 06:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaticanCameos
Jag har en bärbar HP som jag fick 2009. Denna har då Vista som operativsystem.

I förrgår uppdaterade jag datorn på dennes begäran och efter det har den börjat spöka
Bla kan jag inte öppna program. Har bara fått igång spotify och skype samt chrome (de två första startar automatiskt när jag startar datorn)

Skype låser sig var och varannan minut, chrome låser sig med, mer sällan dock.

Spotify påstår att ljudkortet i datorn inte funkar, så jag har inget ljud på denna helvetsmaskin just nu, och jag kan inte öppna Kontrollpanelen trots att jag klickar på ikonen, båda på skrivbordet samt i windows-menyn.

Har försökt öppna upp massor med saker. Bla VLC-player, kontrollpanelen, Dokument, Bilder... De öppnas icke.

Sen slutar touchpaden funka av och till med, tack gode gud har jag en extern mus jag kan koppla in...

Vet inte om detta är relaterat till uppdateringarna, eller om datorn börjar ge upp helt enkelt. Kanske är dags för stackarn att gå i pension.

Några tips och idéer hur jag löser detta?

Och när du menar en uppdatering så handlade det om Windows Update? Eller vad avser denna uppdateringen? Har du fortfarande Vista som operativsystem?
Citera
2015-02-16, 09:18
Medlem
VaticanCameoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och när du menar en uppdatering så handlade det om Windows Update? Eller vad avser denna uppdateringen? Har du fortfarande Vista som operativsystem?
Ja. Windows update. Har haft Vista sen jag fick datorn och har det än!
Citera
2015-02-16, 09:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och du har ingen aning om vad denna eller dessa uppdateringar har för kB-nummer? Se historiken för Windows Update.
Citera
2015-02-16, 10:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja. Windows update. Har haft Vista sen jag fick datorn och har det än!

Windows ska automatiskt skapa återställnings punkter innan uppdateringar utförs så det ska gå att backa tillbaka alltihop till innan uppdateringen . Installera dem en och en efter det .
Citera
2015-02-16, 19:09
Medlem
VaticanCameoss avatar
Efter att ha varit avstängd under natten verkar datorn nu funka igen!
Den är seg som bara fan, men det är standard. Åldern, damm-mängden som säkert finns i datorn samt det faktum att jag bara ha 12 GB ledigt är säkert orsaken till slöheten (och det faktum att jag lär kunna använda datorn som stekyta om en timme eller så....)
Citera
2015-02-16, 19:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Efter att ha varit avstängd under natten verkar datorn nu funka igen!
Den är seg som bara fan, men det är standard. Åldern, damm-mängden som säkert finns i datorn samt det faktum att jag bara ha 12 GB ledigt är säkert orsaken till slöheten (och det faktum att jag lär kunna använda datorn som stekyta om en timme eller så....)

Dags för en städning - http://windows.microsoft.com/sv-se/w...=windows-vista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in