Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
hur fungerar det då? Om man skulle få ut minimipension i alla länder man jobbat i blir ju siffran relativt hög.
Tror jag får ut pension i förhållande till hur mycket jag betalat in. Det är inte helt tydligt så jag skall forska i vad jag har rätt till.
I ärlighetens namn så har det faktiskt inte slagit mig att man skulle kunna vara berättigad någon slags miniminivå.
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Vilket land gäller det?
Dom jag så här långt kvalificerat mig för pension i är Sverige, Nederländerna, Belgien och Luxembourg. Dom första tre har jag haft inkomst i perioder och i Lu har jag ett eget sparande.
Så som jag förstått det så är Nederlänska systemet mycket likt Sveriges medan Belgiens har jag inte riktigt fått grepp om ännu men någon helg framöver skall jag plöja igenom packen med papper min revisor skickade.
Undrar om det är någon här dom vet hur socialförsäkringar mellan andra EU länder fungerar? Just socialförsäkringen skall ju vara kompatibel och jag har inte haft problem med något annat land än Sverige.
Dom flesta länder har personligt tecknad försäkring men inte i Sverige. Skall man till hem så måste man skaffa fram en E104 blankett som skall fyllas i av försäkringsbolaget och rätta sociala myndigheter samt skickas direkt till försäkringskassan. Dom flesta försäkringsbolag ser ut som frågetecken om man frågar efter en E104.