• 1
  • 2
2005-09-28, 13:47
Bannlyst
Den här typen av snyfthistoria kan driva mig till vansinne. Personen älskar Irland och bor där tills man kan åka hem o få bidrag. Sen gnälls det över för låga bidrag.

ps åk tillbaks till Irland ds

http://sydsvenskan.se/sverige/article121168.ece
Citera
2005-09-28, 14:05
Medlem
Håller med

Citat:
Ursprungligen postat av TheHarlot
Den här typen av snyfthistoria kan driva mig till vansinne. Personen älskar Irland och bor där tills man kan åka hem o få bidrag. Sen gnälls det över för låga bidrag.

ps åk tillbaks till Irland ds

http://sydsvenskan.se/sverige/article121168.ece
Vad hade hon trott!!!

Klart som f-n att alla Irländare checkar in i Sverige när dom får barn om dom kan få vår ersättning.
Citera
2005-09-28, 14:23
Medlem
yendors avatar
Jag håller inte alls med.

Problemet är att man på Irland har kort föräldrar ledighet så skiter pappan i en så funkar det absolut inte med barjobb.
Man skall enligt EU kunna flytta sig mellan länder men Försäkringskassan anser inte att man skall tillgodogöra sig tjänade pengar i utlandet.

Jag anser att hon skall få föräldrarpenning baserad på sin tidigare lön eftersom det inte är tillåtet att stoppa in barn på dagis före 1 års ålder. Hade vi haft dagis för halvårsgammla barn så skulle jag ställa mig annorlunda men svenska försäkringssystemet kräver att man är hemma till barnet är ett år.
Citera
2005-09-28, 15:44
Medlem
Grundfilosfin är att man skall betala in till samhället med sin skatt,och sedan få ut ersättning när man är i skeede i livet,behöver samhällets stöd.Om jag åker utomlands så betalar jag inte skatt i Sverige och kan därmed inte uppbära bidrag från samhället.Kan rekommendera försäkringskassan regler när det gäller arbete utomlands. http://www.forsakringskassan.se/pdf-...endeutland.pdf
Citera
2005-09-28, 16:39
Medlem
marcarolos avatar
Det man kan konstatera är att samhället är alldeles för dåligt på att informera medborgarna.
Eller ännu värre - propagandan för att gå med i EU gav intryck av att vi kunde jobba ute i europa utan problem. Men att sedan socialförsäkringarna inte gäller höll alla tyst om.

Vad händer om man jobbat häcken av sig i många olika länder? Får man pension från alla länder eller väljer man ett?
även om man betalat in massor i skatt riskerar man ju att alltid ligga på minimipension.
Citera
2005-09-28, 16:43
Medlem
yendors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det man kan konstatera är att samhället är alldeles för dåligt på att informera medborgarna.
Eller ännu värre - propagandan för att gå med i EU gav intryck av att vi kunde jobba ute i europa utan problem. Men att sedan socialförsäkringarna inte gäller höll alla tyst om.

Vad händer om man jobbat häcken av sig i många olika länder? Får man pension från alla länder eller väljer man ett?
även om man betalat in massor i skatt riskerar man ju att alltid ligga på minimipension.

Jupp... jag kommer att få pension i 4 länder så här långt
Skitpension i allihopa men det gör ju inget eftersom jag nu inte planerar att leva av en statlig pension som antagligen inte kommer att lösa ut förrän vid 75. (eftersom medellivslängen är 72 år)
Citera
2005-09-28, 17:12
Medlem
mohnomishes avatar
Olle Stare på Försäkringskassan:

Citat:
– Tanken med EU:s regelverk är att man ska vara försäkrad i det land man befinner sig. Det är vanligt att man förväxlar det med den fria rörligheten av varor och tjänster. Men visst, jag kan förstå att det kan vara spökigt för föräldrar. Och jag kan villigt medge att det inte är svårt att hitta andra sådana fall, säger han.

Vad betyder spökigt? Är det något dialektalt uttryck i skånskan som inte existerar i rikssvenskan?
Citera
2005-09-28, 23:17
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yendor
Jupp... jag kommer att få pension i 4 länder så här långt
Skitpension i allihopa men det gör ju inget eftersom jag nu inte planerar att leva av en statlig pension som antagligen inte kommer att lösa ut förrän vid 75. (eftersom medellivslängen är 72 år)

hur fungerar det då? Om man skulle få ut minimipension i alla länder man jobbat i blir ju siffran relativt hög.
Citera
2005-09-29, 03:58
Medlem
I-Ss avatar
Det värsta i historien är väl hur fan kan man döpa ett barn till Harry?

Josefina Möllerstedt bor med sonen Harry

Edit: Hoppas ingen här heter Harry nu och tar illa upp...tycker bara inte det passade på ett barn i dag.
Citera
2005-09-29, 04:01
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yendor
(eftersom medellivslängen är 72 år)

Vilket land gäller det?
Citera
2005-09-29, 11:46
Medlem
yendors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
hur fungerar det då? Om man skulle få ut minimipension i alla länder man jobbat i blir ju siffran relativt hög.

Tror jag får ut pension i förhållande till hur mycket jag betalat in. Det är inte helt tydligt så jag skall forska i vad jag har rätt till.
I ärlighetens namn så har det faktiskt inte slagit mig att man skulle kunna vara berättigad någon slags miniminivå.

Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Vilket land gäller det?

Dom jag så här långt kvalificerat mig för pension i är Sverige, Nederländerna, Belgien och Luxembourg. Dom första tre har jag haft inkomst i perioder och i Lu har jag ett eget sparande.
Så som jag förstått det så är Nederlänska systemet mycket likt Sveriges medan Belgiens har jag inte riktigt fått grepp om ännu men någon helg framöver skall jag plöja igenom packen med papper min revisor skickade.

Undrar om det är någon här dom vet hur socialförsäkringar mellan andra EU länder fungerar? Just socialförsäkringen skall ju vara kompatibel och jag har inte haft problem med något annat land än Sverige.

Dom flesta länder har personligt tecknad försäkring men inte i Sverige. Skall man till hem så måste man skaffa fram en E104 blankett som skall fyllas i av försäkringsbolaget och rätta sociala myndigheter samt skickas direkt till försäkringskassan. Dom flesta försäkringsbolag ser ut som frågetecken om man frågar efter en E104.
Citera
2005-09-29, 14:13
Medlem
Jag tror han undrar vilket land som har 72 i medellivslängd? Det undrar jag också. Det är iaf inte Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in